חמאס פרסם אחר הצהריים (יום שני) תגובה רשמית לתשובה הישראלית למתווה ההצעה לעסקת חטופים, וטען כי ראש הממשלה בנימין נתניהו "חזר לאסטרטגיית גרירת הרגליים והתחמקות מהסכם". לטענת חמאס, בתשובה הישראלית "הוכנסו תנאים חדשים ודרישות חדשות" - ונתניהו בפועל "נסוג מנייר העמדה שהציג הנשיא ג'ו ביידן".
זמן קצר לאחר מכן הגיבה לשכת ראש הממשלה: "הנהגת החמאס מונעת הסכם. ישראל לא שינתה ולא הוסיפה שום תנאי במתווה. להפך, עד לרגע זה חמאס הוא זה שדרש 29 שינויים ולא נענה למתווה המקורי. ישראל עומדת על עקרונותיה לפי המתווה המקורי - מיקסום מספר החטופים החיים, שליטה ישראלית בציר פילדלפי, ומניעת מעבר מחבלים ואמל״ח לצפון הרצועה".
1 צפייה בגלריה
נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר
(צילום: דנה קופל, רויטרס)
למרות דבריו של נתניהו, גורמים שבקיאים במו"מ הדגישו בפני ynet אתמול כי לפני התוספות של ישראל, הייתה הסכמה להתחיל את העסקה. מנגד, בכירים אחרים הכחישו זאת. בנוסף, ידוע כי בימים האחרונים הופעלו לחצים כבדים מצד האמריקנים על ישראל בנושא הדרישות של נתניהו, ובסופו של דבר הוסכם אמש על מתווה שהוגש היום למתווכות.
התיקונים שהעבירה ישראל להסכם נוגעים לסוגיית המנגנון שימנע חזרת חמושים לצפון רצועת עזה דרך פרוזדור נצרים; ההתעקשות על נוכחות בציר פילדלפי; ודרישה לרשימת שמות החטופים החיים. נתניהו עומד על כך שישוחררו כמה שיותר חטופים חיים בשלב א'.
גורם אמריקני שמעורה בשיחות שנערכו עם נתניהו בסוף השבוע אמר כי "הממשל מפעיל מכבש לחצים על נתניהו להתגמש - אך לצערנו נתניהו הוא בלתי אפשרי". גורמים ישראלים שבקיאים במשא ומתן אמרו כי "יש פסימיות והתחושה היא שאנחנו לא הולכים למקום טוב לכל הפחות, לא כל עוד אנחנו משמרים את ההתעקשויות של נתניהו ובכלל זה: מסדרון נצרים, בידוק, פילדלפי ועוד".
פורסם לראשונה: 16:53, 29.07.24