מלבד העימות בין שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לבין הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, בקבינט המדיני-ביטחוני דנו הלילה (שבין חמישי לשישי) במצב בצפון, ברקע החשש בעולם ממלחמה של ממש, ובין השרים התפתח ויכוח האם כדאי להגיע להסדר או לפתוח בחזית בהיקף מלא מול חיזבאללה בדרום לבנון. השר גלנט צינן את רוחות המלחמה, ואמר כי הסביר לארה"ב בשיחותיו השבוע שהסדר בצפון הוא עדיין אפשרי.
יירוטים בגליל העליון, בצהריים

4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר יואב גלנט
איתמר בן גביר יואב גלנט
בן גביר וגלנט. שר הביטחון מקווה להסדר שירחיק את חיזבאללה, השר לביטחון לאומי מתנגד
(צילום: אלכס קולומויסקי, דנה קופל)
"אמרתי לאמריקנים שאנחנו לא אלה שרוצים במלחמה בצפון, ואם נגיע להסדר שירחיק אותם מהגבול, זה מקובל", אמר גלנט בדיון. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר דחה את הדברים, והשיב: "איך אפשר בלי מלחמה? איך נסיים את האירוע בסדר? לא למדנו לקח מ-20 שנים של הסדרים? נעשה הסדר, ואז תוך שנה או שנתיים יאנסו את נשותינו וירצחו את ילדינו".
השר רון דרמר, מקורבו של נתניהו, התערב: "אבל גם אם ננצח במלחמה נעשה הסדר. אתה לא חושב כך, השר בן גביר?". הוא השיב: "ננצח, ואז לא יהיה עם מי לעשות הסדר וטוב שכך".
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר מצידו: "אם נשיג הסדר שיאפשר את החזרת התושבים לצפון, אז אפשר להגיע להסדר, אבל זה כולל את החזרת התושבים לצפון - רק עם כל התנאים שיאפשרו לכך". בן גביר ענה לנתניהו: "הסדר עם חיזבאללה יחזיר את 7 באוקטובר, עם הנאצים לא עושים הסדר".
4 צפייה בגלריה
 יירוטים בגליל העליון
 יירוטים בגליל העליון
יירוטים בגליל העליון
ובינתיים בצפון, בצהריים הופעלה אזעקה ביישובים כפר בלום ועמיר באצבע הגליל, בעקבות יירוט של מטרה אווירית חשודה שחצתה משטח לבנון, וחשש לנפילת שברי היירוט. במקביל, ב"אל-מיאדין" דווח על שתי תקיפות ישראליות בכפר כילא ובשיחין בדרום לבנון.
צה"ל אישר כי תקף בכפר כילא מבנה שבו זיהו לוחמים מחבלי חיזבאללה. הערוץ הסעודי "אל-חדת'" דיווח על שלושה הרוגים מארגון הטרור בתקיפה.
4 צפייה בגלריה
בכפר כילא בדרום לבנון הושמד מבנה בן 3 קומות
בכפר כילא בדרום לבנון הושמד מבנה בן 3 קומות
המבנה שהושמד בכפר כילא
באתר "פוליטיקו" דווח אמש כי המודיעין האמריקני מעריך כי עימות רחב-היקף עלול לפרוץ בין ישראל לחיזבאללה בשבועות הקרובים, אם לא יושג הסכם הפסקת אש עם חמאס. לפי הדיווח, בממשל ביידן מנסים לשכנע את שני הצדדים להפחית את המתיחות, אך גורמים אמריקנים לא מאמינים שההסכם בין ישראל לחמאס, שנמצא על השולחן, יבשיל.
הן ישראל והן חיזבאללה, כך לפי שני בכירים אמריקנים המעורים במודיעין שבידי וושינגטון, כבר הכינו תוכניות קרב ופועלים להשיג כלי נשק נוספים. גורם בכיר נוסף ששוחח עם "פוליטיקו" הזהיר: "הסיכון גבוה יותר מכל נקודה אחרת בשבועות האחרונים". באירופה היו עוד פחות זהירים - ומדינות שונות הורו לאזרחיהן לעזוב את לבנון מחשש למלחמה.
4 צפייה בגלריה
תקיפות בכפר כילא בדרום לבנון
תקיפות בכפר כילא בדרום לבנון
תקיפות בכפר כילא בדרום לבנון, היום
רשת NBC האמריקנית דיווחה אתמול כי הפנטגון העביר לים התיכון את ספינת המלחמה האמפיבית USS Wasp, יחד עם אנשי מארינס במסגרת היערכות לפינוי אזרחים אמריקנים, מחשש שמלחמה תיפתח בין ישראל לחיזבאללה.
על פי הדיווח, הספינה תהיה מוכנה לסייע בפינויים צבאיים ובמשימות נוספות - ולצד זאת, הגעת הכוחות נועדה גם להפגנת כוח צבאי ולהרתעה אזורית. גורמים אמריקנים סיפרו ל-NBC על חשש גובר לפיו ישראל תוציא לפועל מתקפה אווירית על לבנון, וייתכן שגם פעולה קרקעית - בשבועות הקרובים. הגורמים אמרו כי בישראל נחושים לתקוף את חיזבאללה, למרות לחץ מצד ממשל ביידן - ומתכננים ליצור אזור חיץ של 10 ק"מ בגבול לבנון.
לפי הגורמים האמריקנים, כפי שאותת גם גלנט בקבינט, אין חשש להסלמה מיידית - אך לדבריהם, תקיפה אחת או חוסר הבנה יכולה להידרדר מהר. "הלחץ על ישראל לפעול מצד אזרחיה בצפון 'רציני מאוד'", אמר גורמם אמריקני. לדברי גורם אחר, "הישראלים מרגישים שהם צריכים לעשות משהו. הם מרגישים שהסטטוס קוו לא מתקיים".
בישיבת קבינט אתמול התפתח גם עימות חריף בין השר סמוטריץ' לרמטכ"ל הלוי. "אתה לא רוצה שאני אגיד מי פה ישן ב-6 באוקטובר", אמר סמוטריץ' - והרמטכ"ל קם והחל לצעוק, באופן חריג במיוחד: "תחזור בך".
גלנט נעמד אף הוא, התייצב לצד רא"ל הלוי ואמר לראש הממשלה: "אתה לא יכול לאפשר לשרי הקבינט להשתלח בצה"ל ובשב"כ באופן קבוע. זו תופעה חמורה שלא הייתה מעולם ומסכנת את ישראל במלחמה".
ראש הממשלה בנימין נתניהו העדיף לא לגנות את סמוטריץ' בפה מלא, ואמר: "גם האמירה של הרמטכ"ל לפני שבועיים וגם האמירה של סמוטריץ' הערב לא מקובלות". הוא התייחס בכך לעקיצה של הרמטכ"ל לדרג המדיני באותה ישיבה, לפיה "אחריות זה לא משהו שמבינים פה יותר מדי". כשעה לאחר מכן, סמוטריץ' התנצל.
יואב זיתון וליאור בן ארי השתתפו בהכנת הכתבה