אבי מועלם משחזר
(צילום: לירן תמרי)

אבי מועלם (32), אב לשלושה ילדים, תועד אתמול (רביעי) מרים כיסא - ורץ מהמסעדה אחר המחבל מהפיגוע במעלה אדומים.
"היינו עם הבת הבכורה, עלמה, בת ה-6. היינו בבריכה ויצאנו לאכול המבורגר. איך שהתיישבנו - לפני נטילת הידיים - קלטתי אדם על הרצפה. האינסטינקט קלט שמשהו לא בסדר. היה נס - הקדוש ברוך הוא נתן לי כוחות", הוא אמר. "חשבתי רק על עלמה, שהוא לא יפגע בה, גם אם זה במחיר שהחיים שלי יסתיימו".
2 צפייה בגלריה
תיעוד פגיוע הירי במעלה אדומים
תיעוד פגיוע הירי במעלה אדומים
"חשבתי רק על הבת שלי". אבי מועלם
(צילום: מתוך מצלמות האבטחה, לירן תמרי)
תיעוד הפיגוע
(מתוך מצלמות האבטחה)

לדברי מועלם, "זה היה פשוט נס גלוי. אני רוצה למנוע אסון יותר גדול. רוצה לעצור את זה שם. אם הילדה לא הייתה שם כנראה הייתי רץ איתו עד הסוף. זה מעלה אדומים, יש פה לפעמים נפצים או יריות מעיזרייה. לא חשבתי שזה פיגוע. חשבתי אולי כיסא נפל על הרצפה ואני רואה ילד (שנפל על הרצפה). באותו רגע אתה קם - ולא חושב פעמיים". הבת עלמה, לדבריו, הייתה זו שהרגיעה אותו. "היא אמרה לי אבא תירגע, והרגיעה אותי. זה אמור להיות ההפך".
את פיגוע הירי אתמול סמוך לקניון במעלה אדומים ביצע מוהנד מזארעה (20) מהעיירה הפלסטינית אל-עיזריה שסמוכה למעלה אדומים. הוא התחיל את מסע הירי במרכז המסחרי ובסניף "בורגרסבר" במקום, המשיך לעסקים אחרים באזור ונמלט לרחוב - שם ירה לעבר עוברים ושבים בזמן שהוא מתחבא מאחורי שיח. לוחם משמר הגבול שהיה במספרה לאחר תורנות חתר למגע וחיסל את המחבל הצעיר.
המסלול של המחבל שביצע את הפיגוע בקניון במעלה אדומים
(צילום: לירן תמרי)

אביו של המחבל מועסק 25 שנה בעיריית מעלה אדומים, אולם כעת מתכננים לפטר אותו לאחר שהתברר כי הוא התחנן למעסיקיו שבנו יוכל גם כן לעבוד בעיר. אתמול בשעות הבוקר טען המחבל כי הוא לא מרגיש טוב וביקש טרמפ לעיירה שבה מתגוררת המשפחה. צביקה כהן, מתנדב במתנ"ס שנפצע בעצמו בפיגוע גרזן לפני שבע שנים, הסיע אותו למקום - שם הצטייד המחבל בנשק וחזר למעלה אדומים כדי לבצע את הפיגוע. "לקחנו אותו לכניסה לעיירה. אחרי שעתיים הייתי ליד מסעדת ההמבורגרים ושמעתי יריות. אחר כך התברר לי שזה העובד שהסעתי", סיפר כהן.
בתוך כך, עיריית מעלה אדומים הודיעה לאחר הערכת מצב שקיימה הבוקר כי בתקופה הקרובה פועלים לא יוכלו להיכנס עם תיקים לשטחי העיר. "הם ייכנסו עם שקיות, שגם הן ייבדקו. מגנומטרים יחלו לפעול ברחבי העיר בימים הקרובים", נמסר. בהערכת המצב השתתפו ראש העיר בני כשריאל ונציגים מכוחות הביטחון העירוניים, המשטרה וצה"ל.
תיעוד הפיגוע במעלה אדומים

ראש העיר כשריאל מסר בתום הערכת המצב: "מעתה ברחבי העיר תהיה נוכחות של מאבטח חמוש על מנת לאבטח את הילדים והנוער. הנחיתי את גבאי בתי הכנסת להתקין לחצני מצוקה ולבעלי העסקים לשאת נשק. מבחינת כניסת עובדים - הנחיתי את הגזברות ואת הביטחון לרכוש מגנומטרים שנציב בימים הקרובים, שיסייעו למנוע אירועים דומים. כל עובד פלסטיני שנכנס לעיר לא ייכנס עם תיק, אלא יורשה להיכנס עם שקית ניילון לצורך הכנסת המזון, שתיבדק גם היא. לאחר מניעת הכניסה לעובדים לעיר, החל ממחר הסגר ישוחרר והעובדים יחזרו לעבוד".
בבתי החולים בירושלים עדיין מאושפזים חמישה מתוך שישה מפצועי הפיגוע שהתרחש אתמול בצהריים ליד הקניון במעלה אדומים. בבית החולים שערי צדק עדיין מאושפז פצוע קשה שמצבו יציב, אחרי שעבר אמש ניתוח. הוא מורדם ומונשם ביחידה לטיפול נמרץ, אך לא נשקפת לו סכנת חיים. מדובר באותו פצוע שלעברו פתח המחבל באש עם כניסתו למסעדה. אשתו של הפצוע אמרה הבוקר: "היינו איתו כולנו שם, יחד עם שישה ילדים, וברוך השם שאף אחד מהם לא נפגע. בעלי נפגע בשיניים ובשפה ומתפללים שיתאושש". אחד מילדיהם של בני הזוג, בן 20, נפצע קלות בפיגוע - וכבר שוחרר מבית החולים.
מלבדו, מאושפז גם פצוע בינוני שמצבו יציב. בבית החולים הדסה הר הצופים בבירה מאושפזים שני פצועים בינוני - בן 14 ובן 29, וגם בן 37 שנפצע באורח קל. אמש שוחרר מבית החולים שערי צדק פצוע קל נוסף.
ד"ר אלון שוורץ, מנהל יחידת הטראומה בשערי צדק, סיפר ב-ynet Live כי הפצוע קשה צפוי לעבור עוד ניתוחים בהמשך השבוע או שבוע הבא. "הפצוע השני זה פצוע שנפגע בבטנו גם מפגיעת ירי, סך הכל יציב, הוא עדיין בהכרה ומאושפז במחלקה וגם הוא אולי ישוחרר בהמשך היום". לדברי שוורץ, "גם הפצוע קשה היה יכול להיות פצוע עוד יותר קשה או אפילו לקפח את חייו חס וחלילה, אבל באמת הפציעה היא עדיין פציעה קשה אבל ניתנת לטיפול".