בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר היום (שלישי) 16 שנות מאסר על עדי מזרחי, שרצח באמצעות חפץ חד את יורו וולקוב במעבר חצייה בחולון ב-2022. הרצח הסעיר את המדינה, בשל הקלות בה נלקחו חייו של אדם נורמטיבי, שרק ביקש לחצות עם אשתו מעבר חציה ונרצח על דבר של מה בכך. הצדדים הגיעו לאחרונה לעסקת טיעון, שנחשפה לראשונה ב-ynet.
תיעוד הרצח במעבר החצייה

3 צפייה בגלריה
עדי מזרחי
עדי מזרחי
רק 16 שנות מאסר. עדי מזרחי
(צילום: מוטי קמחי)
לפי עסקת הטיעון, שהתקבלה בדעת רוב על ידי שופטי המחוזי, מזרחי הורשע ברצח באדישות - ולכן לא נגזר עליו מאסר עולם, בהסכמת הצדדים. בנוסף לעונש המאסר, נגזר על מזרחי מאסר על תנאי ופיצוי בסך 180 אלף שקלים. הסיבות להסדר מצד הפרקליטות הן "לנוכח קשיים ראייתיים בתיק". נציגות הפרקליטות, עורכות הדין כנרת כאהן מור ואביב בר, מפרקליטות מחוז ת"א, הגיעו להסדר טיעון עם סנגורו של עדי מזרחי, עו"ד אמיר ברכה.
השופט עודד מאור, שהיה בדעת מיעוט, אמר כי ישנו פער גדול בין העונש המקובל במקרים כאלה לעונש שנקבע בהסדר - ועל כן אין לקבלו. הוא הציע לגזור על מזרחי 20 שנות מאסר. "ההלכה שבית משפט יקבל הסדרי טיעון, למעט במקרים חריגים בלבד. אינני יכול לאמץ את הסדר הטיעון המוצג זה המקרה החריג שמחייב סטייה ממנו. עובדות האישום המתוקן מלמדות על הקלות הבלתי נסבלת של נטילת חיי אדם".
הדיון בגזר הדין של עדי מזרחי, היום
(צילום: גלעד מורג)

"ככה סתם רצח הנאשם עובר אורח תמים, שכל חטאו להגן על בת זוגו מבריון ברחוב. הוא (עדי מזרחי) היה שווה נפש למעשה ונמלט. העונש שעתרו הצדדים, של 16 שנים, האחריות המוסרית והמשפטית היא על פתחו של בית המשפט, הפער הניכר בין העונש הראוי למוסכם פוגע פגיעה אנושה באינטרס הציבורי וזה מצדיק סטייה מההסדר. קשה לקבוע כי הדקירה היא שגרמה למות המנוח, קושי ראייתי שאיני מקל בו ראש, אבל שימוש בביטוי 'נזק ראייתי' אינו יכול להיות מטה קסם לבדיקת הסדר הטיעון".
השופט יוסי טופף, שהציג את דעת הרוב, הסביר כי "פרטי ההסדר הובאו למשפחת המנוח, שנתנו את הסכמתם. הגם שמצאתי שהעונש מקל מבחינת הענישה הנהוגה במקרים דומים ונסיבות אישיות - הובילו לכך שהיה ראוי לקבוע את עונשו בפער של שנתיים עד ארבע שנים נוספות, מכאן שאין חריגה קיצונית בענישה ממקרים אחרים".
3 צפייה בגלריה
 צילום: מתוך פייסבוק
 צילום: מתוך פייסבוק
יורי וולקוב ז''ל ורגע הרצח
3 צפייה בגלריה
ילנה וולקוב
ילנה וולקוב
האלמנה ילנה וולקוב, שהייתה עדה לרצח. "כעת אוכל להשתקם"
(צילום: מוטי קמחי)
לבסוף, כאמור, נגזרו על מזרחי 16 שנות מאסר. בדיון קודם הוא הורשע ברצח מתוך אדישות. לאחר גזר הדין, הפרקליטות הסבירה את ההסדר בתיק: "הטעם שעמד בבסיס הסדר הטיעון, הינו נזק ראייתי ממשי ומשמעותי, שנגרם כתוצאה מניסיונות ההחייאה האינטנסיביים והאגרסיביים, שבוצעו במנוח, הן בזירת האירוע והן באמבולנס ובבית החולים, ובעטיים נגרם קושי ראייתי של ממש בהוכחת מנגנון המוות".
