הממשלה אישרה היום (ראשון) פה אחד בישיבתה השבועית את החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו למנות את אלוף (במיל') אליעזר (צ'ייני) מרום לתפקיד ראש מטה היישום לשיקום ארוך טווח וניהול אירועי חירום במשרד ראש הממשלה - פרויקטור הצפון, שיהיה אחראי לניהול ותכלול שיקום אזור הצפון.
נתניהו תקף בדיון על המינוי של פרויקטור הצפון את היועמ"שית: "מעכבים אותנו מלעבוד, עוצרים לנו מינויים. לעומת הממשלה הקודמת שנתנו להם הכל - רק אצלנו עוצרים".
2 צפייה בגלריה
תמונה של אליעזר מרום
תמונה של אליעזר מרום
אליעזר (צ'ייני) מרום. המינוי התעכב זמן רב
(צילום: יונתן בלום)
לפני ההצעה, הדיון התלהט לטונים צורמים. השר דוד אמסלם תקף את המשנה ליועמ"שית מאיר לוין: "אני אגיד לכם למה אני לא סובל אתכם. אתם חבורת גנגסטרים. אתם עושים עוול לאנשים שהשקיעו את כל חייהם לשרת את מדינת ישראל. לוועדת המינויים יש סמכויות על-פי חוק. היועמ"שית לא משגיחת כשרות. יש פה אלימות משפטית. את ראש רשות החברות אתם לא נותנים לי למנות, ועכשיו אתם תוקעים עוד מינוי - זה עובר כל גבול".
בישיבה הועלתה טענה כי היועמ"שית מונעת בכוונה מהלשכה המשפטית להעביר לממשלה חוות דעת להצעת ההחלטה למנות את צ'ייני בממשלה. נציג נציבות שירות המדינה הגיב לדברים: "ועדת המינויים דנה בכל המידע שעמד לרשותה, והחליטה לאשר את המינוי. מאז לא הובא לפתחה שום מידע חדש".
היועצת המשפטית לממשלה הצביעה על מספר קשיים המצדיקים בחינה מחדש של המינוי בוועדת המינויים. לדבריה, הקושי העיקרי הוא בתחום טוהר המידות העולה מן העובדה שמרום נחקר במסגרת "פרשת הצוללות". לגבי עבירת הפרת האמונים - ההחלטה שלא להעמידו לדין התבססה על התיישנות המעשים בעת החקירה. בעניין זה ההתיישנות במישור הפלילי אינה מהווה חסם מוחלט לבחינת המעשים במישור המנהלי. נוכח הקושי הזה וקשיים נוספים הנחה המשנה ליועמ"ש להחזיר את העניין לוועדת המינויים על מנת שתבחן את הדברים בשים לב לניתוח המשפטי. היועצת גם הצביעה בפני הממשלה על פגם תהליכי בכך שוועדת המינויים לא שבה ונדרשה לנושא.
מזכיר הממשלה יוסי פוקס ציין: "צ'ייני כיהן ארבע שנים כיו״ר רשות שדות התעופה. שלוש שנים מתוכם התקיימו תחת חקירה פלילית. אף אחד מהייעוץ המשפטי לא דיבר. עכשיו כשרוצים למנות את צ'ייני בממשלה הזו, פתאום יש התנגדויות".
השר קיש הוסיף: "היועמ"שית רוצה לפגוע בעבודת הממשלה ובמדיניות", והשרה גמליאל אמרה: "זה מינוי ראוי ביותר".
השרה סילמן גם הצטרפה למחאה של השרים: "דבר כזה לא היה. זו שערוריה. טרללת. בממשלה הקודמת הכל עבר חלק את היועמ"שית. שר הביטחון דאז גנץ הביא שורת מינויים שהיו עם בעיות בעבר. הכל עבר חלק".
המשנה ליועמ"שית, מאיר לוין, הגיב לדברים: "שמעתי פה דברים קשים נגד היועמ"שית והייעוץ. מתפקידי לא להתנגח בשרים", ורה"מ השיב: "אל תתנגח, אבל תגיב על הדברים!". המשנה ליועצת המשפטית לממשלה עמד על כך שהיועצת המשפטית לממשלה ומערך הייעוץ המשפטי לממשלה עובדים באופן ענייני ומקצועי.
2 צפייה בגלריה
 בנימין נתניהו
 בנימין נתניהו
נתניהו. "דורשים ייעוץ שוויוני"
(צילום: רועי אברהם, לע״מ)
נתניהו סיכם את דיון: "כל הנושאים האלו עמדו בפני הוועדה ולכן אין הצדקה לעכב את המינוי וגם כספים שצריכים להגיע לצפון. מינוי ראוי מאין כמוהו. כולם מקבלים את המינוי - כולל ראשי הרשויות - ומחכים לו. יש תמיהה קשה לגבי עיכוב המינויים בממשלה הזו לעומת היעדר עיכוב בממשלה הקודמת. אי אפשר להתעלם מזה. סטטיסטית זה לא יכול להתקיים. אנחנו דורשים ייעוץ שוויוני".
השר אופיר סופר הוסיף: "שערורייה, הצפון בוער ומחכה לפרויקטור, ואתם על מי מנוחות כי לא איכפת לכם". גם שר הכלכלה ניר ברקת הצטרף למשתלחים: "גם אצלי במשרד הם מעכבים עבודה - רציתי לפטר את ראש רשות התחרות והם לא מאפשרים".
השר משה ארבל הוסיף: "50 מיליון שקל מתעכבים במשרד הפנים מכיוון שהבאתי את זה כתוספת לצפון והיועץ שלי לא מעביר בהנחיית גיל לימון המשנה ליועמ"שית".
תיעוד מנפילת הרקטות באזור שניר

המינוי של מרום הגיע לאחר פארסה ארוכה שבה הצפון בוער אבל אין פרויקטור שמנסה לתכלל את הדרישות ולקשר בין משרדי הממשלה לשטח. בתחילה, פורסם שנתניהו כבר סיכם שמנכ"ל משרד התפוצות אבי כהן סקלי יקבל את התפקיד, אך לאחר מכן המינוי בוטל בגלל לחצים מתוך הליכוד, בין השאר בטענה ל"חוסר נאמנות" למפלגה. בהמשך, לאחר שנודע על המינוי של מרום, התברר כי נתניהו נמצא איתו בניגוד עניינים עקב פרשת הצוללות ולא יוכל להיות זה שממנה אותו לתפקיד.
"מדובר בפארסה בלתי ניתנת לתיאור או להבנה", אמר לאחר העיכוב משה דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, "תשעה חודשי הזנחת הצפון ועדיין אין גורם אחראי לאירוע".
מרום, ששקל להתמודד בעבר על מקום ברשימת הליכוד, וכיום חבר בתנועת "הביטחוניסטים" המזוהה עם הימין, השמיע במהלך הלחימה את דעתו על המתרחש בזירות הלחימה השונות. בין היתר, בהופעותיו קרא מרום לקדם עונש מוות למחבלי הנוח'בה שהשתתפו בטבח, אך גם תמך בהעברת דלק לרצועת עזה כדי לשמור על הלגיטימציה הבינלאומית בפעולות צה"ל ברצועה.
בחודשים האחרונים שורה של מאבקי כוח פוליטיים מעכבים את מינוייהם של כמה בכירים שאיושם חיוני לתפקוד ציבורי תקין של מערכות החוק, המשפט, הדת בישראל וכאמור גם הפרויקטור בצפון. למדינת ישראל אין כרגע מפכ"ל, נשיא עליון או רב ראשי.