אחרי עימות בוועדה: חוק הנבצרות אושר לקריאה ראשונה
(צילום: ערוץ כנסת)

הוועדה המיוחדת שהוקמה בכנסת כדי לדון בחוק הנבצרות אישרה הבוקר (שני) לקריאה ראשונה במליאה את הצעת חוק יסוד: הממשלה (תיקון נבצרות ראש הממשלה). כמו כן, הלילה תתקיים במליאה הצבעה בקריאה ראשונה על חוק השפיטה, הכולל את פסקת ההתגברות והגבלת הביקורת השיפוטית על חוקים רגילים. הדיון במליאה יתחיל ב-22:00 וההצבעה תתקיים בשעה 01:00. ynet העביר בשידור ישיר את ההצבעה בוועדה המיוחדת.
ההצעה שאושרה קובעת שראש הממשלה ייצא לנבצרות אך ורק על רקע אי מסוגלות פיזית או נפשית. קביעת הנבצרות תיעשה על ידי הודעה של ראש הממשלה ליו"ר הכנסת או על ידי הודעה של הממשלה ברוב של 75%, שתידרש לאישור מליאת הכנסת ברוב של 90 חברי כנסת. תשעה חברים בוועדה הצביעו בעד הצעת החוק אל מול שישה מתנגדים, ובשעות אחר הצהריים ההצעה תעלה להצבעה במליאת הכנסת לקריאה ראשונה. זאת למרות שהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הביעה אתמול התנגדות למניעה מבית המשפט להביע כל ביקורת שיפוטית בנושא.
5 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
"אסור שראש ממשלה יהיה מורם מהעם". נתניהו
(צילום: רויטרס)
לפי הלשכה המשפטית של הכנסת, ראש הממשלה בנימין נתניהו יוכל להשתתף בהצבעה על אף החשש לניגוד עניינים. יו"ר הוועדה המיוחדת, יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ מהליכוד, הסכים לערוך שינויים מינוריים בנוסח טרם ההצבעה, אך לא בעיקר המחלוקות שהועלו על-ידי חברי האופוזיציה ומומחים במהלך הדיונים. "אנחנו לא ניתן לגורם משפטי במדינת ישראל לעשות הפיכה שלטונית, אנחנו שומרים על הדמוקרטיה", אמר כץ לפני ההצבעה.
טרם ההצבעה בוועדה הבוקר, במהלך הקראת נוסח הצעת החוק, היו חילופי דברים בין חברי הקואליציה ליו"ר הוועדה כץ. ח"כ אורנה ברביבאי מיש עתיד פנתה אליו ואמרה: "החוק הזה שאתה מוביל היום הוא חוק הבושה שייחרט על המצח שלך כאות קין. אתה מעביר חוק שאומר שראש הממשלה הוא מעל החוק. גם אם יהיה מושחת ככל שיהיה, בית המשפט לא יוכל לדון בעבירה שלו ולהוציא אותו לנבצרות. הוא יוכל לעשות מה שהוא רוצה. אני מציעה לך לפני ההצבעה לחזור בך".
5 צפייה בגלריה
הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק יסוד הממשלה
הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק יסוד הממשלה
"לא ניתן לגורם משפטי במדינת ישראל לעשות הפיכה שלטונית". יו"ר הוועדה אופיר כץ
(צילום: יואב דודקביץ')
5 צפייה בגלריה
הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק יסוד הממשלה
הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק יסוד הממשלה
"חוק הבושה ייחרט על המצח שלך כאות קין". ח"כ ברביבאי ליו"ר הוועדה כץ
(צילום: יואב דודקביץ')
ח"כ מאיר כהן מיש עתיד פנה לח"כ כץ ואמר: "באנו למדינה הזו והיינו כל כך גאים לראות את בגין נוסע באוטובוס. כל כך היינו גאים לראות מנהיגים פשוטים, והנה אנחנו מגיעים למציאות שאתה שותף לה - החוק הרע הזה שמשנה את היסטוריית המנהיגים שלנו. מה שאתם מקדמים פה אומר לנו- ׳לא משנה מה אתם מדברים על הידברות, אנחנו אומרים לכם לכו לעזאזל'. אסור שראש הממשלה יהיה מורם מהעם - וזה מה שעושה החוק". ח"כ בועז ביסמוט מהליכוד יצא נגד דבריו של כהן ואמר: "אתה לא באת לעבודה היום באוטובוס, אז לא צריך להתייפייף".
