שר הפנים משה ארבל הנחה היום (שלישי) את משרדו להיערך לקיומן של הבחירות המונציפליות לרשויות המפונות בדרום ובצפון ב-19 בנובמבר, מלבד בקריית שמונה ובשלומי - שם מועד הבחירות יידחה בצו נוסף בהתאם להתפתחויות הביטחוניות באזור.
1 צפייה בגלריה
ארכיון
ארכיון
ארכיון
(צילום: אבי רוקח)
ארבל הודיע זאת בדיון שקיים בלשכתו עם מנכ״ל המשרד רונן פרץ, המפקח על הבחירות והלשכה המשפטית. "הבחירות יתקיימו תוך התאמת הצרכים הנדרשים לאתגרי הביטחון והסעת התושבים המפונים", נמסר.
"שעה שהוצגו בפניי הנתונים בעבודת המטה, ולפיהן ניתן לכאורה לקיים בחירות באזורים אלו בשינויים המחויבים, הנחיתי להיערך לקיומן בנובמבר הקרוב, בכפוף לתיאום ולאישור מערכת הביטחון", אמר השר ארבל. "עלינו להימנע ככל הניתן מדחיית הבחירות בשל פעולת האויב ולשמור על מרקם החיים והאופי הדמוקרטי של השלטון המקומי״.
הבחירות לרשויות המקומיות נערכו ב-27 בפברואר, למעט ברשויות שבעוטף או סמוכות לגבול הצפון שתושביהן פונו מבתיהם בעקבות המלחמה. הבחירות נועדו להיערך ב-31 באוקטובר 2023 ב-253 רשויות מקומיות, אך בשל פרוץ המלחמה אישרה הכנסת את דחיית הבחירות ל-30 בינואר 2024. בהמשך אישרה הממשלה דחייה נוספת של הבחירות ב-239 רשויות ל-27 בפברואר 2024 בשל מספר גבוה של מועמדים המשרתים במילואים.
חברי מועצת קריית שמונה ביקרו את ההחלטה שלא לקיים שוב בחירות בעיר. "קריית שמונה נמצאת באחד המשברים הקשים בתולדותיה וסובלת בנוסף למצב הביטחוני החמור ממשבר מנהיגותי קשה", מסרו. "רוב חברי מועצת העיר (תשעה מתוך 13) איבדו אמון בראש העירייה, וכך גם תושבים רבים. די להקשיב לדבריו של ראש עיריית קריית שמונה לשעבר פרוספר אזרן על חוסר תפקודו של ראש העירייה (עיר בלי ראש וראש בלי עיר). במצב דברים זה בחירות בקריית שמונה הן הכרחיות. בחשיבה יצירתית ויוזמת של משרד הפנים ופיקוד העורף ניתן לבצע בחירות גם לתושבי קריית שמונה. אם הכניסו קלפיות לחאן יונס ומאות אלפי חיילי מילואים הצביעו לרשויות המקומיות בפברואר, ניתן לראות גם במפונים כחיילי מילואים לכל דבר.
"ניתן לארגן קלפיות במלונות, לארגן קלפיות נודדות, לקיים בחירות במשך 3-4 ימים ועוד פתרונות יצירתיים. במצב דברים זה שראש העירייה אינו מגלה מנהיגות בימים קשים אלו, זה לא רק פרס שמשרד הפנים נותן לו - אלא עונש לעיר שלמה שכרגע נמצאת בתקופת משבר קשה. דחיית הבחירות מהווה גם ניצחון נוסף לטרור ולחיזבאללה שמצליח לשבש את הדמוקרטיה בישראל. השיקום של הגליל תלוי בשיקומה של קריית שמונה, ושיקומה של קריית שמונה תלויה בהנהגה שזוכה לאמון של התושבים ושל חברי מועצת העיר. טוב יעשה שר הפנים ומשרד הפנים אם יבחנו את הדברים לעומק, תוך התייעצות עם כלל חברי המועצה, וימשיכו בהיערכות לבחירות מוקדם ככל שניתן".