לדברי הפרקליטות, "ההסדר נערך בהמלצת בית משפט במסגרת הליך גישור, בפניו הוצג חומר הראיות ולאורו הציע השופט המגשר את העונש לו הסכימו הצדדים במסגרת ההסדר. כאשר הפרקליטות עמדה על כך, שהנאשם יורשע בעבירת הרצח, ירצה עונש מאסר משמעותי ומרתיע וישלם פיצוי כספי גבוה למשפחת המנוח. בית המשפט כיבד כאמור בדעת רוב את הסדר הטיעון.  אנו משתתפים בצערה הכבד של המשפחה".
האלמנה ילנה, אמרה לאחר שניתן גזר הדין כי "שנה וחצי חלפו מאז שיורי שלי נרצח לנגד עיני וזו הייתה תקופה קשה ביותר לי ולכל המשפחה. איבדנו בן זוג, חבר, אבא ואדם להישען עליו. חיינו הפכו לעצובים וחסרים. אני מקווה שעכשיו, אחרי גזר הדין ששלח את הרוצח לכלא להרבה מאוד שנים, אוכל לנסות לחזור לחיים תקינים ולסייע לעצמי ולשתי בנותיי היקרות להשתקם".
לדבריה, "בכל התקופה הזאת ליוותה אותי עו"ד רותי אלדר מהסיוע המשפטי שעדכנה אותי בכל הקשיים שהתגלו בתיק, וניסתה להסביר לי את המצב המסובך שנוצר למרות המגבלות שהיו עליי כעדה ראשית במשפט. אני הייתי ממש ליד יורי כשזה קרה, ראיתי את הנאשם דוקר אותו, וראיתי את בעלי מתמוטט ומאבד סימני חיים במהירות במקום. עשו לו פעולות החייאה בשטח ובבית החולים, כולל ניתוח חירום לפתיחת בית החזה כדי להציל אותו. למרבה הצער - הניתוח לא הציל את חייו של יורי, אך גרם נזק ראייתי חמור בכך שיצר טשטוש של התמונה הקלינית".
ילנה הדגישה כי הסכימה להסדר הטיעון לאחר ש"הפרקליטה עשתה כל מה שאפשר". "כולל השלמות חקירה ותשובות מטעם הפתולוג, בניסיון לחזק את הראיות ולהבהיר את התמונה הפתולוגית, אך ללא הצלחה", אמרה. "ברור שסיבת המוות היא נקב בלב, אך אין הוכחה חותכת לגבי המנגנון שגרם את הנקב.
"אני עובדת בבית חולים, ויש לי השכלה רפואית. אני מבינה את הסיטואציה, ולכן הסכמתי להסדר הטיעון שעליו המליץ שופט מגשר. אני מודה לפרקליטה שהתעקשה שלא לוותר על הרשעה בעבירת רצח, ולעו"ד רותי אלדר על התמיכה לכל אורך הדרך ועל הליווי הצמוד והמסור. הנאשם הודה בבית המשפט שביצע רצח וזה מה שחשוב. הוא הורשע ברצח, ויהיה מאחורי סורג ובריח שנים רבות מאוד".
לפי האישום המקורי, ב-23 בנובמבר 2022 נרצח יורי וולקוב, תושב בת ים, לעיני אשתו. השניים חצו מעבר חציה בצומת בחולון, ובמקביל הנאשם עדי מזרחי, רוכב קטנוע, חצה את מעבר החציה ברמזור אדום. ילנה צילמה אותו, ואז החל דין ודברים בין הנאשם לילנה וליורי, שבסיומו דקר את המנוח באזור החזה.יורי צעד לעבר המדרכה והתמוטט, ולאחר מכן בבית החולים נקבע מותו.
הפרשה טלטלה את המדינה עוד באותו ערב. הנאשם מזרחי נמלט מהזירה, והתנהל מרדף אחריו של מספר ימים - עד שנעצר. בדצמבר 2022 הוגש נגדו כתב אישום באשמת רצח. במהלך חקירתו והמשפט סיפק מזרחי גרסאות סותרות - וטען שהוא לא רצח את וולקוב, אלא רק "רצה להזיז אותו" - ולא דקר אותו.
טרם ההסדר, הפרקליטות ביקשה מהמשטרה לקיים השלמות חקירה בתיק שעיקרן להפנות מספר שאלות לפתולוג שבדק את גופת המנוח. בפרקליטות ביקשו לקבל התייחסות לגבי מצבו הרפואי הכללי של המנוח בתקופת האירוע וכן האם למצבו היה קשר לפטירה לאחר האירוע.