במצרים נשמעה היום (רביעי) פסימיות גדולה לאחר פגישתו של בלינקן עם הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי. מקורות במצרים טענו כי בלינקן הבהיר לנשיא ולשר החוץ המצרי כי מבחינת ארה"ב, סבב השיחות הנוכחי יכול להיות הסבב העקיף האחרון בין ישראל לחמאס, וכי "חשוב מאוד להגיע להסכם סופי, ושנותנות החסות, מצרים וקטאר, חייבות לשכנע את חמאס וישראל ללכת על ההצעה האמריקנית - בלי להערים קשיים".
2 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
(צילומים: דובר צה"ל, AP)
עם זאת, כמה כלי תקשורת ערביים, בהם העיתון "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון בשפה הערבית, טענו כי שוחחו עם בכירים במודיעין ובלשכת א-סיסי, ודיווחו כי "הושגו הבנות שיאפשרו להגיע להסכמות עם הצד הישראלי". לגבי הצד הפלסטיני הדגישו כי "בהחלט יכול להיות שיש תזוזה חיובית, אבל קשה להידבר עם סינוואר. אנחנו יודעים", טענו הבכירים בקהיר, "כי סינוואר רוצה להגיע להסכם - אבל ממשיך להתעקש על תנאיו".
אחד הבכירים במצרים, ששוחח עם אישים אמריקנים, הדגיש כי אם תהיה עסקה, במקביל להחזרת החטופים, "סינוואר מדגיש שיש להבטיח את ביטחון חייו ושלומו", כלומר שישראל תתחייב לא תחסל אותו בכלל, מרגע העסקה והלאה. סינוואר, הבהיר הגורם המצרי, מעביר מסרים קצרים וברורים, בידיעה שהם יעברו ידיים רבות, פלסטיניות, אמריקניות ומצריות, והוא מעריך שהם יגיעו לידי בכירים בישראל.
בנוגע לקידום המגעים לעסקה, גם בקהיר רואים קושי בהתנעת השיחות, בין היתר בשל העובדה שמאז חיסולו של ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה, ומינוי סינוואר ליורשו - אין לחמאס משלחת מכובדת לניהול המשא ומתן. חמאס, כך צוין, דחה הצעה להוציא משלחת מטעמו לקהיר במקביל למשלחת הישראלית, ולהעברת מסרים בין ישראל לארגון באמצעות בכירי המודיעין המצרי.
2 צפייה בגלריה
בלינקן, עבד אל-פתאח א-סיסי
בלינקן, עבד אל-פתאח א-סיסי
מזכיר המדינה עם א-סיסי בקהיר. דנו בסוגיית ציר פילדלפי
(צילום:AFP / HO / EGYPTIAN PRESIDENCY)
בלינקן במסיבת עיתונאים בתל אביב

במקביל, בקהיר ממשיכים להבהיר באופן חד-משמעי כי ידחו כל הצעה לנוכחות ישראלית לאורך ציר פילדלפי, והוויכוח סביב הנושא עדיין נמשך. ההצעה האחרונה של המתווכות הייתה כי יוכנסו מתקני מעקב אל מתחת לפני הקרקע לאורך ציר פילדלפי, וכי מצרים תקים קיר ברזל שימנע העברת מוצרים מוברחים, בהם כלי נשק ותחמושת.
סוגיה נוספת שטרם נפתרה היא מי יהיה הכוח שאמון על השמירה במעבר רפיח מצידו העזתי. בקהיר הבהירו לבלינקן כי יתעקשו על נוכחות פלסטינית ולא ישראלית במקום, אך לא קבעו מי הוא יהיה. כעת כאמור נשאלת השאלה אם אלו יהיה כוחות הרשות הפלסטינית או כוחותיו של מוחמד דחלאן, מנהיג "התנועה הרפורמית-דמוקרטית", המתגורר באבו-דאבי אך מחזיק חבורה גדולה של נאמניו בגדה המערבית. שם נוסף שעלה לקראת סבב "ההזדמנות האחרונה" לשיחות במצרים הוא איברהים אלערג'אני, בדואי-פלסטיני שמקורב לצמרת השלטון המצרית, ואף הוזמן להשתתף בשיחות על עזה. צירופו התקבל בהסכמת ישראל, והוא מוכר היטב בקרב חוגים ביטחוניים בכירים בישראל.