2 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
ח"כ יואב קיש
(צילום: אבי מועלם )
בעקבות ההסכם הקואליציוני שלפיו יקבל ח"כ אבי מעוז (מפלגת נעם) השפעה מאסיבית על תוכניות לימוד בבתי הספר, פנה ראש הממשלה יאיר לפיד לראשי הרשויות המקומיות ואמר: "כפי שאתם יודעים מדובר במפלגה קיצונית, גזענית, הומופובית ומסוכנת. אני קורא לכם לא לשתף פעולה עם היחידה לתוכניות ושותפויות חיצוניות". ח"כ יואב קיש מהליכוד הגיב לו: "לפיד – די! עד כאן! אתה בטירוף מערכות, מסית את הרשויות המקומיות... אחים אנחנו. לא ניתן ללפיד להוביל אותנו למלחמת אחים".
ראשית מומלץ לקיש לעיין במגילת העצמאות, שבה נכתב כי מדינת ישראל "תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין". ואם זכרונו לא נמתח עד 1948, בוודאי מוכרים לו דברים שאמר בעצמו בכנס הזדהות עם הקהילה הגאה שהתקיים במודיעין באוגוסט 2015: "אנחנו כאן גם כדי לייצר חברה דמוקרטית למופת. חברה שבה יש שוויון זכויות אישי לכל האזרחים".
הסיפור הזה מדגים היטב את תהליך ההתקרנפות שעבר ח"כ קיש מאז שנבחר לכנסת מטעם הליכוד כליברל גאה ועד שקפץ להגן על מינויו של מי שחרט על דגלו מאבק בזכויות הקהילה הגאה ושמחזיק בעוד כמה דעות – למשל על מעמד האישה – שביניהן לבין ליברליות אין דבר וחצי דבר. קיש, והוא מהווה משל על עוד כמה וכמה חברים במפלגתו, מתפקד כיום כדף מסרים מהלך על שניים של בנימין נתניהו. את אישיותו ואת עמדותיו בעבר הוא מחק לטובת דקלום מטרטר של קול אדונו. אם להתייחס למקצועו, בחיל האוויר ובאל על, אפשר לומר שהוא פועל בימים אלה על טייס אוטומטי.
קיש השתייך בעבר לתנועת "הליכודניקים החדשים", שבמצעה נכתב כי היא בעד "שמירה על דמוקרטיה ליברלית, התואמת את רוח מגילת העצמאות וחוקת הליכוד: הבטחת זכויות האדם והאזרח, חופש המצפון, חופש הביטוי, חירות הפרט, שוויון זכויות והזדמנות לכל אזרחי המדינה ומניעת כל אפליה על רקע מין, גזע, עדה, דת, נטייה מינית, מעמד או השקפה". לפני בחירתו לכנסת פעל קיש ברוח זו כאחד ממובילי מחאת המילואימניקים לשוויון בנטל השירות הצבאי והאזרחי, ושימש נציג ציבור בוועדת פלסנר לגיבוש חלופה לחוק טל.
ב-2015 הוא נכנס לכנסת ולדברי דן קלרמן, מראשי "הליכודניקים החדשים", שינה את עורו לחלוטין: "המקרה שלו הוא בגידה ודקירה רצינית. הוא ביטא דעות ברוח הקבוצה ואז כשנכנס לכנסת עשה בדיוק להפך". לדברי החברים בתנועה "קיש חתום על כמה מהצעות החוק האגרסיביות ביותר של הימין - מסימון והבאשת ארגוני זכויות אדם ועד חוק ההסדרה, שנועד להכשיר הפקעת קרקעות פרטיות בגדה המערבית". ביולי השנה קיש צייץ שאם היועצת המשפטית לממשלה תאשר מינוי רמטכ"ל על ידי ממשלת מעבר, היא תוחלף מיידית כאשר הליכוד יחזור לשלטון.
2 צפייה בגלריה
אבי מעוז במליאת הכנסת
אבי מעוז במליאת הכנסת
ח"כ אבי מעוז. היום קיש מגן עליו
(צילום: יואב דודקביץ)
יכול להיות שהיתרון של קיש בעיני נתניהו הוא מה שהוא עצמו (קיש) הגדיר בעבר כחיסרון. בספטמבר 2017 אמר בראיון ל"הארץ" כי "האשכנזיות היא חיסרון בליכוד. אני צריך להיאבק יותר כאשכנזי. זה לא ששונאים אשכנזים בליכוד, אבל יש בליכוד כל מיני קבוצות. אין קבוצה של אשכנזים".
ד"ר ברוך לשםד"ר ברוך לשם
אין לי מושג אם קיש צדק כאן. כך או אחרת, עם או בלי קשר, מרבית מדקלמי המסרים של נתניהו בשנים האחרונות אכן היו מזרחים: דודי אמסלם, מירי רגב, דוד ביתן, גלית דיסטל אטבריאן, שלמה קרעי ואמיר אוחנה. לעומתם, חברי ליכוד כמו יריב לוין, יובל שטייניץ וניר ברקת שמרו על פרופיל תקשורתי שקט הרבה יותר ומתריס הרבה פחות. וכך או אחרת, עם או בלי קשר, החבורה של אמסלם ורגב הועלמה בכל פעם שהחלה מערכת בחירות.
אז כיום יש לנתניהו דגם משופר של אמסלם ורגב: צייתן, אבל טייס. מי טוב ממנו להכשיר את שרץ קידום הכוחות המיזוגנים, הלהט"בופובים, הגזענים והבדלנים החרדים? החבר לשעבר ב"ליכודניקים החדשים" שתומכים בדמוקרטיה ליברלית. מי ייצג טוב ממנו את החקיקה הצפויה שתנציח סופית את אי-גיוס חרדים לצה"ל? כמובן, יואב קיש שהשתתף בעבר במאבק לשוויון בנטל.
  • ד"ר ברוך לשם הוא מרצה בחוג לפוליטיקה ותקשורת במכללת הדסה ומחבר הספר: "נתניהו - בית ספר לשיווק פוליטי"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il