עד כה הותרו לפרסום שמותיהם של חמישה נרצחים בפיגוע בפיגוע הירי שהתרחש אמש (שלישי) ברכבת הקלה ובשדרות ירושלים ביפו. המחבלים נכנסו למסגד סמוך לפני כן, הסתירו בו תיקים ליד השירותים - ואז יצאו למסע ההרג.
שחר גולדמן, בת 30 מלוד, הייתה הראשונה מבין שבעת הנרצחים ששמה הותר לפרסום. היא הותירה אחריה את בעלה תאי, אחיותיה אסתאר, דיקלה ומירב, וההורים אברהם ורות גולדמן.
הבוקר פורסם כי בפיגוע נרצחה גם ענבר שגב ויגדר, בת 33 מיפו. היא הותירה אחריה תינוק בן תשעה חודשים בלבד, ארי, שעליו גוננה וששרד את הפיגוע. ענבר הייתה מאמנת כושר ומורה לחינוך גופני. רק אתמול, אחרי שצה"ל נכנס ללבנון, היא פרסמה באינסטגרם תפילה לשלום החיילים.
6 צפייה בגלריה
ענבר שגב ויגדר ז"ל, איליה נוזאדזה ז"ל, נדיה סוקולונקו ז"ל, שחר גולדמן ז"ל
ענבר שגב ויגדר ז"ל, איליה נוזאדזה ז"ל, נדיה סוקולונקו ז"ל, שחר גולדמן ז"ל
מימין: ענבר שגב ויגדר, איליה נוזאדזה, נדיה סוקולונקו ושחר גולדמן
נרצחת נוספת בפיגוע היא רויטל ברונשטיין, בת 24 מבת ים. רויטל, בת יחידה לאמה ליאורה, הייתה סטודנטית מצטיינת לתואר שני במדעי המחשב. בתיכון היא זכתה בפרסים יוקרתיים על עבודתה בתחומי המחשב והבינה המלאכותית, ובמקביל הייתה גם ציירת קומיקס מחוננת.
ברכבת הקלה נרצחה גם נדיה סוקולנקו, בת 40 מיפו, אם לילדה. חברתה רפאלה גויכמן ספדה לה בפייסבוק: "הידיים והגוף רועדים. המוח לא מצליח לקלוט את זה. את הבנאדם שהוא ההגדרה המהלכת לשמחת חיים, אור ואופטימיות קוסמית. ניצחת את כל הקשיים וכולנו יודעים שהחיים שלך היו וואחד מסלול מכשולים מטורף. אבל תמיד הסתכלת לקושי בלבן של העיניים. אוהב אותך לנצח".
בפיגוע נרצח גם איליה נוזאדזה, אזרח גאורגיה בן 42. הוא נפגע משלוש יריות של המחבלים, פונה לבית החולים איכילוב במצב אנוש, אולם בהמשך נקבע מותו. איליה, נהג משאית, התגורר בעיר קאשורי בגאורגיה עם אשתו ושני ילדיו, בני 17 ו-14. שגרירות גאורגיה בישראל מטפלת בהטסת גופתו לקבורה בארצו.
אריק מרצ'נקוב משחזר את הזוועה
(צילום: מיקי שמידט )

בעלה של ענבר שנרצחה, יערי, סיפר ל-ynet: "דיברתי איתה כמה דקות לפני הפיגוע. ידעתי שהיא בדרך הביתה, שמעתי שהיה פיגוע והיא לא ענתה לי. התחלתי לחפש אותה, היא הייתה עם ארי הבן הקטן שלנו ועם הכלבה שלנו. כשהגעתי לזירה אחרי שלא מצאתי אותה ראיתי שהכלבה שלנו שם וירו בה.
