2 צפייה בגלריה
  גלי בהרב מיארה, יריב לוין
  גלי בהרב מיארה, יריב לוין
בהרב-מיארה ולוין
(צילום: נחום סגל, אלכס קולומויסקי)
כשברקע הרפורמות המתוכננות במערכת המשפט והקריאות של חברי הליכוד לפטרה, שר המשפטים יריב לוין נפגש הבוקר (ראשון) לראשונה מאז כניסתו לתפקיד עם היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה.
לוין, נזכיר, התייחס בעבר לקריאות לפטר את היועמ"שית והצהיר כי מפלגתו לא עוסקת בהדחות, והפגישה היום נועדה בעיקר לעסוק בתוכניות המשפטיות בתחום החקיקה שעליהן יעבדו השניים. כמו כן, הועלתה ההיערכות המשרדית למאבק בתחום המשפט הבינלאומי, עקב החלטת האו"ם שבית הדין בהאג יבחן את "חוקיות הכיבוש הישראלי".
למרות זאת, ההערכה היא שגם נושאים שנויים במחלוקת - כמו חוק היועמ"שים, מעמד תשובת המדינת לבג"ץ והכוונה לפצל את משרד היועץ המשפטי - יהיו על הפרק. מטרת חוק היועמ"שים, נזכיר, היא שהיועצים המשפטיים של משרדי הממשלה ייבחרו כמשרות אמון על-ידי השר - ולא יהיו כפופים יותר להחלטות היועץ המשפטי לממשלה. הדבר יוביל בין היתר לכך שהחלטות היועץ לא יחייבו את היועצים בבואם להגן על החלטות המשרד בבג"ץ, והם יוכלו להגיש את עמדתם על דעת השר.
2 צפייה בגלריה
יריב לוין וגדעון סער
יריב לוין וגדעון סער
סער ולוין בפגישת החפיפה
(צילוםף צילום: מיכאל דימנשטיין, לע"מ)
במקביל, לוין ערך הבוקר שיחת חפיפה עם שר המשפטים היוצא ח"כ גדעון סער. השר הקודם הציג ללוין את יוזמות החקיקה שכבר הוחלט עליהן והביע תקווה שמחליפו יאמצן ויקדמן. סער התייחס לדיווחים שלפיהם לוין מתכוון לקדם את פיצול מוסד היועץ המשפטי לממשלה תוך הקמת גוף של "חוקר מיוחד" אשר יעסוק רק באישור פתיחת חקירות והגשת כתבי אישום נגד שרים וח"כים וייתר בכך את סמכותם של היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה. בשבוע שעבר חשף סער את מודל תוכניתו לפיצול משרת היועץ המשפטי לממשלה שלא יצאה לפועל בשל האילוצים הפוליטיים בחצי השנה האחרונה.
לפי תוכנית סער, פרקליט המדינה יהיה ראש התביעה הכללית אבל לא יחליט בכל הקשור לפתיחה בחקירה או העמדה לדין של ראש ממשלה שרי ממשלה או יו"ר האופוזיציה. על כך תחליט ועדת שלושה שתכלול יועץ משפטי לממשלה בדימוס, שופט לשעבר וסנגור פלילי פרטי. "היועץ המשפטי לממשלה ישוחרר מהצורך לקבל החלטה לגבי נושאי תפקיד אלה", צוין בהצעה.
השר היוצא מתח ביקורת על תוכניתו של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' לפיצול מוסד היועץ המשפטי לממשלה, שבה תומך לוין וכוללת הקמת מוסד של "תובע מיוחד". לדברי סער, תוכנית סמוטריץ' לפיצול המוסד "תרסק את שני התפקידים": היועץ המשפטי לממשלה שתפקידו יהיה ייעוץ משפטי לממשלה, אך הממשלה לא תהיה מחויבת לקבלו את המלצותיו ופרקליט המדינה שייצג את המדינה רק בהליכים פליליים.
באשר לתוכנית הממשלה הקרובה לחקיקת "פסקת התגברות", אמר סער כי ישוחח עם לוין ובתנאי שהפסקה תהיה חלק מחוק יסוד: החקיקה. לדברי סער, רק בית המשפט העליון יוכל לפסול חוקים. החלטתו צריכה להתקבל ברוב מיוחד, אך לא ברוב של 12 שופטים לפחות כפי שמציע השר לוין. לדברי סער, הצעת הקואליציה להתגבר על חוק שנפסל ברוב של 61 ח"כים יוצרת בסך הכול משוכה שתגרום למעשה ביטול הביקורת החוקתית. הוא הסביר כי התגברות הכנסת צריכה לעשות ברוב של 65 ח"כים לפחות.