במערכת הביטחון מצויים בכוננות שיא לקראת יום השנה לציון טבח 7 באוקטובר, בצל הפיגוע הרצחני היום (א') בתחנת המרכזית בבאר שבע. בפיקוד המרכז קיימו הערכות מצב עם שב"כ והמשטרה כדי להתכונן לתקופת החגים. בצה"ל עיבו את הכוחות ביהודה ושומרון, השומרים על הצירים ליישובים – וכמובן גם בקו התפר.
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בבאר שבע
זירת הפיגוע בבאר שבע
זירת הפיגוע בבאר שבע
(צילום: REUTERS/Amir Cohen)
ישנן התרעות חמורות לביצוע פיגועים שיצאו בעיקר צפון השומרון – אבל לא רק. בין היתר מדברים במערכת הביטחון על התרעות לפיגועים באופנים שונים: חיקוי מתווה מתקפת 7 באוקטובר, שבמסגרתו יפשטו כמה מחבלים על יישוב או על כמה יישובים, פיגוע ירי לעבר צירים או יישובים ומטעני חבלה שיתפוצצו בלב שטח ישראל.
בשל כך הגבירו במערכת הביטחון את מערכי ההגנה של היישובים בכמה תקנים נוספים, ובחלק מהמקומות אף הוסיפו אמצעי לחימה רבים. באוגדת איו"ש תרגל מפקד האוגדה תת-אלוף יקי דולף את כל החטיבות מהר חברון דרך עציון, בנימין ושומרון בתרגיל בהפתעה המדמה את תרחיש 7 באוקטובר. מלבד זאת ישנו עיבוי של המשימות בהגנה על קו התפר, מתוך חשש כי דרכו יחדרו מחבלים בשביל לבצע פיגועים בלב שטח ישראל. במהלך ראש השנה נתפסו על הגדר יותר מ-50 מסתננים שניסו להיכנס לשטח ישראל.
4 צפייה בגלריה
טול כרם
טול כרם
פעילות צה"ל בטול כרם
(צילום: Zain JAAFAR/AFP)
4 צפייה בגלריה
טול כרם
טול כרם
(צילום: Zain JAAFAR/AFP)
4 צפייה בגלריה
טול כרם
טול כרם
(צילום: Zain JAAFAR/AFP)
במערכת הביטחון מזהים לא רק את מחר כמועד נפיץ – אלא גם את יום חג שמחת תורה, המציין גם הוא את תחילת מתקפת חמאס – וכמובן את כל תקופת החגים. מאחורי כל ניסיונות הפיגועים עומדים איראן וחמאס, המזרימים כל העת כספים ליהודה ושומרון כדי להבעיר את השטח ולהציף אותו באמצעי לחימה מסוגים שונים.
במקביל להיערכות בהגנה, צפויים בצה"ל להמשיך במבצע "מחנות קיץ" בלב מחנות הפליטים בצפון השומרון כדי לדכא כל רצון של מחבלים לצאת ולפגע בימים המתוחים הללו. גם מחר ובימים הבאים צפוי המבצע להמשיך במתווים שונים וביצירת פעולות ארוכות שיימשכו יותר מיממה.
במהלך היום יחליטו בדרג המדיני אם להטיל סגר בימים הקרובים על המעברים ביהודה ושומרון. כרגע עיקר המאמץ הוא למנוע מהתרחשות פיגועים בלב הערים, וסגירה עד כמה שאפשר של הפרצות בגדר המערכת במקומות שונים. "הימים הללו מאוד מתוחים, יש התרעות רבות לפיגועים גם בשטחי יהודה ושומרון וגם בתוך לב ישראל", הסביר גורם צבאי בכיר. "אנחנו מתוחים עד הקצה בהגנה, אבל מבצעים גם פעולות התקפיות כדי לשמור על רצף מבצעי תחת התרעות רבות".
תיעוד מרגעי הפיגוע ביפו, שבוע שעבר

במהלך החג תקף חיל האוויר בהכוונת שב"כ כמה מחבלים שהיו בראש תשתית הטרור של מחנה הפליטים בטול כרם. עד כה ידוע כי בתקיפה חוסלו כ-17 מחבלים, בהם כאמור בכירים ביותר. לאחר החיסולים יצאו כמה מחבלים חמושים מהמחנה, ופרסמו סרטון שבו איימו כי יבצעו פיגועי נקם על מות חבריהם.
המפכ"ל רב-ניצב דני לוי אמר בזירת הפיגוע בבאר שבע: "משטרת ישראל מתוחה בכל הקצוות. בהנחיה שלי, כל שוטרי משטרת ישראל נמצאים כעת בחוץ, בכל מקום הומה אדם. אנחנו שם בכל מקום. אני מזכיר לכם שמ-7 באוקטובר משטרת ישראל הייתה שם – ותמשיך להיות שם עם כל הכוחות שיש. מפקד מחוז הדרום תגבר את הכוחות.
מפקד מחוז הדרום ניצב אמיר כהן הוסיף: "אני רוצה להרגיע את הציבור בבאר שבע ובאזור – כמו שאמר המפכ"ל, אנחנו בפריסת כוחות רחבה מאוד. הציבור יכול להירגע, האירוע הזה הסתיים תוך שלוש שניות בזכות הפריסה הרחבה מאוד של השוטרים ושל כוחות צה"ל, הפועלים 24/7 כדי לתת ביטחון. צריך להגיד שבזכות כיתות הכוננות יש לנו פריסה ומענה הרבה יותר רחבים".