גורמים אמריקנים אמרו הלילה (בין ראשון לשני) ל"וושינגטון פוסט" כי ארה"ב דנה עם מצרים וקטאר על מתווה סופי לעסקת חטופים והפסקת אש, שאותה הם מכנים עסקת "Take it or leave it" ("קחו או עזבו את זה") - במסגרת המאמצים של הנשיא ג'ו ביידן להאיץ את המגעים בעקבות מותם של ששת החטופים שגופותיהם אותרו והושבו שלשום לישראל מרצועת עזה, בהם החטוף הישראלי-אמריקני הרש גולדברג-פולין.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
(צילום: ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP)
לפי בכיר בממשל ביידן, האמריקנים מתכננים להציג את המתווה לישראל וחמאס בשבועות הקרובים, ואם שני הצדדים לא יקבלו אותו - הדבר עלול להביא לסיום המשא ומתן לעסקה בראשות ארה"ב. לדבריו, ארה"ב ושתי המתווכות האחרות, מצרים וקטאר, החלו לעבוד על ההצעה עוד לפני מציאת גופות החטופים. גורמים אחרים אמרו כי עדיין לא ברור כרגע איך מותם של השישה ישפיע על הסיכויים להגיע לעסקה בשבועות הקרובים.
"אי-אפשר להמשיך לנהל על זה משא ומתן, התהליך צריך להסתיים בשלב מסוים", אמר הגורם הבכיר. "מציאת שש גופות החטופים לא משבשת את העסקה. אם כבר זה צריך להוסיף לדחיפות של סגירת השלב הסופי שבו אנחנו נמצאים, שכבר היינו בו".
מהבית הלבן נמסר כי היום ייפגשו ביידן וסגניתו קמלה האריס, המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, עם צוות המשא ומתן בחדר המצב בבית הלבן, כדי "לדון במאמצים לקדם עסקה שתבטיח את שחרור החטופים הנותרים". הפגישה צפויה להתקיים בשעה 16:15.
צעדת משפחות החטופים בתל אביב, אמש

בתוך כך, בני משפחות החטופים האמריקנים זומנו אמש לשיחה וירטואלית עם היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ייק סאליבן, ושליחו של ביידן למזרח התיכון ברט מקגורק. לפי המשפחות, סאליבן אמר להן כי הימים הבאים הם "קריטיים לשחרור החטופים" - בהם שבעת האמריקנים שעדיין מוחזקים בשבי חמאס. ״הבית הלבן שבור לב מהמעשה חסר ההיגיון והאכזרי הזה של חמאס״, אמר להם סאליבן, שגם חזר על דבריו של הנשיא ביידן כי הממשל יפעל מסביב לשעון להבטחת עסקה שתביא לשחרור החטופים.
בפגישה הווירטואלית השתתפו עדי ויעל אלכסנדר, הוריו של החטוף עידן אלכסנדר; יהודה ביינין, אביה של החטופה המשוחררת ליאת אצילי; רובי וחגית חן, הורים של החייל החטוף שנרצח איתי חן; ג'ונתן דקל-חן וג'יליאן קיי, אביו ואימו החורגת של החטוף שגיא דקל-חן; ליז הירש נפתלי, דודתה של הילדה אביגיל עידן ששוחררה; רונן ואורנה נאוטרה, הוריו של החייל החטוף עומר נאוטרה; בני משפחתם של החטוף קית' סיגל והחטופה ששוחררה אביבה סיגל; וכן בני משפחתם החטופים שנרצחו גד חגי וג'ודי ויינשטיין.
המשפחות ביקשו מסאליבן שכל הגורמים בממשל האמריקני יתאחדו וידרשו מראש הממשלה בנימין נתניהו להביא לעסקה עם חמאס ולהחזיר את החטופים הביתה. "זה צריך להיעשות עכשיו כשיש עדיין סיכוי שגיא, עומר, עידן וקית' בחיים, בדיוק כמו שג'ודי, גדי ואיתי צריכים להיות מובאים למנוחות״, אמרו לו המשפחות. עוד הן אמרו כי סאליבן התחייב לשוחח עימן שוב בהמשך השבוע, ושימשיך לשמור איתן על קשר הדוק עד שחמאס וישראל יחתמו על עסקה.
