הקצין בבית הדין הצבאי ביוני האחרון
(צילום: אריק מרמור )

כפה מרות על פלסטיניות שביקשו היתר, ניצל את סמכותו לרעה לקבלת טובות הנאה מיניות והפר שוב ושוב את חובותיו כקצין בצה"ל: כך פתח הרכב שלושת השופטים בראשות נשיא בית הדין לערעורים אלוף דורון פיילס, את פסק הדין בערעורו של קצין המינהל האזרחי שהורשע באונס, בשוחד מיני, בהטרדה מינית ובמסירת מידע סודי. הפרשה נחשפה ב-ynet והותרה אתמול (שלישי) לפרסום. זהותו של הקצין עדיין אסורה בפרסום. חודשים קודם לכן, בגזר הדין ששלח אותו ל-11 שנות מאסר, כתבו שופטי בית הדין הצבאי ביפו: "זהו אחד המקרים החמורים שהובאו בפני בתי הדין הצבאיים בשנים האחרונות".
בהליך הבקשה לחשיפת הפרשה ייצג את ynet עו"ד ירון חנין ממשרד ליבליך-מוזר-גליק.
6 צפייה בגלריה
פסק הדין אישור קצין צה"ל
פסק הדין אישור קצין צה"ל
הקצין בבית הדין וציטוטים מתוך פסק הדין
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
פסק הדין אישור קצין צה"ל
פסק הדין אישור קצין צה"ל
הקצין בבית הדין וציטוטים מתוך פסק הדין
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
פסק הדין אישור קצין צה"ל
פסק הדין אישור קצין צה"ל
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
פסק הדין אישור קצין צה"ל
פסק הדין אישור קצין צה"ל
(צילום: ירון ברנר)
רוב הערעור שהגיש הקצין נדחה, וההרכב בראשות אלוף פיילס נעתר רק לבקשתו לבטל את רכיב ההדחה מהצבא ולהמירו בהורדה לדרגת טוראי, באופן שעשוי להקנות לו או למשפחתו זכויות כספיות. עיון בפסק הדין שהותר לפרסום חושף התנהלות קיצונית של מי שאמור להיות תחת פיקוח ובקרה של מפקדיו בתפקידו הרגיש מול אוכלוסייה פלסטינית. אולם במשך יותר משנתיים, כך לפי הרשעתו בשתי ערכאות, הקצין ניצל מינית את מצבן של נשים פלסטיניות שהגיעו אליו כדי לקבל אישור לעבוד בישראל.
"בשני מקרים הקצין בעל את הפלסטינית מ' מבלי שהסכימה לכך, ועל כל אחד מהמקרים יוחסו לו עבירת אינוס", נכתב בפסק הדין. "פעמים רבות הוא התקשר אליה וגם הציע לה הצעות בעלות אופן מיני, לרבות קיום יחסים עם אדם נוסף, גבר או אישה לפי בחירתה, ופירט מה הוא מעוניין שהיא תעשה לשותפה האפשרית. הוא אמר לה – 'בפעם הבאה תבואי עם אישה נוספת, יפה כמוך, ותביאי גם את הבת שלך'".
הקצין הודה שקיים עימה יחסי מין אך טען כי הדבר היה בהסכמה. גרסתו המשתנה תכופות פגעה באמינותו בפני השופטים שנסמכו גם על ראיות חיצוניות. גם קלטת מגרסתה של המתלוננת שבה חזרה על האירועים חיזקה את האשמה של הקצין, הגם שנמצאו בה "סתירות מסוימות".
6 צפייה בגלריה
פסק הדין אישור קצין צה"ל
פסק הדין אישור קצין צה"ל
(צילום: מוטי קמחי)
לפי הכרעת הדין, הקצין אמר ל-מ': "את מוצאת חן בעיני", ואז החל לנסות לקיים איתה יחסי מין חרף סירובה. "תשתקי", אמר לה, ולאחר שבא על סיפוקו הורה לה לנקות את הרצפה שעליה נשפך זרעו. "ואז הוא נתן לה את ההיתר ואיים עליה שאם תספר על שאירע הוא ייקח אותו ממנה", ציינו השופטים.
בחלוף כמה ימים, כאשר שבה למשרדו, הקצין לקח ממנה את ההיתר, התפשט וביקש שתקיים איתו יחסי מין. כאשר סרבה, הוא אנס אותה על רצפת המשרד, והפסיק את מעשיו רק כאשר אמרה לו שהיא חולה. הקצין החזיר לה בשלב זה את ההיתר ואמר לה שעליה לשוב אליו מעת לעת, אך מ' כבר לא חזרה.
"יש פערי כוחות ביניהם והתלות של מ' בקצין – יש בה לראות כפיה", כתבו השופטים בערכאה הראשונה. "הסבריו של הקצין למעשים היו עמומים ומתחמקים". שופטי הערעור פסקו לאחר בחינה נוספת: מדובר ב"מין תמורת היתר", לכל הפחות, מזווית ראייתו של הקצין בעצמו. את דרישותיו המיניות החוזרות העביר לה הקצין בזמן שעבדה בניקיון בישראל.
בפרשה נוספת שבה הורשע, בקבלת שוחד מיני, הוכח בבית הדין כי הוא קיים יחסי מין בשלוש הזדמנויות שונות עם פ', פלסטינית אחרת, בתמורה להיתרי עבודה בישראל. גרסאותיו והסבריו כונו על ידי שופטי בית הדין ביפו "שקרים ברורים ומהותיים". הקצין טען כי אין פה בכלל שוחד, ואם כבר אז פ' ניצלה אותו לצרכיה, מאחר שהמעשים היו בהסכמה ובלי קשר לתפקידו. טענות אלו נדחו על הסף בשתי הערכאות.

