דובר צה"ל דניאל הגרי נשא הערב (יום ג') הצהרה שבה עדכן על מבצע "חיצי הצפון" נגד חיזבאלללה, והדגיש כי היעד הוא למערכה קצרה ככל האפשר. לצד זאת הבהיר כי המערכה עשויה להיות ממושכת יותר: "יש לנו עוד דרך לעשות", אמר - והדגיש כי היעד שיש להשלים הוא השבת תושבי הצפון לבתיהם, בבטחה.
הגרי התייחס לחיסול ראש מערך הטילים של חיזבאללה איברהים קובייסי, בהפצצה הממוקדת ברובע הדאחייה של ביירות - וציין כי רק שעות לפני כן הוא פיקד על הירי הבוקר לחיפה. צה"ל חשף הערב תיעוד מהחיסול בביירות, וכן תיעוד של משאית עם רקטות שחיזבאללה הסתיר בתוך מבנה מגורים בכפר צדיקין בדרום לבנון. צפו בסרטונים:
(צילום: דובר צה"ל )

2 צפייה בגלריה
מפה של משאית ועליה משגר טעון במרחב כפר צדיקין בלבנון
מפה של משאית ועליה משגר טעון במרחב כפר צדיקין בלבנון
(צילום: דובר צה"ל )
"במהלך היום המשכנו לתקוף בדרום לבנון ובבקאע. חיזבאללה הפך את האזורים האלה למרחב לחימה", אמר הגרי - והציג סרטונים של תקיפות לעבר שלושה בתים בהם הוסתר נשק. "ניתן לראות באופן ברור כי מתוך הבתים מתפוצצים טילים, טילים אשר משוגרים לכל עבר. רואים מבנה בו הוסתרה משאית הנושאת משגר של רקטות בינוניות טווח", הוסיף.
"חיזבאללה מסתיר משאיות רבות כאלה בתוך בתים. אלה בתים שגרות בהם משפחות לבנוניות. בכך הוא מעביר את אמצעי הלחימה בין המרחבים. באמצעות מודיעין מדויק, תקפנו את המבנה, השמדנו את המשגר והרקטות. אנחנו נמשיך להוציא ולהפיץ סרטונים כאלה בכל השפות, בכל העולם, להראות מה חיזבאללה עשה ב-20 השנים האחרונות בפרויקט אדיר, בו הוא הפך אלפי בתים של אזרחים לבנונים בדרום לבנון, ולא רק בדרום לבנון, לבסיסי טרור, והפך את דרום לבנון למרחב לחימה. הוא משתמש באוכלוסייה כמגן אנושי, ובכך הוא מסכן אותה וממשיך לסכן אותה".
הצהרת הגרי הערב
(צילום: דובר צה"ל )

על התקיפה בביירות אחר הצהריים, שבה חוסל בכיר חיזבאללה קובייסי, אמר הגרי: "חיסלנו את איברהים מוחמד קובייסי, ראש מערך הטילים והרקטות של חיזבאללה. מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו באופן מדויק קומה במבנה שבה הוא היה עם מפקדים נוספים ממערך הטילים של חיזבאללה. לפחות שניים מהם חוסלו ואנחנו עדיין לומדים את תוצאות התקיפה. קובייסי היה מוקד ידע מרכזי להפעלת טילים לרבות טילים מדויקים, הוא היה אחראי לשורה של פיגועים לשטח מדינת ישראל. בימים האחרונים הוא היה אחראי על הירי לחיפה, כולל הירי הבוקר".
בנוגע למבצע ההפצצות הנרחב נגד חיזבאללה ביומיים האחרונים, אמר הגרי כי "אנחנו ממשיכים לגרוע את היכולות של חיזבאללה ומתמקדים גם בחיסול המפקדים שמפעילים אותן". הוא הדגיש שלא יפרט על נתונים בנוגע לגריעת היכולות מארגון הטרור, כדי לא לסכן מודיעין ולתת לאויב תמונת מצב ו"בהירות".
"הן מסוגים שונים. לא הכול אותו דבר", אמר על אותן יכולות של חיזבאללה. "אנחנו מתמקדים קודם כל ביכולות החמורות לעורף הישראלי. זה מה שמעסיק אותנו, ואסור לנו לתת נתונים ובהירות לאויב. הוא צריך להרגיש נרדף, לא בשליטה, שנגרעות לו היכולות, נלקחים ממנו המפקדים שמפעילים את היכולות האלה, ושאנחנו ממשיכים כל יום לתקוף ולסכל את החוליות בשטח כדי להקטין את הירי".
2 צפייה בגלריה
יירוטים בצפון
יירוטים בצפון
יירוטים הערב בצפון
(צילום: REUTERS/Jim Urquhart)
הגרי ציין כי היום נורו לישראל מלבנון כ-300 רקטות, וכי נפצעו שישה אזרחים וחיילים, רובם באורח קל. "אני רוצה לציין שוב את ההתנהגות האחראית של אזרחי מדינת ישראל, בדגש על תושבי הצפון. זו התנהגות שמצילה חיים ומונעת הישגים לאויב", אמר. "תמשיכו להישמע להנחיות פיקוד העורף ולנהוג באחריות. חיזבאללה רצה לירות יותר היום. אנחנו מסכלים, תוקפים ומשבשים את התקיפות שלו".
הוא התייחס גם לתקיפה אתמול בדאחייה נגד בכיר נוסף בחיזבאללה, עלי כרכי, מספר 3 בארגון הטרור - שטען כי כרכי שרד את ההפצצה. "אנחנו ממשיכים לחקור את התקיפה המשמעותית שביצענו אתמול. אנחנו מדייקים את התקיפות הבאות שלנו להמשך", אמר דובר צה"ל.
בנוגע למשך המערכה אמר: "אנחנו נשאף שהמערכה תהיה קצרה. קצרה ככל הניתן, ולכן אנחנו תוקפים בעוצמה מאוד-מאוד גדולה. לצד זאת, אנחנו צריכים להיות ערוכים גם לזה שזה ייקח יותר. התפקיד שלנו בסופו של דבר הוא להשיג את מטרות המלחמה ולהשיב את תושבי הצפון בביטחון לבתיהם, ואנחנו צריכים לעמוד במשימה הזו".