3 צפייה בגלריה
ג'ייק סאליבן
ג'ייק סאליבן
ג'ייק סאליבן. "הימים הבאים הם קריטיים לשחרור החטופים"
(צילום: AFP)
רונן נאוטרה, אביו של עומר נאוטרה, סיפר ל-ynet כי סאליבן ומקגורק ״מצאו לנכון לדבר איתנו בגלל האווירה הדחופה מהרגיל אחרי החדשות על ששת החטופים שנרצחו. יש תחושה שאין זמן, והיה לנו מאוד חשוב להבהיר את זה בצורה מאוד חזקה. אבל האמת שזה היה ברור להם, במיוחד אחרי שהנשיא והסגנית קמלה האריס דיברו עם הוריו של הרש. הם מבינים שהזמן קצר, וכל יום שעובר מקשה על החטופים שנמצאים בשבי לשרוד״.
לדברי נאוטרה, השניים הבהירו כי למרות כל הפרסומים המגעים לעסקה נמשכים - וכי הם מקווים שיגיעו לסיומם תוך כמה שבועות. "הם עבדו גם השבוע על הפרטים אבל טוענים שהעסקה מתקדמת למרות כל מה שנשמע באוויר", אמר נאוטרה. "לחצנו עליהם לקרוא לחמאס ולישראל לקבל את הצעת הגישור האמריקנית, דרשנו מהם תשובות לגבי כל מיני נושאים, אבל אנחנו יודעים שהנשיא ביידן והצוות שלו מאוד חדורים במטרה שלהם להביא לעסקה ולסיים את המלחמה. יש בינינו אמון, אנחנו יודעים שהצוותים הישראליים והאמריקניים עובדים בשיתוף פעולה מלא״.
עוד הוא אמר כי שני הבכירים הבהירו למשפחות שיש תשובות מצידה של ישראל, ושכעת ארה"ב מחכה לחמאס, ושהם מאמינים שהפערים ניתנים לגישור. ״אנחנו מקווים שהלחץ שלהם על הצדדים, כולל חמאס, קטאר, מצרים וישראל - יניב סוף-סוף את התוצאה המיוחלת״, אמר.
3 צפייה בגלריה
עומר נאוטרה
עומר נאוטרה
עומר נאוטרה ואימו אורנה
הוריו של עומר נאוטרה נואמים בוועידה הרפובליקנית, יולי
(צילום: CBS )

נאוטרה התייחס גם לבשורה על הירצחו של הרש גולדברג-פולין האמריקני בשבי חמאס, שלדבריו הייתה קשה לכל המשפחות האמריקניות, ובמיוחד לו ולאשתו אורנה. "רייצ׳ל וג׳ון, הוריו של הרש, הפכו למשפחה שלנו בפועל. אנחנו כל כך הרבה זמן איתם", אמר. הבן שלהם, שלפני כמה חודשים התקבלו ממנו סימני חיים ואמור היה להיות משוחרר מסיבות הומניטריות - אינו בחיים. זו טרגדיה. היה לנו קשה מאוד לשמוע את החדשות האלה ואת התחושות האלה העברנו גם לבית הלבן".
אביו של עומר, שיחד עם אשתו נשא ביולי האחרון נאום סוחף בוועידת המפלגה הרפובליקנית במילווקי, הגיב גם לדברים שאמר המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שתקף אמש את האריס וביידן אחרי רצח ששת החטופים ואמר ש"זה קרה כי הם מנהיגים גרועים". לדברי נאוטרה, ״טראמפ כמו טראמפ, הוא לא הפתיע אותי. הוא נכנס בביידן כי זאת שנת בחירות, אבל בסוף הוא כן הביע זעזוע ממה שקרה שם ושלח תנחומים למשפחה של הרש. אין ספק שהמתחים בין הדמוקרטים לרפובליקנים התגברו, למרות שאנחנו קוראים להם להשאיר את נושא החטופים כדו-מפלגתי. טראמפ תוקף את הבית הלבן, ואנחנו יודעים שהממשל עושה הכול כדי לסגור עסקה - אבל עד שהם לא יחזרו זה לא מספיק".
בתוך כך, שר הביטחון יואב גלנט שוחח הלילה עם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין. מהפנטגון נמסר כי אוסטין ביקש מגלנט ״להעביר את תנחומיו העמוקים״ למשפחות ששת החטופים שגופותיהם חולצו מרצועת עזה לישראל, ואת זעמו על "הוצאתם להורג המרושעת, הבלתי חוקית והבלתי מוסרית בידי חמאס״. עוד נמסר כי אוסטין חזר על כך ש״על מנהיגי חמאס להיות אחראים על פשעיהם". בנוסף, השניים חזרו על ״מחויבותם ההדדית להגיע במהירות להסכם הפסקת אש כדי להבטיח את שחרורם של כל החטופים״, ואוסטין גם מסר את תנחומיו למשפחות שלושת השוטרים שנרצחו אתמול בפיגוע הירי ליד חברון.