אודי לוי, בכיר המוסד לשעבר וראש יחידת צלצל שהתפרקה, סיפר אתמול (יום חמישי) בעדות דרמטית על הכנסת הכספים מקטאר לרצועת עזה בוועדת החקירה האזרחית לאסון 7 באוקטובר - ושפך אור על כיצד התקבלה ההחלטה ואיך ההעברות בוצעו בפועל.
דבריו של אודי לוי בוועידת החקירה האזרחית
(צילום: ועדת החקירה האזרחית)

בעדות ארוכה, סיפר לוי על הרגע שבו הוחלט לשנות אסטרטגיה פוליטית באשר להכנסת כסף לעזה. "את חמאס וחיזבאללה אפשר היה להקריס כלכלית. חמאס היה במצוקה כלכלית מאוד גדולה כי הרשות הפלסטינית הפסיקה לממן אותו, לא היו לו כספים", אמר. "יחידת 'צלצל' הייתה תחת ראש הממשלה, זאת אומרת שהיו לנו פגישות אינטימיות איתו. אנחנו בכל פגישה דיברנו על איך פוגעים, מה עושים, מה אנחנו ממליצים, ושמענו למעשה על ההחלטה לאפשר לקטארים לשקם את עזה ולהכניס אליה כסף ב-2012".
חבר הוועדה רפי בן שטרית שאל האם ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר זאת בקולו, או אם הנהן לחיוב, ולוי השיב: ״ראש הממשלה לא אומר. ראש הממשלה לא מגיב. הוא שומע, הוא לא אומר לך 'החלטתי ככה וככה', אלא פתאום אתה שומע שהתקבלה החלטה להכניס כסף לרצועת עזה. שאלתי את ראש המוסד תמיר פרדו ,'מישהו דיבר איתך? מישהו שאל אותך?', והוא אמר שלא. בפועל לא הייתה התעניינות מלשכת ראש הממשלה, לא הייתה התעניינות כשיחידת צלצל הגיעה".
לוי סיפר כיצד ב-2018, כשכבר לא היה במערכת, התקבלה ההחלטה לעבור להעברת הכספים במזוודות הכסף. "להכניס 30 מיליון דולרים כל חודש במזוודות זה דבר תמוה בכמה אלמנטים. למרות שלא הייתי כבר במערכת, למיטב ידיעתי לא היה שום דיון מעמיק", אמר. "הכסף הזה הגיע לרצועה, חמאס לקח אותו. הכסף הזה יצא מהמנהרות החוצה לרכש אמצעי לחימה, שם צריך לשלם במט״ח, ובמקום הדולרים שהקטארים העבירו, נכנס אמל״ח לעזה. הדולרים האלו לא הלכו למימון השוטף ברצועה - המטבע שם הוא שקל, עד היום".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו. "פתאום שומעים שהתקבלה החלטה"
(צילום: עמית שאבי)
3 צפייה בגלריה
ועדת החקירה האזרחית לאסון ה-7.10
ועדת החקירה האזרחית לאסון ה-7.10
"להכניס 30 מיליון דולר כל חודש במזוודות זה דבר תמוה". אודי לוי
(צילום: ועדת החקירה האזרחית)
לוי הסביר כיצד התהליך עבד בפועל. לדבריו, השליח הקטארי הגיע למעבר אחת לחודש עם מזוודה של 30 מיליון דולר, שם חיכה לו נציג של המינהל האזרחי. ״למיטב ידיעתי, הכסף לא הלך ישר לעזה, אלא חנה בארץ איזה יום אחד. אני אומר את זה בזהירות. ואחרי זה הכסף הלך לרצועת עזה - שם הוא עבר לגורמים שהם כביכול פקידים של חמאס", פירט. "אי-אפשר להעביר בעזה שום דבר בלי חמאס, אין חיה כזאת, זה אולי בחלומות שלנו.
