מוחמד נעמה נאסר, שמכונה "אבו נעמה" וחוסל אתמול (יום רביעי) באזור העיר צור, הוא אחד ממפקדי שלושת אזורי הלחימה של חיזבאללה בדרום לבנון, ומקביל בדרגתו לתת-אלוף. יחד עם "אבו טאלב" שפיקד על יחידה אזורית אחרת, וגם וויסאם טוויל שפיקד על כוח רדואן, הוא המפקד הבכיר ביותר שישראל חיסלה עד כה בלבנון.
תיעוד: מטוסי הקרב של צה"ל תוקפים משגרים של ארגון טרור חיזבאללה בשטח דרום לבנון
(צילום: דובר צה"ל )

3 צפייה בגלריה
 מוחמד נעמה נאסר
 מוחמד נעמה נאסר
מימין לשמאל: "אבו טאלב", הלווייתו - ו"אבו נעמה"
קווי ההגנה של ארגון טרור חיזבאללה

חיזבאללה, נסביר, מחלק את דרום לבנון לשלושה אזורי לחימה: האזור המזרחי - מבינת ג'בייל ומזרחה - שייך ליחידת נאסר, ומפקדו היה אבו טאלב. הוא כולל את הר דב, ומשתרע עד אזור אל-בקאע. האזור שעליו שלטה יחידת עזיז הוא האזור המערבי בדרום לבנון, עד החוף. אזור הלחימה השלישי משתרע מצפון לנהר הליטאני ועד העיר צידון, והיחידה האחראית עליו היא באדר - שמפקדה עדיין בחיים. מלבדן יש עוד שתי יחידות גאוגרפיות שלא פועלות בדרום לבנון: יחידת חיידר, האחראית על אזור אל-בקאע, בדגש על בעלבכ ואל-הרמל, ויחידה נוספת ששמה לא ידוע - ואחראית על ביירות, בדגש על רובע הדאחייה.
לפי טל בארי, ראש מחלקת המחקר של מרכז עלמא לחקר אתגרי הביטחון בצפון, היחידות של חיזבאללה מחולקות בין שני אזורים הנקראים "קו ההגנה הראשון" ו"קו ההגנה השני". הקו הראשון כולל את האזור שבין הגבול עם ישראל עד נהר הליטאני, ו"קו ההגנה השני" כולל את האזור שבין הליטאני צפונה - עד אזור צידון. "נאסר" ו"עזיז" שייכות לקו הראשון. הפעילים בכל יחידה חיים באזור הגאוגרפי שעליה היא אחראית, כשכל אחת מהן מחזיקה יכולות עצמאיות: ירי רקטי, נ"מ, מרגמות, הנדסה קרבית, הפעלת רחפנים וכטב"מים, וגם יכולות בתחומי הלוגיסטיקה, הקשר והרפואה (באמצעות "רשות הבריאות האיסלאמית" של חיזבאללה).
3 צפייה בגלריה
 מוחמד נעמה נאסר
 מוחמד נעמה נאסר
(צילום: דובר צה"ל)
צה"ל הגביר מאוד את קצב החיסולים בחודש האחרון, כשמנגד חיזבאללה דווקא משתדל להוריד פרופיל ומגיב בעוצמה רק כשמחוסלים לו בכירים שיש להם משמעות פיקודית ופוליטית בארגון. "אבו נעמה", שחוסל אתמול, היה דמות כזו, ואחרי מותו אף נורה מטח כבד ליישובי הצפון. הוא פיקד על אזור עזיז במשך שנים רבות, וחיסולו מערער את יכולות הפיקוד וניסיון הקרב של הפיקוד הבכיר באזור הזה - שבו נמצאים כפרים שיעיים רבים, ובהם מערכי אש של חיזבאללה ויכולות נוספות אחרות, ולכן אפשר לצפות לתגובה עוצמתית של חיזבאללה.

ארגון הטרור יתקוף ראשון?

