שר החוץ ישראל כץ העלה היום (שני) בכינוס בבריסל של שרי החוץ האירופיים את תוכנית האי המלאכותי מול חופי עזה. בדיון אמר כץ כי התוכנית, שאותה הוא מנסה לקדם כבר לפחות עשור, תוכל לשמש למסחר ולפיתוח כלכלי של האזור - ושל עזה כולה.
כץ הציג ל-27 שרי החוץ האירופיים סרטון של האי ואת חזון המסילות לשלום אזורי - ואמר כי רק אם חמאס יפורק, האזור יצליח להתקדם קדימה. בשלב מסוים אמר כי אפשר לבנות שם גם גורדי שחקים ולהוסיף לשם שכונות מגורים. שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל הופתע מהקרנת הסרטון על ידי כץ ואמר שלא ציפה לזה. הוא מתח פעמיים ביקורת על הקרנת הסרטון, וטען שזה לא היה רלוונטי לדיון, ושכץ צריך היה להשתמש טוב יותר בזמנו - ולדבר על ביטחון ישראל.
2 צפייה בגלריה
שר החוץ ישראל כץ הציג את תמונותיהם של התינוק כפיר ביבס, אמו ועוד חטופות ישראליות שמוחזקות בידי חמאס
שר החוץ ישראל כץ הציג את תמונותיהם של התינוק כפיר ביבס, אמו ועוד חטופות ישראליות שמוחזקות בידי חמאס
השר כץ מציג בבריסל את תמונת כפיר ביבס, וחטופים נוספים
התוכנית של כץ כוללת הקמת אי מלאכותי בגודל 8 קמ"ר שיחובר לעזה בגשר באורך ארבעה קילומטרים וחצי, ועליו תהיה נקודת בידוק ביטחונית. האי, שהקמתו מוערכת ב-5 מיליארד דולר, אמור לכלול נמל, ובתוכנית גם אולי נמל תעופה.
הכינוס עסק גם במתרחש בגבול הצפון. שר החוץ הצרפתי סטפן סז'ורנה העלה את הנושא של חיזבאללה ולבנון, וכץ השיב: "חיזבאללה תקף את ישראל מבלי התגרות. צריך לדחוק אותו לפי החלטת 1701, ואם לא - תהיה מלחמה. חיזבאללה הוא ארגון הטרור החזק בעולם, אבל אם נצטרך, נעשה את זה. מי שרוצה למנוע מלחמה צריך ללחוץ על איראן כדי לדחוק את חיזבאללה", אמר כץ.
כמעט כל שרי החוץ האירופיים העלו בפניו דברים זהים: חובה להגיע לפתרון שתי המדינות, וחשש מאלימות מתנחלים. שרים רבים קראו להפסקת אש מיידית או להפוגה הומניטרית מיידית, וקראו לשחרור החטופים ללא תנאי. רבים ציינו כי לא מספיק סיוע הומניטרי נכנס לרצועה.
2 צפייה בגלריה
תוכנית האי של כץ
תוכנית האי של כץ
תוכנית האי של כץ
כץ ציין בפניהם כי ישראל עובדת עם ארה"ב בכל הנוגע לסיוע ההומניטרי, ואמר כי מטרת ישראל היא לפרז את עזה ולפרק את חמאס. "אם נשיג זאת, ייפתחו הזדמנויות חדשות באזור לטובת כולם", הוא קבע בדיון. שר החוץ הצרפתי אמר כי ארצו פועלת לדחיקת איראן מהאזור, וכץ אמר כי "אנחנו במלחמה גלובלית מול האיסלאם הקיצוני שמובילה איראן נגד ישראל והעולם המערבי".
לאחר הכינוס פגש כץ את שר החוץ הצרפתי בארבע עיניים. "ביקשתי ממנו להמשיך להפעיל לחץ לשחרור כל החטופים. דנו בצורך המיידי להגביר את הלחץ נגד הניסיונות של איראן לדרדר את האזור ונגד הנוכחות של חיזבאללה בדרום לבנון. אמרתי לו שאם המאמצים המדיניים לא יצליחו - ישראל תפעל צבאית ולבנון תיפגע קשות", אמר.
בפתח הכינוס, שר החוץ הציג בכניסה למפגש את תמונותיהם של התינוק כפיר ביבס, אמו ושל חטופות ישראליות נוספות שמוחזקות בשבי חמאס. כץ אמר שהגיע לדון ב"צורך הדחוף להחזיר את בני הערובה שלנו, כולל התינוק בן השנה כפיר ביבס וכדי להשיג גיבוי של האיחוד האירופי לישראל לפירוק חמאס, כדי להחזיר את הביטחון שלנו".