"חיפשתי בכל השכונה כי חשבתי שאולי נפל לה הטלפון, משם המשכתי לוולפסון ושם מצאתי את ארי. הוא היה במחלקת ילדים וטיפלו בו. הוא היה בסדר גמור בלי שריטה כי הוא היה עליה על המנשא מקדימה. זה הנס שלנו. אחרי שחיפשתי אותה שעות הגיעו מהמשטרה לבשר לי שהיא נרצחה בזירה. היא הייתה בן אדם מדהים, אמא מדהימה. נתנה הכול לארי והכול לי. הייתה הגב שלי תמיד".
6 צפייה בגלריה
ענבר שגב ויגדר ז"ל שנרצחה בפיגוע ביפו ובנה בן ה-9 חודשים
ענבר שגב ויגדר ז"ל שנרצחה בפיגוע ביפו ובנה בן ה-9 חודשים
ענבר עם התינוק ארי
6 צפייה בגלריה
יערי, בעלה של ענבר שגב ויגדר ז"ל, עוזב את בית החולים והשוטר בעיניים דומעות מחבק אותו
יערי, בעלה של ענבר שגב ויגדר ז"ל, עוזב את בית החולים והשוטר בעיניים דומעות מחבק אותו
יערי, בעלה של ענבר שגב ויגדר, מקבל את הבשורה בבית החולים וולפסון שאליו פונה בנם התינוק
נוסעת ששרדה את הפיגוע סיפרה כי הבחינה בענבר בעת שהחזיקה במנשא ועליו תינוק בן תשעה חודשים. "היא באה לרדת וכנראה נורתה. הגיע בחור מלאך כדי לעזור, ואז שמענו את התינוק צורח. שלפנו אותו מהמנשא, יצאתי עם התינוק מהרכבת, ואז ראיתי שוטרים עם נשקים שלופים".
"אחד השוטרים לקח אותי עם התינוק בניידת לוולפסון. שאלתי 'מה עם הילד?', אמרו לי 'תיקחי רק את הילד'. אני מתפללת שהאמא נשארה בחיים", אמרה אתמול - לפני שנודע שהיא נרצחה בפיגוע. האב הגיע לבית החולים כדי לאסוף את התינוק.
6 צפייה בגלריה
אריק מרצ׳נקוב שנפצע בפיגוע ביפו
אריק מרצ׳נקוב שנפצע בפיגוע ביפו
"זה נס שהתינוק בחיים". אריק מרצ'נקוב
(צילום: מאיר תורג'מן)
אריק מרצ'נקוב (22), שנפצע משני כדורים בגבו בקרון הרכבת, סיפר כי "האמא חיבקה את התינוק שלה. זו התמונה הכי חזקה, אמא שמחבקת את התינוק שלה וכולה דם. זה נס שהתינוק בחיים מכל הכדורים שעפו שם. האמא חטפה והוא נשאר בחיים".
שחר גולדמן התחתנה לפני קצת יותר משנה, ואמה - אשת חינוך - נחשבת לדמות מוכרת בעיר לוד. אחותה מירב מנגנת בתזמורת הפילהרמונית בברלין, שם גם קיבלה את הבשורה הקשה, והיא בדרכה ארצה.
ראש העיר לוד יאיר רביבו מסר: "שחר היא רקדנית בינלאומית בריקודים לטיניים, אישה מדהימה ובת למשפחה מדהימה ומוכרת בעיר". לדבריו, "לא ככה רצינו לסגור את השנה. שחר נרצחה בדם קר בפיגוע האכזרי על-ידי מחבלים שפלים וארורים. צוותי הרווחה של עיריית לוד מסייעים ותומכים במשפחה מרגע קבלת הבשורה המרה, ונעמוד לצידם בכל שיצטרכו".
