בארה"ב התפרסמו ביממה האחרונה פרטים חדשים על תומאס מת'יו קרוקס, הצעיר בן ה-20 שירה בדונלד טראמפ בעצרת הבחירות בפנסילבניה. לצד מחדל האבטחה החמור, הרשויות ממשיכות לחקור גם את המניע האפשרי לירי. בשלב זה טרם ברור מה גרם לקרוקס, שחוסל על-ידי סוכני השירות החשאי, לנסות להתנקש בחייו של הנשיא לשעבר. הרפובליקנים אמנם האשימו את הדמוקרטים בהסתה שגרמה לירי, אך כרגע כלל לא ברור לאיזה מחנה פוליטי קרוקס השתייך.
קרוקס, שסיים לפני שנתיים את לימודיו בתיכון, תואר כתלמיד מצטיין. בן כיתתו סיפר כי באותה תקופה הוא התעניין בבניית מחשבים. "הוא היה חכם מאוד, ובאף שיחה שלנו הוא לא אמר שום דבר שנשמע מטורף", הוסיף. יועץ לשעבר בבית הספר ציין שקרוקס אמנם היה תלמיד שקט שנטה להתבודד, אך היו לו כמה חברים. "ילדים לא הציקו לו או קראו לו בשמות", סיפר. לדברי אותו יועץ, בניגוד לתלמידים אחרים בבית הספר, קרוקס לא הביע עניין מיוחד בפוליטיקה.
תיעוד: הירי בדונלד טראמפ בעצרת הבחירות בפנסילבניה - והפינוי
(מתוך Fox News)

5 צפייה בגלריה
קרוקס. לבש בזמן הירי חולצה של ערוץ יוטיוב שמוקדש לנשק
קרוקס. לבש בזמן הירי חולצה של ערוץ יוטיוב שמוקדש לנשק
קרוקס. לבש בזמן הירי חולצה של ערוץ יוטיוב שמוקדש לנשק
(מתוך ניו יורק פוסט, מתוך X)
היורה היה רשום כמצביע רפובליקני – איש מפלגתו של טראמפ – ובנובמבר היה אמור להצביע לראשונה בחייו בבחירות. גם אביו רשום כרפובליקני, בעוד שאימו היא דמוקרטית. בינואר 2021, ביום שבו הושבע ג'ו ביידן לנשיאות, תרם קרוקס 15 דולר לארגון שמסונף למפלגה הדמוקרטית.
קרוקס התגורר בבת'ל פרק, שרחוקה כ-65 ק"מ ממקום עצרת הבחירות של טראמפ. לפי הדיווחים, הרשויות מצאו חומרי נפץ במכונית שאיתה קרוקס הגיע לעצרת. המשטרה קיבלה דיווחים על חבילות חשודות שהתגלו בקרבת העצרת, וחבלני המשטרה נשלחו לאזור. חבלנים הגיעו גם לביתו של קרוקס, והמשטרה ערכה חיפוש בבית ושוחחה עם הוריו.
5 צפייה בגלריה
תומס מתיו קרוקס
תומס מתיו קרוקס
היורה פגע באוזנו של הנשיא לשעבר
(צילום: AP /Evan Vucci)
הצעיר מפנסילבניה עבד בבית אבות, בתפקיד שאינו דורש ניסיון קודם. הוא עזר לתזונאי ולצוות המטבח, ובמסגרת עבודתו גם הכין אוכל לדיירים. בהנהלת בית האבות הביעו זעזוע מהירי, ואמרו כי במהלך עבודתו, ובבדיקת הרקע לפני שהתקבל לעבודה, לא התגלו סימנים מדאיגים.
הרובה שבו השתמש קרוקס היה שייך לאביו, והוא קנה את הנשק בצורה חוקית. קרוקס היה חבר במועדון נשק בפנסילבניה שבו יש כמה מטווחים, ובאחד מהם יש מטרות במרחק של יותר מ-150 מטר. במועדון אמרו כי אין להם פרטים שיעזרו לפענח את המניע לניסיון ההתנקשות. ביל סליטו, נשיא Clairton Sportsmen's Club, אמר על הירי: "זה מחליא אותנו, זה פשוט דבר נורא".