כץ הגן על החוק המוצע ואמר כי "אין מדינה שבה בית המשפט יכול להוציא את ראש הממשלה לנבצרות. גם הייעוץ המשפטי טוען שצריך להסדיר את הדבר הזה". ח״כ דבי ביטון מיש עתיד התרעמה: "אבל לא ככה!". ח"כ יוראי להב הרצנו מיש עתיד אמר לכץ: "זהו חוק יסוד פרסונלי שתפור למידותיו של בנימין נתניהו, שחתם על הסדר ניגוד עניינים בבית המשפט ועכשיו מנסה להתחמק ממנו. אתה מכין את החוק הזה להצבעה בקריאה ראשונה בבהילות כי זה נשען על פראנויה של בן אדם אחד שבגללו עושים פלסטלינה מחוקי היסוד שלנו, ואתה כמו אנשים אחרים בליכוד הולכים אחריו".
5 צפייה בגלריה
הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק יסוד הממשלה
הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק יסוד הממשלה
"עושים פלסטלינה מחוקי היסוד שלנו". ח"כ להב הרצנו
(צילום: יואב דודקביץ')
לפני ההצבעה כץ אמר כאמור כי "מה שאנחנו עושים פה עכשיו זה שמירה על הדמוקרטיה, אנחנו לא ניתן לגורם משפטי במדינת ישראל לעשות הפיכה שלטונית. מה שאזרחי ישראל בחרו קובע". ח"כ אפרת רייטן מהעבודה השיבה לו: "אתם מחריבים את הדמוקרטיה", וח"כ מיכל שיר מיש עתיד הוסיפה: "אתם כתם בהיסטוריה של העם היהודי". יו"ר הוועדה כץ כינה את חברי האופוזיציה "פופוליסטים" ועבר להצבעה, שאושרה כאמור ברוב של תשעה מול שישה.
לפי הצעת החוק, בית המשפט העליון יהיה מנוע מלעסוק בבקשות להכרזה על נבצרות ראש הממשלה. בנוסף, הכרזה של נבצרות ראש הממשלה תתאפשר רק במצב של אי-מסוגלות פיזית או נפשית של ראש הממשלה למלא את תפקידו. בקואליציה טוענים שמטרת ההצעה היא למנוע ניצול לרעה של הדין הקיים לסיכול רצון הבוחר, ויש בה כדי להגביר את הוודאות והיציבות. החוק החדש מבהיר את המצב הקיים, וקובע כי רק הממשלה והכנסת תוכלנה לקבוע נבצרות שלא בהסכמת ראש הממשלה, ובאילו תנאים. ההכרזה על נבצרות תיעשה על-ידי ראש הממשלה, או הממשלה ברוב של 75% מהרכבה.
5 צפייה בגלריה
הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק יסוד הממשלה
הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק יסוד הממשלה
"אתם כתם בהיסטוריה של העם היהודי". ח"כ מיכל שיר
(צילום: יואב דודקביץ')
במקרה נדיר שבו ההכרזה על נבצרות תהיה בניגוד לדעת ראש הממשלה, יו"ר הכנסת יעביר לאישור מליאת הכנסת את ההחלטה, וזאת תוכל לאשר את ההכרזה ברוב של 90 חברי כנסת. בנוסף, לפי ההצעה בית משפט, לרבות בית המשפט העליון, לא יוכל לדון בבקשה להכריז על נבצרות ראש הממשלה או לאשרה, והחלטה או צו של בית משפט יהיו חסרי סמכות ונעדרי תוקף.
בשעה 11:00 ועדת החוקה תמשיך לדון בחוק הראשון במהפכה המשפטית שעבר בקריאה ראשונה - שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ומניעת ביקורת שיפוטית על חוק יסוד - בהכנה לקריאה שנייה ושלישית. כחלק ממאמצי ההידברות, יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן נועד אתמול עם נשיא המדינה יצחק בפגישה שארכה שלוש שעות, שאחריה פנה ליוזמי מתווה "פרידמן-אלבשן", שיציגו אותו בדיון היום כבסיס לפשרה ברפורמה המשפטית בין הקואליציה לאופוזיציה. בלילה כאמור המליאה תצביע על פסקת ההתגברות, לאחר שביהדות התורה לחצו על יו"ר הקואליציה אופיר כץ לקיים היום את ההצבעה. הלחץ מצד חברי הכנסת החרדים נובע סביב הבג"ץ בעניין חוק הגיוס לצה"ל.