2 צפייה בגלריה
השוטר הנאשם במותו של איאד חלאק בבית המשפט
השוטר הנאשם במותו של איאד חלאק בבית המשפט
"כולם היו בטוחים שמדובר במחבל חמוש". שוטר מג"ב נכנס לאולם בתחילת משפטו
(צילום: אלכס קולומויסקי )
חודשיים לאחר פתיחת משפטו, שוטר מג"ב שמואשם בהריגתו של הצעיר איאד אלחלאק מתבטא לראשונה בעקבות גל הפיגועים שפוקד את ישראל בשבוע האחרון ואומר: "אין זמן לנתח, אין זמן לשאול, רק רוצים לעצור את הפיגוע".
השוטר המואשם בהמתה בקלות דעת מתייחס בפעם הראשונה למה שאירע בחודש מאי 2020, עת נכנס איאד אלחלאק, צעיר בעל צרכים מיוחדים, בשער האריות בשעה שש בבוקר - אותו הרגע בו חשדו שוטרים אחרים כי מדובר במחבל.
2 צפייה בגלריה
אירוע הירי במזרח ירושלים: איאד אלחלאק פלסטיני בעל צרכים מיוחדים הוא ההרוג
אירוע הירי במזרח ירושלים: איאד אלחלאק פלסטיני בעל צרכים מיוחדים הוא ההרוג
הצעיר שנורה למוות, איאד אלחלאק

תחילת משפטו של שוטר מג"ב המואשם בהמתה בקלות דעת
(צילום: אלכס גמבורג, גלעד כהן)

"בקשר צעקו את המילים 'מחבל', 'אקדח', הבנתי שהפיגוע יקרה כל רגע, הצטרפתי בפיקודו של המפקד שלי למרדף של שוטרים אחר אדם שבורח ולא עוצר ומתנהג בצורה חשודה, ועוד ב-6 בבוקר, רצתי כמו משוגע, חתרתי למגע כמו שלימדו אותי. צעקו לו – לא עצר, ירו לעברו – לא עצר. שמעתי אישה צורחת, הוא נכנס לחדר איתה ועם עוד אזרחים. הבנתי שזה יכול להיגמר במסע הרג, אזרחים ימותו פה. המשכתי לפעול לפי הוראות הפתיחה באש שלימדו אותי, הכל היה בתוך שניות. 7-8 שניות. לימדו אותי להגיב בשיא המהירות. כל רגע באירוע טרור זה עוד מוות. נטרלתי את האיום. כולם כולל כולם היו בטוחים שמדובר במחבל חמוש".
השוטר התבטא בפוסט בחשבון הפייסבוק שנפתח עבורו בשם 'לוחם, לא פושע'. "כמעט שנתיים שתקתי. לא אמרתי כלום, לא כתבתי עד עכשיו", הוא כותב. "אני רואה את התמונות בטלוויזיה, את אווירת הפחד ברחובות ואני רואה גם את הגבורה של השוטרים, הלוחמים. אלה החברים שלי. אלה אנשים אמיצים שכמוני בחרו בשירות הכי מסוכן, להיות השכפ"ץ של אזרחי ישראל. גם אני הייתי שם. בעיר העתיקה בירושלים, בגזרה הכי נפיצה בישראל בסמוך לתקופת הרמדאן. היה לי ברור מה אני עושה שם, גם אם זה יעלה לי בחיי".
השוטר מספר את שאירע לאחר שביצע ירי לעבר אלחלאק, ירי שגרם למותו של הצעיר. "אחר כך עוד שעות חיפשו אקדח או מטען. ואז בשנייה אחת הפכתי מלוחם לפושע. מה לא אמרו עליי? רוצח, מחבל, ירה מחסנית שלמה, כיוון לראש. כלום לא נכון. שקר מוחלט. מה כן נכון? בסוף התברר שהוא לא היה מחבל, אדם עם מוגבלות. את הזיהוי המוטעה לא אני עשיתי. אלא שוטרים שדיווחו על האירוע בקשר. בסוף זה נגמר בסוף עצוב, אבל אלה החיים שלנו. המציאות המטורפת שלנו. כל רגע יכול להיות פיגוע ליד מרכז מסחרי, תחנת דלק או גן ילדים. זה יכול להיות גבר, אישה, אפילו נער. הטרור לא שואל שאלות ולא משחק בכלים הגיוניים, הוא דוקר ויורה באכזריות".
לדבריו, "בסך בכל רציתי להציל חיי אדם. לא להרוג. אבל קיבלתי פרס'. כתב אישום. המתה בקלות דעת. אני יכול להיכנס ל-12 שנים בכלא. קולטים. 12 שנים! זה לא יקרה. אני לוחם ואני אלחם על זה. עד שאצא זכאי וייגמר הסיוט הזה. אתם, אחים שלי לנשק, אל תהססו, רק אנחנו מבינים סיטואציות כאלה, אין זמן לנתח, אין זמן לשאול, רק רוצים לעצור את הפיגוע, את הרצח. גם כשזה עולה בחיים שלנו".