5 צפייה בגלריה
ניסיון התנקשות ב דונלד טראמפ ארה"ב היורה תומס מת'יו קרוקס ברגעי הירי
ניסיון התנקשות ב דונלד טראמפ ארה"ב היורה תומס מת'יו קרוקס ברגעי הירי
התמקם באין מפריע על הגג עם רובה שרכש אביו
לפי הדיווחים, כשהיה בתיכון ניסה קרוקס להתקבל לנבחרת הקליעה של בית הספר, אך לא התקבל מכיוון שהיה "קלע גרוע". בזמן הירי קרוקס לא נשא עליו מסמכים מזהים כלשהם, ולכן עברו שעות אחרי חיסולו עד שהוא זוהה בוודאות. במהלך ההתקפה הוא נשא עליו סמלים המקדמים את ערוץ היוטיוב הפופולרי Demolition Ranch, המוקדש לנשק.
גורמים ב-FBI אמרו אתמול כי היורה פעל לבדו וכי טרם נראה שהייתה לו אידיאולוגיה כלשהי ששימשה כמניע למעשה, או סימנים לבעיות נפשיות כלשהן. בעמודים של קרוקס ברשתות החברתיות לא נמצאו תכנים אלימים או כאלה שעלולים להתפרש כאיומים.
5 צפייה בגלריה
תיעוד: דונלד טראמפ נורה במהלך נאומו בעצרת הבחירות בפנסילבניה
תיעוד: דונלד טראמפ נורה במהלך נאומו בעצרת הבחירות בפנסילבניה
טראמפ רגעים אחרי הירי בפנסילבניה
(צילום: AP /Evan Vucci)
השירות החשאי הכחיש את ההאשמות של חלק מתומכי טראמפ שהשירות דחה את בקשת הקמפיין הרפובליקני לתגבר את האבטחה בעצרות הבחירות של הנשיא לשעבר. שעות אחרי ניסיון ההתנקשות זימן בית הנבחרים לשימוע את ראש השירות החשאי קימברלי צ'יטל, שאמורה להעיד ב-22 ביולי. השירות החשאי טען כי היריות הגיעו מחוץ לאזור שאובטח על-ידו. קרוקס התמקם באין מפריע על גג מול הבמה של טראמפ, במרחק של כ-120 מטר.
ניסיון ההתנקשות בטראמפ אירע בלילה שבין שבת לראשון בשעה 1:11 שעון ישראל (18:11 שעון החוף המזרחי של ארה"ב): במהלך עצרת בחירות שקיים בבאטלר שבפנסילבניה נשמעו לפתע קולות ירי והנשיא לשעבר נראה נופל או מתכופף מאחורי דוכן הנואמים. המולה נוצרה בקהל מאחוריו, ואנשי השירות החשאי מיהרו לסוכך עליו. אחר כך התרומם טראמפ, נראה מדמם מאוזנו – והניף את אגרופו לעבר הקהל לאות ניצחון. בהמשך נמסר ממטהו כי מצבו טוב, והוא סיפר שנפגע מהירי באוזנו.
קרוקס כאמור חוסל על-ידי השירות החשאי, אך לפני כן הספיק להרוג גבר שישב בקהל ולפצוע עוד שני בני אדם באורח קשה. הנשיא לשעבר אמר בריאיון ראשון מאז ניסיון ההתנקשות שסוכני השירות החשאי חיסלו את המתנקש "עם ירייה אחת בין העיניים. הם עשו עבודה פנטסטית. זה סוריאליסטי לכולנו".
"אני אמור להיות מת, אמור להיות מת", אמר נשיא ארה"ב לשעבר בריאיון ל"ניו יורק פוסט" שהתפרסם הבוקר. טראמפ ציין כי הרופא שבדק אותו בבית החולים אמר שהוא "מעולם לא ראה דבר כזה". לדברי הנשיא לשעבר - שמקווה לחזור לבית הלבן ואחרי התמונות ההיסטוריות בלילה שבין שבת לראשון הסיכוי לכך כנראה גדל פלאים - הרופא אמר שמדובר בנס. "אני לא אמור להיות כאן, אני אמור להיות מת", אמר טראמפ.