"בהגדרה של הקטארים, כלפי חוץ כאילו, הכסף הזה שהם העבירו - הם אמרו שהוא מועבר לטובת תשלום למשפחות נזקקות ומצרכים, 100 דולר לבן אדם. אפילו שחררו תמונות איך בן אדם בא ומקבל 100 דולר. אני אומר לכם, אין לבן אדם מה לעשות עם 100 דולר, הוא צריך שקלים בכל מקרה. ככה התהליך הזה עובד".
לדבריו, "אנחנו צריכים לדעת שקטאר היא מממנת הטרור מספר 1 בעולם, ולמרות הכול התקבלה ההחלטה לאפשר לקטארים. בשכונות שהם בנו בעזה, מראש נבנו שם מנהרות. אנחנו גם יודעים שהם עובדים עלינו בעיניים, למה? כי זה לא רק שנותנים את הכסף בחסותנו, הם ממשיכים להעביר דרך קרן אגודת צדקה שנקראת 'אגודת הצדקה הקטארית', שמוכרזת בישראל כארגון טרור, והגוף הזה ממשיך להעביר כסף לפעילות חמאס בשטחים באופן קבוע. גם היום. תראו את המשאיות שנכנסות לרצועת עזה, על חלק מהן כתוב 'Islamic Qatar Charity'. כלומר, ישראל מאפשרת לארגון טרור להמשיך להכניס כסף לרצועת עזה, היום. אולי אחד הדברים שאותי הכי מדאיגים זה כשאני שומע קולות שבהסדר עתידי רוצים לתת לקטארים לשקם את עזה".
3 צפייה בגלריה
 משאיות של סיוע הומניטארי לרצועת עזה - מלחמה חרבות ברזל
 משאיות של סיוע הומניטארי לרצועת עזה - מלחמה חרבות ברזל
"גם היום נכנס לעזה כסף במשאיות"
(צילום: Alexi J. Rosenfeld /Getty Images)
לוי סיפר כיצד כאשר מדינות המפרץ ניתקו קשר עם קטאר, ישראל קיבלה החלטה לאפשר לה להמשיך להכניס מזוודות כסף. "בסוף 2017, מדינות המפרץ כולן - בחריין, סעודיה, איחוד האמירויות, מצרים - ניתקו את הקשרים שלהן עם קטאר, והאשימו אותה בבירור - 'אתם הספונסרים הכי גדולים של טרור בעולם'. זה קרה מספר חודשים לפני שמדינת ישראל קיבלה החלטה שהיא מאפשרת לקטארים להכניס מזוודות של כסף לרצועת עזה. ריבונו של עולם, מה הולך פה?".
כשנשאל האם הייתה התנגדות בתוך המערכת למהלך, טען לוי כי הוא יודע שהייתה כזו של ראש המוסד דאז תמיר פרדו, כמו גם של ראש השב"כ דאז יורם כהן וראש האגף הביטחוני-מדיני במשרד הביטחון דאז עמוס גלעד. ״המדיניות הזאת, שאפשרה להזרים מיליארדי דולרים לרצועת עזה, היא זאת שאפשרה לחמאס לבנות את כל התשתית המפלצתית שהוא בנה שם - מנהרות, אמל״ח, אימונים. ולצערי הרב, בקורלציה מלאה ל-7 באוקטובר", קבע.
עוד אמר לוי כי גם בימים שלפני המלחמה היה הרבה כסף בידי חמאס. ״ערב המלחמה, בבנקים בעזה היה כמיליארד שקל כסף מזומן, בכספות של בנק פלסטין ובנקים אחרים. אז במקום שישראל תבקש שהכספים האלה יופקדו בבנק ישראל, זה לא נעשה. והיא יכלה לעשות את זה, ואני אומר את זה באחריות. אז החמאס גנב את כל הכסף, רוקן את הכספות. חצי מיליארד, קצת יותר. זה אורך נשימה של שנה, או חצי שנה. זה נותן לסינוואר אוויר לנשימה".
פורסם לראשונה: 23:03, 19.09.24