2 צפייה בגלריה
"בחדר העונש אסור לדבר או לבכות". אילוסטרציה
"בחדר העונש אסור לדבר או לבכות". אילוסטרציה
"בחדר העונש אסור לדבר או לבכות". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
כמה שעות לאחר חשיפת ynet בשישי האחרון של תלונה נגד סייעת בצהרון בחיפה שהוקלטה משתמשת בשפה בוטה ואלימה כלפי בת 4, הוגשה נגדה תלונה נוספת במשטרה.
התלונה הנוספת הוגשה על ידי אם לילד בן 4 וחצי שהולך לצהרון הפועל בתוך גן ילדים בחיפה. לטענת האם, הסייעת מתעללת נפשית ופיזית בבנה. הסייעת כבר זומנה לשימוע לפני פיטורים ומהמשטרה נמסר כי התיק נמצא בחקירה.
"כבר ביום חמישי, עוד לפני שפורסמה הכתבה על הסייעת ב-ynet, התחלתי לשמוע דברים מהבן שלי", סיפרה האם. "הוא אמר שהוא לא מוכן ללכת יותר לצהרון וביקש להישאר בבית. כשהתחלתי לשאול אותו על כך, הוא סיפר שחדר השירותים בצהרון הוא חדר עונש. הוא תיאר איך אותה סייעת גוררת אותו מהידיים ומשאירה אותו בחושך בחדר העונש".
לדברי האם, הילד המשיך וסיפר איך הסייעת משאירה עוד ילדים בחדר העונש, ושם "אסור להם לדבר או לבכות". האם שיתפה כי "הוא אמר לי 'לא אוהבים ילד שלא מתנהג יפה. ילד שלא מתנהג יפה שמים לבד בחושך'". היא אמרה כי התקשתה להפסיק לבכות כשהוא סיפר לה את מה שעבר בצהרון.
"הבן שלי סיפר שהיא קראה לו תינוק ליד כל הילדים האחרים, ודחפה לו בכוח מוצץ של ילד אחר לפה כדי שישתוק. הוא בחיים לא שם מוצץ בכלל וכאב לו. הוא זרק עליה בעצבים את המוצץ, אז היא צבטה אותו ביד", סיפרה האם. "עם כל מה שהוא סיפר לי, ולאחר שראיתי את הפרסום ב-ynet, החלטתי לפנות למשטרה. לפני זה התייעצתי עם פסיכולוגים כדי להבין איך הגשת תלונה תשפיע על הילד".
תסכולה ופחדיה של האם ניכרים מאד. "אנחנו כהורים כבר לא מאמינים לשום דבר שקורה בצהרון. אחרי שעשו לבן שלי את מה שעשו, הוא לא יישאר לרגע אחד באף צהרון", אמרה. "אתפטר מהעבודה, אני לא ממשיכה לעבוד עוד יום אחד. אני אשאר עם הבן שלי ואדאג לו".
"תיזהרי לך ממני, אקשור לך את שני הידיים!": ההקלטות מהצהרון בחיפה

התלונה המקורית הוגשה על ידי הורים לילדה בת 4, שטענו כי הסייעת נקטה בלשון אלימה ובוטה כלפי בתם. לתלונה צירפו ההורים הקלטות ממכשיר הקלטה שהטמינו על גבי בתם כאשר חשדו שדבר מה אינו כשורה בצהרון, ובהן נשמעת הסייעת משמיעה אמירות קשות כלפי הילדה, ובין היתר מאיימת לשים לה ג'וקים בפה אם תמשיך לצרוח.
בהקלטות נשמעת הסייעת, בין השאר, אומרת לילדה הקטנה "שבי פה, אם את קמה מפה....", וברקע שומעים את הילדה אומרת "איה". "פה, את לא זזה מפה עכשיו, שבי", נשמעת הסייעת, והילדה אומרת: "די". הסייעת: "אני אכניס לך את זה לתוך הפה". ברקע שומעים את הילדה בוכה. "אני אכניס לך את זה לפה", נשמעת הסייעת, והילדה: "לא". הסייעת: "את מתנהגת מכה. מכה של המדינה את, את לא בת. אמא שלך בטעות הביאה אותך בת. את מתנהגת כמו איזה ילדים שמתנהגים לא יפה".
