הגדלת מספר הקסדות, מניעת רכיבת קטינים והשתת דוחות לרוכב - אלו התנאים החדשים של עיריית תל אביב-יפו לחברות הקורקינטים השיתופיים. העירייה פרסמה בשבוע שעבר קול קורא להגשת בקשות למתן היתר זמני "להצבת כלים זעירים שיתופיים להשכרה במרחב הציבורי", שם עדכנו את תנאי הסף כדי לאפשר להפעיל קורקינטים וכלים נוספים החל בחודש מרץ הקרוב - ולמשך שנה.
לפי קול קורא שפורסם, רק חמש החברות שיקבלו את הדירוג הגבוה ביותר, בהתאם לתנאים המפורטים, יוכלו לעבוד בעיר. זאת בעקבות טענת העירייה כי זה מספר החברות האולטימטיבי לשמירה על הסדר במרחב הציבורי, תוך חשיבה על בטיחותם של הולכי הרגל והרוכבים.
3 צפייה בגלריה
קורקינט קורקינטים תל אביב תחבורה
קורקינט קורקינטים תל אביב תחבורה
עיריית תל אביב בתנאים חדשים לחברות הקורקינטים: תוספת קסדות, מניעת רכיבת קטינים וחילוק דוחות
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
קורקינטים נטושים בסמוך למצעד הגאווה בתל אביב
קורקינטים נטושים בסמוך למצעד הגאווה בתל אביב
קורקינטים בתל אביב
(צילום: נדב אבס)
לפי הנחיות העירייה, החברות שיקבלו את ההיתר יידרשו לבצע תהליך הרשמה מחודש למשתמשים. בנוסף, יהיה עליהם לדרוש בתהליך ההרשמה תמונת סלפי ומסמך תעודת זהות מצורף, וכך למעשה יוכלו למנוע מבני ובנות נוער מתחת לגיל 18 לשכור כלים אלו. עוד נכתב כי החברות יחויבו להגדיל את מספר הקסדות המשויכות לכלים ל-75% מסך הכלים של החברה, עלייה של 25% מההנחייה הקיימת כיום.
בעירייה אף קבעו כי אם יעבירו לחברה המפעילה תמונת לוחית רישוי של כלי השייך להם שביצע עבירת תנועה, החברה, שקיבלה את ההיתר מהעירייה, תהיה מחויבת להעביר את פרטי הרוכב שהשתמש בכלי באותה העת. בנוסף, בקול הקורא נכתב כי העירייה בוחנת באופן שוטף אזורים שבהם קיים "קונפליקט" בין רוכבים להולכי רגל, ובהתאם לצורך חוסמת נסיעות ומגבילה מהירות ל-15 קמ"ש באופן אוטומטי.
3 צפייה בגלריה
הקורקינטים בטיילת
הקורקינטים בטיילת
קורקינטים בטיילת בתל אביב
(צילום: דולב ג'ולי)
מנתוני עיריית תל אביב-יפו, הכלים השיתופיים מבצעים כמיליון נסיעות מדי חודש, כששליש מהן מחליפות נסיעות של רכב פרטי. כלומר, בכל יום נחסכות בעיר כ-10,000 נסיעות ברכב פרטי. מצד אחד, אין ספק כי הכלים הזעירים תורמים רבות להקלת העומס התחבורתי בתל אביב. אך מנגד, אותם כלים מייצרים אתגרים רבים בתחומי הסדר במרחב הציבורי והשמירה על בטיחות משתמשי הדרך, בדגש על הולכי הרגל.
ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, אמר כי "הכלים החשמליים הפכו לאלטרנטיבה אמיתית. עם זאת, מה שעומד בראש מעייני הוא בטיחות הולכי הרגל והרוכבים. לא נקבל נסיעה פרועה ולא חוקית שמסכנת את משתמשי הדרך". עוד הוסיף חולדאי: "אנו פועלים בנושא הזה בכמה ערוצים. סוללים שבילי אופניים, מתגברים כוחות לאכיפת כללי התנועה, מחנכים לבטיחות בבתי הספר ומקדמים חקיקה שתחייב התקנת לוחית רישוי על כלים דו-גלגליים חשמליים".
סגניתו של חולדאי, מיטל להבי, שמחזיקה בתיק התחבורה בעיר טענה כי הקורקינטים השיתופיים מאפשרים פתרון תנועתי יעיל וזול, אך מצד שני מציבים אתגרים להסדרת בטיחות פעילותם. "דרשתי להוסיף תנאים לקול הקורא, בדגש על בטיחות הכלים, הרוכבים והולכי הרגל. הרחבנו משמעותית את הדרישות להעלאת איכות ובטיחות הכלים - תוספת קסדות, שני מעצורי יד, פיילוט להוספת מראת צד ובדיקות תקופתיות מדגמיות לבטיחות הכלים", אמרה להבי.