אם אכן חוסל מוחמד דף בתקיפה שבאזור המוואסי ממערב לח'אן-יונס, הרי שמדובר באחד האירועים המשמעותיים ביותר במלחמה מאז החלה לפני יותר מתשעה חודשים. למעשה, זו המכה המבצעית, הסמלית והתודעתית הקשה ביותר שספג חמאס מאז שדף עצמו הכריז מלחמה על מדינת ישראל ב-7 באוקטובר 2023 קצת אחרי השעה 7:00, בהודעה קולית ששודרה בערוץ אל-ג'זירה.
דף אינו מרוואן עיסא, מס' 3 בארגון שחוסל לפני כמה חודשים, ואפילו לא אחמד אל-ג'עברי שנכנס לנעליו הגדולות של דף לאחר שנפצע באחד מניסיונות החיסול. דף היה מעל לכולם, בין היתר מאחר ששרד כל כך הרבה ניסיונות חיסול, ואולי גם בגלל הוותק שלו. הוא היה מבוקש עוד בתחילת שנות ה-90, ותמונתו הופיעה בפנקסי המבוקשים של לוחמי היחידות שפעלו אז בגדה ובעזה לפני כ-31 שנים (גם אנו, כלוחמים ביחידת דובדבן שפעלו בגדה המערבית, חיפשנו אותו אפילו ביהודה ושומרון בשנים הראשונות לפעולתה של הזרוע הצבאית).
1 צפייה בגלריה
מוחמד דף
מוחמד דף
מוחמד דף בצעירותו
אבל דף היה מעל לכולם לא רק כי ניצל פעמים רבות כל כך, אלא גם בגלל הייחודיות שלו. בדומה לעימאד מורנייה בחיזבאללה, דף היה איש שטח אך גם אסטרטג, מדריך צבאי ומעין רמטכ"ל-על שפיקח מקרוב על הרכש הצבאי, על האימונים, על המודיעין וכמובן גם על הפיגועים וההתקפות. זאת, על אף שסבל מפגיעה גופנית כתוצאה מניסיונות החיסול השונים שאותם שרד. מעט לאחר מבצע "צוק איתן", שבמהלכו נהרגו אשתו ובנו בניסיון לחסל אותו, דיווח אחד מקציני צה"ל הבכירים בפיקוד הדרום כי דף חזר לפקד ביד רמה על הזרוע הצבאית. המוח הזדוני שלו הוא שהגה את ההתקפה ב-7 באוקטובר, אך גם את המנהרות, הרקטות ומה לא. הוא היה זה שצייר את "מפת הדרכים" של הזרוע הצבאית מרגע הקמתה ועד ימינו אנו. הוא היה אחראי להפיכת קבוצת טרור קטנה לצבא טרור מאומן שיכול לכבוש יישוב ישראלי ולהחזיק במאות בני ערובה ישראלים. אלא שגם דף עושה בסופו של דבר טעויות.
ייתכן שהיה זה הלחץ הצבאי הכבד שהפעילה ישראל ברפיח ובשכונת תל א-סולטן, שגרם לחמאס למלט את דף ואת ראפע סלאמה, מח"ט חאן יונס, למתחם מגודר אך כזה שנראה על ידי עוברים ושבים
ייתכן שהיה זה הלחץ הצבאי הכבד שהפעילה ישראל ברפיח ובשכונת תל א-סולטן, שגרם לחמאס למלט אותו ואת ראפע סלאמה, מח"ט חאן יונס, למתחם מגודר אך כזה שנראה על ידי עוברים ושבים - מתחם מעל פני הקרקע, בקרבתם של אלפי פליטים שנמלטו לאזור המוואסי. ייתכן שהיה זה משיקול אחר שאינו נהיר לנו לחלוטין בשלב זה. אך הודות לטעות נעשתה, ובאמצעות מבצע שכלל איסוף מודיעין מורכב, הצליחו גורמי המודיעין הישראלים, אמ"ן ושב"כ, לסגור על דף ולחשוף את מיקומו. ומכאן ועד התקיפה של חיל האוויר הדרך הייתה קצרה. בתקיפה נהרגו גם אזרחים פלסטינים, אך האיש הזה שמעולם לא החשיב את חייהם של בני עמו שלו כיקרים במיוחד - והוא זה שטרח למקם את עצמו בקרבת אזור המשמש מקלט להרבה מאוד פליטים.
לדף, אם אכן נפגע, ימונה יורש בימים הקרובים. ייתכן אפילו שיחיא סינוואר, המנהיג המדיני של חמאס בעזה וחברו, ימנה טת אחיו מוחמד לתפקיד. ועדיין, הזרוע הצבאית של חמאס מוצאת עצמה בשלב זה במצב לא פשוט בכלל, כאשר כמעט כל בכיריה מחוסלים או פצועים והמנהיג שלה מסתתר לו באחת המנהרות של רצועת עזה, מוקף כנראה בבני ערובה. סינוואר יתקשה לתפקד, וגם הזרוע הצבאית כבר אינה פועלת כארגון מסודר והיררכי. היכולות נפגעות ונשחקות, והמגמה הזו תימשך ככל שתימשך המלחמה.
אפשר להעריך בזהירות רבה שהתקיפה היום לא תוביל לפריצת דרך בעסקה לשחרור החטופים - להיפך
אפשר להעריך בזהירות רבה שהתקיפה היום לא תוביל לפריצת דרך בעסקה לשחרור החטופים - להיפך. חמאס, שירצה לשדר שהוא עומד על רגליו, צפוי כנראה להכריז על עצירת המו"מ לשחרור החטופים. אך אפשר גם לנחש באותה מידת זהירות שהשיחות הללו, אם אכן ייעצרו, יתחדשו - והפעם כשחמאס יהיה עם יותר מוטיבציה לסיים את המלחמה, מאחר שהוא מבין שהמודיעין הישראלי אכן מצליח לאחרונה במה שלא הצליח לעשות לפני 7 באוקטובר ובחודשים הראשונים שלאחר מכן, לחדור לצמרת הצבאית של הארגון ולפגוע בה.