קצין צה"ל בדרגת סגן ושלושה לוחמים נוספים נעצרו אתמול (שלישי) לחקירת מצ"ח אחרי שמפקדיהם דיווחו שפגעו בצורה קשה בעצור פלסטיני. עם זאת, בצה"ל ציינו כי הארבעה שוחררו מכיוון שעל בסיס הראיות והממצאים, אין עוד הצדקה להשאיר אותם מאחורי סורג ובריח לצורך המשך החקירה.
1 צפייה בגלריה
טוענים שמדובר בתאונה. אילוסטרציה
טוענים שמדובר בתאונה. אילוסטרציה
טוענים שמדובר בתאונה. אילוסטרציה
(צילום: דובר צה"ל)
מדובר בלוחמים המשרתים בחטיבת הנח"ל, שהיו בפעילות מבצעית ביום ראשון בגזרת טול כרם שביהודה ושומרון. במהלך הפעילות עצרו הלוחמים חשוד פלסטיני, שהועבר על ידם לחקירה. הם טוענים כי הוא נפל בבסיס ושסיפקו לו סיוע רפואי, שכלל פינוי לבית חולים. הפלסטיני אושפז לאחר מכן במצב קשה.
מגרסה ראשונית של החיילים עולה כאמור כי הפלסטיני אכן נפצע, אך לדבריהם מדובר בתאונה ולא במעשה מכוון. הם מסרו בנוסף כי הטענה כלפיהם היא "עלילה", שכן היו עדים למקרה חיילים נוספים.
רס"ן עמית שוחנצקי וסרן אמיר גונמן, המייצגים את הקצין ואחד הלוחמים מטעם הסנגוריה הצבאית, מסרו: "הלוחמים מכחישים בתוקף הפעלת אלימות כלפי העצור הפלסטיני אשר נעצר בחשד לפעילות טרור. ככל הנראה העצור מעד בעת הוצאתו מהרכב. הלוחמים פעלו על פי ההנחיות, דיווחו באופן מיידי על הפציעה ופעלו למתן טיפול רפואי לעצור מיד לאחר נפילתו".
דובר צה"ל מסר: "ארבעה חיילים נעצרו אתמול לחקירה בעקבות דיווח על פגיעה פיזית קשה של עצור פלסטיני, לצד תיעוד מצולם של הפציעות על גופו. במסגרת החקירה, נערכו פעולות לבירור נסיבות המקרה. על בסיס הראיות והממצאים שנמצאו עד כה, הוחלט כי אין עוד הצדקה להותיר את החיילים במעצר לצורך המשך החקירה. החקירה תימשך ועם סיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית".
בשבוע שעבר גזר בית הדין הצבאי 60 ימי מאסר בפועל והורדה לדרגת טוראי על שני לוחמים מחטיבת גולני בגין התעללות בפלסטיני. על פי האישום, הפלסטיני, שהיה מוכר כפעיל מתגרה, ביצע בפניהם אצבע משולשת וצילם אותם לחשבון הטיקטוק שלו. בתגובה, הלוחמים תקפו אותו, איימו עליו, הותירו אותו במקום נטוש - ולא דיווחו למפקדיהם על האירוע. על חייל שלישי, שהורשע בעבירה של חריגה מסמכות, נגזרו 40 ימי מאסר והורדה לדרגת טוראי.