הוביל את הכוח: מג"ד סיירת גבעתי בריאיון על חילופי האש בשכם
(צילום: סטס קופולו)

לוחמי סיירת גבעתי השתתפו ביחד עם כוחות ימ"מ במבצע בלילה בין שבת לראשון ללכידת מבוקשים החשודים בטרור בעיר שכם, שבמהלכו התפתחו חילופי אש שהובילו למותם של חמושים פלסטינים. סא"ל אריאל גונן, מפקד סיירת גבעתי, שהוביל את לוחמיו במבצע, אמר אתמול (שני) לאולפן ynet כי "הפעילות הזו הייתה מורכבת, אבל גם משמעותית לאור היעדים שהגענו אליהם".
המבצע יועד לתפיסת אמצעי לחימה ומעצר מבוקשים והוא נמשך קרוב לשלוש שעות. במקביל לחילופי האש, כוחות הביטחון סגרו על שלושה מבנים וירו טילי לאו ומטאדור על המבנה שבו התבצרו המחבלים. מחבלים רבים הגיעו וירו על הכוחות, גם מהגגות בעיר העתיקה בשכם, והלוחמים השיבו באש לאחר שנערכו לכך. עם סיום קרב היריות, לוחמי הימ"מ נכנסו אל המבנה ובסריקות אותרו אמצעי לחימה רבים, נשקים ומטעני חבלה.
8 צפייה בגלריה
עימותים בשכם, הלילה
עימותים בשכם, הלילה
התלקחות מכוניות בשכם בעקבות חילופי האש
(צילום: AFP)
גונן ציין כי "אנחנו רואים עלייה בשימוש בנשק במרחב. אזור צפון השומרון מתעורר, גם סביב העיר ג'נין שהיינו בה בתעסוקה הקודמת שלנו, וגם עכשיו סביב העיר שכם". עם זאת, מפקד הסיירת אמר כי "בסוף מדובר באנשים שקנו כלי נשק בדרך מפוקפקת. הם לא מתאמנים, הם לא מאומנים, ובהתאם לזה גם היכולת שלהם לפגוע בנו ובאחרים".
משרד הבריאות הפלסטיני דיווח על שני חמושים פלסטינים שנהרגו בחילופי האש - מוחמד אל-עזיזי ועבוד סובח, צעירים בשנות ה-20 לחייהם. עם זאת, בצה"ל מעריכים שהיו ארבעה הרוגים לפחות. בנוסף דיווחו הפלסטינים על תשעה פצועים. לא היו נפגעים לכוחות צה"ל.
8 צפייה בגלריה
החמושים שנהרגו הלילה: מוחמד אל-עזיזי, ועבוד סובח
החמושים שנהרגו הלילה: מוחמד אל-עזיזי, ועבוד סובח
מוחמד אל-עזיזי ועבוד סובח. המחבלים שנהרגו בחילופי האש
לאחר חילופי האש, שלשום ניסה מחבל לבצע פיגוע דקירה בצומת תפוח שבשומרון. לוחם מסיירת גבעתי שזיהה את החשוד הפלסטיני מתקרב לכיוונו עם סכין שלופה החל בנוהל מעצר חשוד, שהסתיים בירי אזהרה לאוויר. בשלב זה המחבל השליך את הסכין לקרקע ונעצר, והועבר לאחר מכן לחקירת שב"כ. גונן אמר על כך: "הלוחמים שלנו מנעו את הפיגוע בזכות הערנות והחדות שלהם".
בנוגע למצב הביטחוני הכללי והסיכון לפיגועים נוספים, אמר גונן כי "להערכתי, תהיה פה עוד תקופה ארוכה שאנחנו נתעסק בסיכול של טרור". עם זאת, למפקד הסיירת היה גם מסר אופטימי: "היינו בתקופה של עלייה קטנה במתיחות הביטחונית, אבל בלמנו אותה מהר מאוד. זה קרה גם בזכות מאמצים כלליים של הצבא ותגבורים ביהודה ושמרון, רואים פה יותר כוחות".
8 צפייה בגלריה
זירת ניסיון הפיגוע בצומת תפוח
זירת ניסיון הפיגוע בצומת תפוח
"הלוחמים מנעו את הפיגוע באמצעות חדות וערנות". זירת ניסיון הפיגוע בצומת תפוח, שלשום
( צילום: נועם רוזנפלד/tps)
8 צפייה בגלריה
הסכין ששימשה את המחבל בצומת תפוח
הסכין ששימשה את המחבל בצומת תפוח
הסכין שהשליך המחבל בצומת תפוח
(צילום: דובר צה"ל)
גונן סיכם את דבריו ואמר "תמיד יהיו אירועי טרור וניסיונות לבצע פיגועים, זה לא משהו שייעלם ביום אחד. אבל להרגשתי יש ביהודה ושומרון תחושה טובה של ביטחון. האזרחים לא חושבים לפני שיוצאים מהבית ופשוט נוסעים. זה בעיניי המצב הרצוי". הוא הוסיף כי "הפעילות פה היא שוטפת ונמשכת, אבל לא צריך לדאוג. אנחנו פועלים פה 24 שעות ביממה והלוחמים שלנו מאומנים מאוד".