חשיפת מידע סודי שקיבל משב"כ

מעשיו של הקצין לא הסתכמו רק בתאווה מינית מושחתת. הוא הורשע גם שבאוגוסט 2015 קיבל ידיעה מודיעינית סודית משב"כ, במסגרת תפקידו. את המידע, נקבע, העביר כמה ימים לאחר מכן לשתי פלסטיניות שונות, כהסבר לכך שלא ענה לשיחות הטלפון מהן. בכך הורשע בעבירת חריגה מסמכות עד כדי סיכון ביטחון המדינה.
6 צפייה בגלריה
ארכיון. הקצין בבית הדין
ארכיון. הקצין בבית הדין
ארכיון. הקצין בבית הדין
(צילום: ירון ברנר)
הידיעה המודיעינית הזו הוגדרה כנראה תחת סיווג "סודי ביותר" ונגעה לפעולה אפשרית של חמאס באותה עת בשטחים. "אם חמאס יידע שהידיעה התגלתה, הוא עלול לחשוף שיטות פעולה שבאמצעותן התגלתה", נכתב בפסק הדין. הקצין טען כי כלל לא ידע שהמידע סודי, אך ערעורו גם בפרשייה זו – נדחה.
הקצין הורשע בכך שמעלליו גלשו גם לגזרה אחרת בה שירת. בשתי הערכאות שדנו אותו הוכח כי התקשר לגבר פלסטיני והפציר בו להיפגש עימו לצורך קיום יחסי מין: "אקח אותך לבית מלון, אתן לך ליהנות, אני יכול לעשות לך טוב כי אני יודע שבא לך. תתלבש יפה ותתבשם, ותסתפר גם מלמעלה וגם למלטה". בהמשך הקצין אמר לו דברים בוטים יותר, אך הפלסטיני השיב לו שהדבר מנוגד לאיסלאם והוא מסרב לבקשותיו.
הקצין הפציר גם במכרה של אותו פלסטיני לקיים יחסי מין, ועל כך הורשע בהטרדות מיניות. לטענתו, הוא אמר את כל הדברים בבדיחות הדעת, כהתלוצצות, אך גם כאן גרסתו נדחתה על הסף.
"הקצין ניצל את כוחו ותפקידו כדי לקדם את צרכיו האישיים והמיניים", קבעו השופטים באשר לעבירת מרמה והפרת אמונים שגם בגינה הוא הורשע. "התנהגותו בזויה, לא מוסרית ולא ערכית ופוגעת במוסריותו של הצבא בכללותו. הוא עשה את תפקידו הצבאי כקרדום לחפור בו טובות הנאה מיניות ושכח את חובותיו לביטחון המדינה ולאמון הציבור. הוא הבאיש את ריח רשויות הצבא באפם של פלסטינים רבים. הקצין פגע בריבונות האישה שאנס על גופה, בצנעתה ובכבודה, וברף הגבוה האפשרי".
השופטים גם דחו את אחת מטענות הערעור של הקצין, שאמר כי פעל לטובת הנשים שתקף, כאשר ביקש בעצמו לאסור לפרסם את הפרשה: "זו טענה מיתממת. לא לטובתן הוא פעל כי אם לפגיעה בשמו. הקצין גם לא הביע חרטה על מעשיו עד לשלב הערכת מסוכנתו".
עו"ד אילן כץ, שייצג את הקצין בהליך הערעור, סרב להתייחס להחלטה.