ההחלטה לקבור מכחיש שואה דווקא במקום שבו נקבר מוזיקולוג שנולד יהודי ומת במאה שעברה מעוררת בימים אלה סערה בגרמניה. פליקס קליין, הנציב לענייני חיים יהודיים בגרמניה, שהוא הממונה הראשי מטעם הממשלה המקומית למלחמה באנטישמיות, מתח היום (ד') ביקורת חריפה על המעשה, והביע תדהמה – כמו מנהיגים יהודים אחרים בגרמניה – על כך שהוא התאפשר. "אין ספק שקרתה כאן טעות מצערת מאוד", אמר קליין לסוכנות הידיעות הגרמנית dpa.
2 צפייה בגלריה
גרמניה בית עלמין בית קברות יהודי המבורג
גרמניה בית עלמין בית קברות יהודי המבורג
בית קברות יהודי בגרמניה. הכנסייה: "נחקור איך זה קרה"
(צילום: shutterstock)
האירוע התרחש ביום שישי האחרון: מכחיש השואה הנודע הנרי הפנמאייר, שניהל בלוג תחת השם "סוף לשקר" והילל את הנאצים, נקבר בבית העלמין שטהנסדורף הסמוך לברלין. אפרו נטמן באותו מקום בדיוק שבו היה קבור קודם לכן מקס פרידלנדר, מוזיקולוג גרמני שנולד למשפחה יהודית וחי בשנים 1934-1852. אף שפרידלנדר היה בן למשפחה יהודית, לימים הפך לחבר בכנסייה הפרוטסטנטית.
שרידיו של פרידלנדר פונו ב-1980 מחלקת הקבר שבה נטמנו והיא הוכשרה לקבורה מחדש, כפי שנהוג לעשות בגרמניה, אולם המצבה לזכרו נותרה במקום משום שהוחלט לשמרה לצרכים היסטוריים. ביום שישי חולל זכרו, כשבמקום שבו ניצב הקבר נטמן דווקא אפרו של הפנמאייר. זה היה ידוע בקשריו לארגונים ניאו-נאציים, ובטקס הקבורה שלו השתתפו כמה פעילי ימין קיצוני, בהם הרסט מהלר, ניאו-נאצי שישב בכלא שנים בגין הסתה גזענית.
המועצה המרכזית של יהודי גרמניה, שהיא הארגון היהודי הגדול ביותר במדינה, הביעה אתמול תדהמה מכך שהכנסייה הלותרנית, המנהלת את בית הקברות, אפשרה את קיום הטקס. "קבורתו של ניאו-נאצי מכחיש שואה במקום שבו ניצב קברו של המוזיקולוג מקס פרידלנדר היא דבר בלתי נסבל, אמר יוסף שוסטר, נשיא המועצה.
2 צפייה בגלריה
יוסף שוסטר. "מעשה בלתי נסבל"
יוסף שוסטר. "מעשה בלתי נסבל"
יוסף שוסטר. "מעשה בלתי נסבל"
(צילום: AP)
הנציב לענייני אנטישמיות מטעם עיריית ברלין, סמואל זלצבורן, אמר מצדו כי הוא מאמין שהניאו-נאצים בחרו במתכוון לקבור את הפנמאייר בחלקה הזו. "אין ספק שפעילי הימין הקיצוני בחרו במודע קבר יהודי כדי להפריע את מנוחתו של המת על-ידי קבורת מכחיש שואה במקום", אמר. הוא הגיש תלונה למשטרה, בטענה שמדובר בהסתה ובהטרדת מנוחתו של המת וחילול כבודו.
הכנסייה הלותרנית מצדה התנצלה על הקבורה שהתקיימה בסוף השבוע, והבטיחה לחקור כיצד התאפשר המצב שבו שרידיו של הפנמאייר נטמנו באותה חלקה שבה נקבר פרידלנדר. בהודעה שפרסם בשם הכנסייה מסר הבישוף כריסטיאן סטבליין כי הקבורה הייתה "טעות נוראית והתרחשות מזעזעת בהתחשב בהיסטוריה".
לפי הכנסייה, בתחילה ביקשה משפחתו של הפנמאייר למצוא לו קבר במקום מרכזי יותר בבית הקברות, אבל הבקשה נדחתה משום שבאזור שבו רצו לטמון אותו היו קברים יהודיים רבים מדי, והכנסייה הייתה מודעת להיותו ניאו-נאצי. נראה כי קבורתו באתר הקבורה של פרידלנדר התאפשרה משום שברישומי הכנסייה היה פרידלנדר רשום כפרוטסטנטי, ולא כיהודי.