ראש הממשלה יאיר לפיד פתח את ישיבת הממשלה שלשום בהתייחסות למבצע בשכם הלילה. "כוחות צה"ל, שב"כ והימ"מ פשטו הלילה בשכם על בתי מסתור של מבוקשים. מדובר במחבלים שביצעו לאחרונה שורת פיגועי ירי. במהלך המבצע פתחו המחבלים באש מגגות. הכוחות הגיבו במהירות, ביעילות ובדייקנות. בחילופי האש נהרגו מספר מחבלים, ונוספים נפגעו. נתפסו אמצעי לחימה רבים ואני מברך את כוחות הביטחון על הפעולה המוצלחת. מדיניות הממשלה נחרצת. לא נשב ונחכה שייפגעו אזרחים ישראלים, נצא ונפגע במחבלים אצלם בבית".
8 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"לא נחכה שייפגעו אזרחים ישראל, נפגע במחבלים אצלם בבית". לפיד בישיבת הממשלה, אתמול
(צילום: מארק ישראל סלם )
נציין כי צה"ל פועל מדי לילה במסגרת מבצע "שובר גלים" באזור יהודה ושומרון, ובין היתר עוצרים כוחות הביטחון מבוקשים פלסטינים. צה"ל פועל במסגרת המבצע גם נגד מסיעי שב"חים, וסגר מאות פרצות לאורך קו התפר. מלבד הפעילות בשכם, אתמול כוחות מיחידת דובדבן עצרו שני מבוקשים בקבאטיה שליד ג'נין. במהלך הפעילות הלוחמים ירו לעבר חמושים שפתחו באש במרחב. בסך הכול נעצרו הלילה ארבעה מבוקשים בכל רחבי יהודה ושומרון.
דובר צה"ל, תא"ל רן כוכב, התייחס לפני כשבוע בריאיון באולפן ynet למבצע וציין: "'שובר גלים' הוא לא רק ביצוע מעצרים במחנות הפליטים, אנו פועלים לעומק בתפר". הוא התייחס לטענה כי המבצע נעצר בזמן ביקורו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ואמר: "אנחנו ממשיכים ביתר שאת, עושים הערכת מצב, מבצעים סיכול טרור בהתאם למודיעין ולסיטואציה. אם היה צורך לעצור פצצה מתקתקת שום דבר לא היה מונע זאת".
8 צפייה בגלריה
פעילות צה"ל, מג"ב ושב"כ ברחבי אוגדת יהודה ושומרון למעצר מבוקשים והחרמת אמצעי לחימה
פעילות צה"ל, מג"ב ושב"כ ברחבי אוגדת יהודה ושומרון למעצר מבוקשים והחרמת אמצעי לחימה
"הכוחות שלנו מאומנים היטב ופועלים 24 שעות ביממה". ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
לפני פחות מחודש נהרג פעיל הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי במהלך מבצע מעצר שני מבוקשים פלסטינים בעיר ג'נין. כוח משולב מיחידת דובדבן וסיירת גולני עצר את המבוקשים, ובחילופי אש שהתפתחו במחנה הפליטים בעיר נהרג מוחמד מרעי, פלסטיני בן 23. חילופי האש התפתחו בזמן שהכוחות יצאו מהעיר והושלכו לעברם מטעני חבלה, והם השיבו באש לעבר המחבלים. לא היו נפגעים בקרב החיילים.
שבועיים קודם לכן, בהיתקלות אחרת, חוסלו שלושה מחבלים חמושים במהלך פשיטה במחנה הפליטים בג'נין. המחבלים פתחו באש ממכונית לעבר הלוחמים, ששהו ברכבים ממוגנים - ואלה יצאו מהרכבים והשיבו בירי מטווח קרוב לעבר המחבלים. לא היו נפגעים בקרב הכוחות. מטרת הפשיטה הייתה שני בתים שבהם לפי החשד היו אמצעי לחימה. לאחר איתור אמצעי לחימה בבית הראשון, כשהלוחמים היו בדרכם אל הבית השני, פתחו המחבלים באש מהרכב, שעמד בצד הדרך.