עד היום, שלוחי איראן בלבנון ספגו 550 הרוגים ומאות פצועים בלחימה, כשכ-370 מהם הם אנשי חיזבאללה - והיתר אנשי ארגונים איסלאמיים פלסטיניים, שארגון הטרור של נסראללה מאפשר להם לפעול נגד ישראל בשטח דרום לבנון. בין הארגונים האלה גם חמאס, והארגון הסוני אל-ג'מאעה אל-אסלאמיה. ביום שישי האחרון אף דווח בלבנון על פגישה בין נסראללה למנהיג הארגון הזה, מוחמד טקוש, שמעידה אולי על התקרבות מסוימת ביניהם, ולכל הפחות על שיתוף פעולה במלחמה בישראל. זאת, אחרי שבימי המלחמה בסוריה התגלעו פערים בין הארגונים, כשבאל-ג'מאעה אל-אסלאמיה התנגדו למעורבות חיזבאללה במדינה.
3 צפייה בגלריה
מוחמד נעמה וקאסם סולימאני
מוחמד נעמה וקאסם סולימאני
נאסר עם קאסם סולימאני
בין 550 ההרוגים בלבנון ישנם גם אזרחים לא-מעורבים, שנהרגו בעיקר בכפרים כחלק מתקיפות צה"ל נגד יעדים צבאיים ומפקדות של חיזבאללה. כל זה, כולל החיסול היום, מייצר מצב נפיץ שבו חיזבאללה סופג הרוגים ו"מכות יוקרה" שנסראללה רגיש להן במיוחד. לכן, האפשרות למיס-קלקולציה מצד חיזבאללה גוברת בימים אלה: ארגון הטרור עלול להחליט לתקוף ראשון, גם כדי למנוע את המשך הדימום בשורותיו - וגם כדי להקדים את מה שפרשנים בלבנון רואים כמלחמה בלתי נמנעת ביוזמת ישראל.
בצה"ל אומרים בכל מקרה שלא יוכלו להחזיק עוד זמן רב את המפונים מיישובי הצפון מחוץ לבתיהם, וקרבה השעה שבה ישראל תצטרך להחליט אם יש סיכוי להסדרה דיפלומטית שניתן לחיות איתה - או שיש צורך במהלך עצים. מהלך כזה יכלול תמרון קרקעי בדרום לבנון, כדי ליצור את התנאים להשבת התושבים לבתיהם ולהרחיק את חיזבאללה מטווח ההסתערות. תמרון כזה, שידחק את חיזבאללה יותר מ-10 ק"מ מהגבול, ירחיק גם את הנשק הכבד של ארגון הטרור מהיישובים הישראליים.
דבריו של יואב גלנט בשטחי הכינוס שבעוטף
(צילום: שחר יורמן)

שר הביטחון יואב גלנט אמר אתמול כי ישראל עדיין מעדיפה הסדרה, אך במקרה הצורך - טנקים של צה"ל יכולים להגיע "עד הליטאני". בפתרון בדרך של הסדרה, באמצעות המאמצים שמוביל השליח האמריקני עמוס הוכשטיין, תומך גם נתניהו - מתוך הערכה שאם תיפתח מלחמה בלבנון, איראן ושלוחיה עלולים להתערב. במקרה כזה, ישראל תזדקק לסיוע אמריקני ביירוט הטילים והכטב"מים שיגיעו מאיראן ושלוחיה בעיראק, סוריה ותימן, לצד הירי התכוף מצד חיזבאללה.
הבית הלבן הכריז שלשום שבמהלך ביקור נתניהו בוושינגטון תתקיים פגישה בינו לבין הנשיא ביידן, ונתניהו גם ינאם בפני שני בתי הקונגרס. סביר להניח שישראל ונתניהו, בעצה אחת עם שר הביטחון, ירצו למצות את מה שנראה כפיוס בין ממשל ביידן לראש הממשלה לפני שישראל תחליט סופית איך לפעול בלבנון.
פורסם לראשונה: 22:32, 03.07.24