פרופ' גרוטו באולפן ynet, הבוקר
(צילום: נויל האריס)

תסכול נוסף למשפחות הילדים: משרד הבריאות ככל הנראה לא יפרסם את הדו"ח שמאמת את הטענות נגד המדינה, ובחר להעביר את הממצאים להיסטוריונית שהתכחשה בעבר לפרשה כדי שתקבע את מידת אמינותם.
פרשת ילדי תימן מסעירה את המדינה כבר שנים ארוכות. לפי הטענות, ילדים של עולים מתימן ומהבלקן שהגיעו לישראל לאחר קום המדינה, נלקחו בעת שאושפזו בבתי חולים והועברו למשפחות מאמצות. עוד נטען כי המדינה היא שעמדה מאחורי המהלך וכי לרבות מהמשפחות נמסרה הודעה שלפיה ילדיהם נפטרו ונקברו.
המדינה דחתה בשנים האחרונות את הבקשות להקמת ועדת חקירה נוספת בפרשה. הממשלות, לאורך עשרות השנים האחרונות, מעדיפות משום מה שלא להתעמק בפרשה ונראה כי הן מעדיפות לקבור אותה. הסיבה היא? אולי משום שאם תהיה קביעה רשמית כי נעשה עוול, תידרש המדינה לפצות את המשפחות בסכומי עתק.
4 צפייה בגלריה
עצרת לציון יום המודעות לחטיפת ילדי תימן, מזרח והבלקן
עצרת לציון יום המודעות לחטיפת ילדי תימן, מזרח והבלקן
משפחות מפגינות נגד הממשלה
(צילום: משי בן עמי)
4 צפייה בגלריה
הפגנה בעקבות יום המודעות לחטיפת ילדי תימן בכיכר פריז בירושלים
הפגנה בעקבות יום המודעות לחטיפת ילדי תימן בכיכר פריז בירושלים
(צילום: אוהד צויגנברג)
בשנה שעברה גיבש המשנה למנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, פרופ' איתמר גרוטו – על דעתו – דו"ח מקיף על הפרשה העוסק בהתנהלות גורמי הרפואה של המדינה בפרשה. הדו"ח מכיל כ-40 עמודים וכולל עדויות מוצלבות ומסמכים שלפיהם רופאים, עובדות סוציאליות ואחיות השתתפו בתהליך, וכי גופותיהם של תינוקות שנפטרו הועברו לנתיחה משום שהיה בכך "פוטנציאל רב ללימוד". חוקר שנשאל אם ביקשו את אישור ההורים השיב: "ברוב המקרים לא ידעו של מי הילד. כשהייתה משפחה לא רצו להראות לה את הילד, שהיה למעשה גופה מפורקת".
ביוני האחרון נחשף ב"ידיעות אחרונות" ו-ynet כי הדו"ח הושלם וכי משרד הבריאות (בתקופת הממשלה הקודמת) סירב לפרסם אותו והגדיר אותו כ"טיוטה פנימית". כעת מתברר כי גם משרד הבריאות של הממשלה הנוכחית ממשיך באותו קו – ומסרב לפרסם את הדו"ח בנימוק שהוא איננו מוכן לגמרי ולפיכך העביר אותו ל"צוות מחקר חדש".
4 צפייה בגלריה
דו"ח מעורבותם של אנשי בריאות בפרשת חטיפת ילדי תימן
דו"ח מעורבותם של אנשי בריאות בפרשת חטיפת ילדי תימן
הדו"ח הגנוז
אלא שכעת מתברר כי הדו"ח הועבר בכלל לידי פרופ' שפרה שוורץ, חוקרת היסטוריה רפואית. בלשכת שר הבריאות הסבירו כי "הדו"ח מבוסס על כתבות עיתונאיות, והועלו שאלות וספקות בעניין טיב המקצועיות של החומר שנאסף". שוורץ התבקשה, לפיכך, לפרסם את חוות דעתה על ממצאי הדו"ח.
המשפחות זועמות, שכן שוורץ התכחשה בעבר לטענותיהן. בתחקיר שפורסם בערוץ 10 ב-2012 נשאלה שוורץ אם מצאה ביסוס כלשהו לטענה כי ילדים נחטפו או נעלמו, והשיבה: "עברתי בשנים האחרונות על 40-30 אלף תיקים ולא מצאתי במחקר שלי אפילו שמץ של רמז שאפשר לפרש אותו בכיוון הזה".
4 צפייה בגלריה
איתמר גרוטו
איתמר גרוטו
"טענות שקריות של משרד הבריאות". פרופ' איתמר גרוטו
(צילום: שמוליק דודפור)
פרופ' גרוטו זעם. בשיחה עם "ידיעות אחרונות" ו-ynet אמר כי "צריך להוציא לאור את הדו"ח עבור המשפחות. ככל שעובר הזמן זה נראה חשוד שלא מפרסמים. הדו"ח עושה סדר ומקשר בין הדברים. התמונה הכוללת מעלה כי הייתה מדיניות והתנהלות ברמה המוסדית שהיא לא תקינה במושגים של היום – התייחסות גזענית, טיפולים וניסויים שניתנו ללא הסכמת ההורים, קבורה בלי לערב את המשפחה וגם מקרים שהוגדרו כחטיפה".
גרוטו הגדיר את טענות משרד הבריאות כ"שקריות", והתעקש: "הדו"ח לא מבוסס רק על כתבות אלא גם על עדויות ומסמכים רפואיים. הצגתם מראה שהייתה פעילות מוסדית גזענית ולא תקינה". הוא התרעם על כך שהדו"ח לא הועבר לחוקר נייטרלי, ואמר כי למרות שהדו"ח הודלף לאחרונה לרשת, חשוב שהמדינה תעמוד מאחורי ממצאיו.
הבוקר אמר פרופ' גרוטו לאולפן ynet כי אחד החששות של המדינה הוא המשמעות המשפטית של הדו"ח - שיחייב פיצויים בהיקפים משמעותיים למשפחות. עם זאת, לדברי גרוטו, "המשפחות מבקשות בעיקר הכרה - זה לא חייב להיות לצד פיצויים, אלא הכרה לכך שנעשה כאן איזשהו עוול. יכול להיות שזה משהו שהיה מקובל אז, וזו לא רק מערכת הבריאות, אלא כל המדינה התנהגה בצורה כזו. הייתי מצפה ממערכת הבריאות לעבוד יותר לפי עקרונות הרפואה".
"אני מאמין שמשרד הבריאות יפרסם את הדו"ח", הדגיש גרוטו. "לצערי זה עבר לבדיקה היסטוריונית, אבל השאלה היא לא היסטורית אלא שאלה של ביו-אתיקה - ובזה צריכים לעסוק אנשי רפואה. יש פה שאלות של התנהגות אתית, לאו דווקא עם אחריות פלילית, וזו לא שאלות היסטוריות כי כל היסטוריה ניתן לפרש אחרת מהדברים שראיתי בחומרים יש מספיק בסיס כדי להגיד 'טעינו, בואו נעשה צעד עם המשפחות, נסגור את הפרשה ונתקדם הלאה'".
ממשרד הבריאות נמסר: "נושא פרסום הטיוטה וחוות הדעת נמצא בבדיקה, ונעדכן בהקדם".