1 צפייה בגלריה
 הרצי הלוי
 הרצי הלוי
"המלחמה מלמדת לקח על מחירו של משבר מדיני וצבאי". הרצי הלוי
(צילום: שלו שלום)
הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, התייחס הערב (שני) למשבר הכשירות בצה"ל בעצרת לציון 50 שנה למלחמת יום כיפור - והסביר למה לקחי המלחמה ההיא רלוונטיים גם לתקופה הנוכחית. "עלינו להיות מוכנים מתמיד לעימות צבאי רב-זירתי ונרחב, שיכלול תמרון במגע קרוב ובחיכוך גבוה עם האויב, שיהיה כרוך באבדות ובנפגעים ושבו גם העורף חזית", הזהיר בנאומו.
הוא ציין כי לישראל אסור לזלזל באיומי אויביה - "בדיבורים או במעשים": "אל לנו לזלזל בהם, ולא להאדיר את עצמנו". על אף משבר הכשירות הנוכחי בצבא, ברקע מחאת אנשי המילואים נגד קידום המהפכה המשפטית, הוא שלח מסר לאויבי ישראל: "אויבנו אולי מתפתים לראות יתרון באיום הרב-זירתי עלינו, אך מוטב שיידעו כי כאשר ישראל מאוימת היא יודעת לגייס את כל משאביה, להניח את המחלוקות בצד - ולהסתער".
לדבריו, "כך היה במלחמת יום הכיפורים, כך יהיה היום, אם נידרש לכך". הרמטכ"ל פנה גם לאותם מתנדבים שהפסיקו להתייצב למילואים - ואמר: "מלחמת יום הכיפורים משמשת בעבורנו לקח חי על הסכנה שביהירות, על הטלטלה שבהפתעה אסטרטגית ועל מחירו הלאומי הכבד של משבר תפיסתי, מדיני וצבאי. ממנה נובעים גם מקורות השראתנו: רוח הלחימה של צה"ל ואיתנותו, והתגייסותה של חברה המבינה מה מונח על הכף, מפקידה את ביטחונה בידי חיילי צה"ל ומפקדיו, מתלכדת מאחוריהם ומגבה אותם".
הוא המשיך: "אי-אפשר שלא לתהות: האם לכידות שכזאת יכולה להתקיים רק בהינתן איום כה גדול? למדינת ישראל צה"ל אחד שמגן עליה מפני אויבים רבים. האחריות של כולנו היא לשמור עליו, כי הוא הבסיס לקיומנו הבטוח כאן, וכי ביטחוננו הוא העומד מעל הכול".