בהקלטה אחרת נשמעת הסייעת מטיחה בילדה: "אם את זורקת, תיזהרי לך". הילדה זרקה את החפץ, והסייעת אומרת לה: "יש לך מזל שזה לא פגע בי". במקרה אחר הסייעת אומרת: "אני אשים אותך חזרה על הרצפה כי את מתנהגת לא יפה. תשתקי... את מפחדת מג'וקים?". הילדה משיבה: "איזה, איזה מטומטמת". הסייעת: "אם את תגידי לי עוד פעם מטומטמת, אני אחפש ג'וקים ונמלים ואני אשים לך על הראש". בשלב הזה הסייעת מבקשת מאחד הילדים: "לך תחפש לי נמלות כאלה גדולות שאני אשים לה". הילדה קוראת "לא", ובוכה. הסייעת: "תרגיעי תרגיעי".
במקרה נוסף נשמעת הסייעת אומרת: "פה, פה את יושבת". ילד כלשהו אומר: "יש פה עכביש". הסייעת: "שיאכל אותה". ברקע שומעים את הילדה בוכה. הסייעת: "אין הוא משקר עליך. הוא סתם אומר את זה. אין כלום. הוא סתם אומר לך. הוא רוצה לעצבן אותך". ואז היא מוסיפה: "אם תמשיכי לצרוח אני אביא ג'וקים ואני אשים לך בפה". הילדה בבכי: "אני רוצה לרדת. איה". הסייעת: "שבי פה על הכסא (מופעל כוח), שבי פה".
בקטע אחר נשמע ילד בצהרון אומר: "לא יפה. היא מתנהגת לא יפה. מגעיל היא מתנהגת. היא מתנהגת מגעיל מאוד. נעבור מפה". הסייעת: "כן, תשאיר אותה". הילד: "איכס, היא ירקה עליי". הסייעת: "תזוזו ממנה". הילד: "היא מגעילה". ואז נשמעת הילדה צועקת "איה" ופורצת בבכי. הילדה: "איזה מטומטמת". הסייעת: "מי? את?", הילדה: "לא, את". הסייעת: "את". הילדה ממררת בבכי, והסייעת מוסיפה: "איכס, איזה התנהגות היא מתנהגת. פחחח". הסייעת: "אני הולכת עכשיו להתקשר לפקח".
2 צפייה בגלריה
יוסי חברה, מטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך
יוסי חברה, מטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך
"הקלטה היא הדרך היחידה של ההורים לגלות מה קורה בצהרונים". יוסי חברה
(צילום: הילה אייזינגר)
יש לציין כי בגני עירייה אין מצלמות המתעדות את הנעשה בהם במהלך יום הלימודים, כפי שהדבר מחויב בגנים ומעונות פרטיים. ההורים הגישו את התלונה כבר לפני שבוע, ב-17 ביוני, ובה נטען להתעללות נפשית או פיזית. "התחלתי לראות שינוי בהתנהגות הילדה", סיפרה אימה של הילדה. "היה נראה לי שמשהו מוזר שמספר ימים הגעתי לצהרון והסייעת אומרת לי שהילדה שלי מתנהגת לא יפה. החלטנו לשים מכשיר הקלטה בלשונית של הנעל של הילדה".
יוסי חברה, מנהל מטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך, אמר כי "הקלטה היא הדרך היחידה של ההורים לגלות האם נעשים בגנים ובצהרונים הפועלים בגנים עירוניים מעשים לא ראויים לילדיהם". חברה הוסיף כי "תופעת ההתעללות בגיל רך רק מתרחבת, ובשבועות האחרונים אנחנו מטפלים בעשרות מקרים דומים. הגיע הזמן שמדינת ישראל תתעורר ותפסיק להתנהג לילדי ישראל כאילו הם החצר האחורית, ותחמיר ענישה עם כל אחת ואחד שפוגע בילדים".