30 נפגעי תאונות עבודה מעזה ואיו"ש, שחברים בארגוני הטרור חמאס והג'יהאד האיסלאמי, מקבלים קצבה מביטוח לאומי על פי חוק. למרות שבסמכות שר הביטחון יואב גלנט להורות על הפסקת הקצבאות, הוא בוחר שלא לעשות זאת ומעביר את האחריות לביטוח הלאומי.
שר העבודה יואב בן צור, שהספיק בינתיים להקפיא זמנית את הקצבאות לאותם פעילי טרור, שלח מכתב אמש (שני) לשר הביטחון יואב גלנט בו הוא מבקש ממנו לפעול לשלילת אותן הקצבאות לצמיתות מכוח סמכות חוק המאבק בטרור.
2 צפייה בגלריה
חצאם יואב בן צור וגלנט
חצאם יואב בן צור וגלנט
גלנט ובן צור. דרישה לשלול קצבאות לצמיתות
( צילום: Alberto PIZZOLI/ AFP, פול פלאש 90)
לדבריו, יש דרך לשלול קצבאות מתוקף חוק המאבק בטרור שקובע כי "שר הביטחון רשאי להורות בצו על תפיסה זמנית של רכוש כמפורט להלן, או על הגבלת השימוש או הגבלת העברת הזכויות בו, אם שוכנע שהדבר דרוש כדי לסכל פעילות של ארגון טרור ולפגוע ביכולתו לקדם את מטרותיו או כדי לסכל עבירת טרור חמורה". השר בן צור הזכיר במכתבו שעל מנת שהביטוח הלאומי לא יימצא מפר חוק בכך שהקפיא זמנית את הקצבאות, הוא מבקש כי השר יפעיל את סמכותו כאמור מכח חוק המאבק בטרור: "תורה למוסד להקפיא כל תשלום לכל מי שמנוי ברשימה המצ"ב, במסגרת צו תפיסה לפי הסעיף האמור".
במכתב מסביר השר בן צור כי למוסד לביטוח לאומי שאחראי על תשלומי קצבת נכות מעבודה המקנה הטבות סוציאליות לעובד שנפגע במהלך עבודתו אצל מעסיק ישראלי, ללא תלות באזרחותו או בתושבות בישראל, אין באפשרותו לשלול קצבאות. "כיום, המוסד משלם קצבאות שונות לתושבי עזה והשטחים, ובעיקר קצבאות בגין פגיעה בעבודה, המשולמת לכל עובד שנפגע בתאונת עבודה ככהגדרתה בסעיף 79 לחוק, או לשאריו של עובד שנהרג כתוצאה מתואנת עבודה. בידי מערכת הביטחון מצויה רשימה של כ-30 מוטבים הזכאים ומקבלים קצבאות/גמלאות מהמוסד והינם חברים בארגוני טרור מוכרזים במדינת ישראל – חמאס וג'יהאד אסלאמי. מצב בו הביטוח הלאומי מעביר כספים וקצבאות לחברי ארגון טרור מוכרים אינו תקין בעיני, אך בחוק הביטוח הלאומי אין מקור חוקי להפסקת התשלום בנסיבות אלה. משכך, הוריתי למוסד להקפיא התשלום באופן זמני, עד וככל שתימצא הדרך החוקית להפסקת התשלום על פי כל דין".
2 צפייה בגלריה
צביקה כהן , מ״מ מנכ״ל הביטוח הלאומי
צביקה כהן , מ״מ מנכ״ל הביטוח הלאומי
צביקה כהן, מ״מ מנכ״ל הביטוח הלאומי. הונחו להקפיא קצבאות זמנית
(צילום: דוברות הביטוח הלאומי)
מלשכת שר הביטחון נמסר בתגובה: "חוק המאבק בטרור אינו מאפשר לשר הביטחון לשלול קצבאות. שר הביטחון מוסמך לפי חוק המאבק בטרור לתפוס ולחלט רכוש וכסף שקשורים לטרור והוא עושה זאת באופן קבוע. משרד הביטחון פועל בשיתוף פעולה עם הגופים השונים, לרבות עם המוסד לביטוח לאומי".
מהמוסד לביטוח לאומי נמסר בתגובה: "הביטוח הלאומי מבצע את מה שהמחוקק קבע בהקשר תשלום קצבאות. קל להוציא כותרות ולהפנות אצבע מאשימה לביטוח הלאומי, אך העובדה הפשוטה היא שאנו הראשונים להתריע שיש לבצע שינוי חקיקה או להפעיל חקיקה קיימת במסגרת חוק המאבק בטרור ולמנוע תשלומים למחבלים - ויפה שעה אחת קודם".