ראש העיר בת ים צביקה ברוט ספד לרויטל ברונשטיין: "העיר בת ים אבלה וכואבת על הירצחה של תושבת העיר רויטל ברונשטיין בפיגוע ביפו. המחבלים הצליחו לפגוע בגופה של רויטל ופצעו את הלב של כולנו, אבל לא ישברו את הרוח שלנו. בשם כולנו אני שולח חיבוק גדול לליאורה, ונמשיך לסייע וללוות אותה לכל אורך הדרך". ברוט פנה לתושבי בת ים בבקשה להגיע להלוויה של רויטל בשעה 14:00 בבית העלמין בעיר: "אנחנו אמנם בערב החג, אך אלו שיכולים להגיע ולחלוק לה כבוד אחרון, מתבקשים לסייע ולהגיע לבית העלמין".
שרונה, חברה קרובה של איליה נוזאדזה, סיפרה: "הוא היה כמעט כמו אח שלי. הוא הגיע לכאן לבקר את האחייניות שלו והתגורר בבת ים. הוא היה אדם מאוד מיוחד, כמו כוכב, איש טוב לב ומאוד חיובי ותמיד מחייך. אני לא מאמינה שהוא לא איתנו. איליה קצת פחד ממה שקורה בישראל עם המלחמה, הוא חשב לחזור לגאורגיה עוד חודש".
תיעוד מרגעי הפיגוע ביפו

6 צפייה בגלריה
המחבלים תועדו בזירה
המחבלים תועדו בזירה
הרוצחים מוודאים הריגה בתחנת הרכבת הקלה ביפו
6 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע ביפו
זירת הפיגוע ביפו
זירת הפיגוע
(צילום: Jack GUEZ / AFP)
בפיגוע ביפו נרצחו כאמור שבעה בני אדם, ו-15 נוספים נפצעו בדרגות שונות. דובר צה"ל עדכן הבוקר כי חיילת נפצעה באורח קשה בפיגוע. "היא פונתה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים ומשפחתה עודכנה", הוסיף.
את הפיגוע ביצעו מוחמד רגב וחסין תמימי, שני שוהים בלתי-חוקיים מחברון. מאבטחי הרכבת הקלה ואנשי יחידת סל"ע של העירייה, בשיתוף שוטרים ואזרחים, חיסלו אותם בזירה. חקירה ראשונית העלתה כי המחבלים, שאחד מהם היה חמוש בנשק M-16 תקני ואחר בסכין, תקפו נוסעים ברכבת הקלה ופתחו לעברם באש, ובהמשך ירו לעבר קבוצה של אנשים שהייתה ברחוב. הפצועים פונו על-ידי צוותים של מד"א לבתי החולים וולפסון בחולון ואיכילוב בתל אביב.
סגנית האלופה האולימפית מפריז דיאנה סברצוב (19), שזכתה במדליית הכסף בגמר הקרב-רב, ניצלה מהפיגוע ביפו - והצליחה להסתתר מהמחבלים בתוך קרון הרכבת. בפוסט ששתפה אמה, אנה, ברשתות החברתיות סיפרה כי "בתי האהובה עלתה על הרכבת הקלה ביפו יחד עם המחבלים, וכשהתחילו לירות היא הצליחה להתחבא ולברוח".

מטיפול בפצועה למחסה מהמתקפה

ערן ניסן, שמתגורר ביפו, סיפר כי כשהוא ואשתו שמעו את היריות לראשונה, הם היו בטוחים שמדובר באירוע פלילי. הוא התקשר למשטרה - אלא שתוך כדי שמע צרור יריות, וברח לתוך הסופרמרקט. "ראיתי אזרח עם אקדח שלוף חותר למגע, ואמרתי למוקדנית של המשטרה שיעבירו בקשר שיש בזירה אזרחים חמושים".
ניסן, חובש ונהג אמבולנס ומתנדב במד"א, יצא לחפש פצועים. באחת החנויות הוא טיפל בנערה שנפצעה בידה. "היה לה פצע כניסה ויציאה, חולצה עוטפת את הפציעה שהייתה לא פשוטה", סיפר. "הוצאתי חוסם עורקים, ושמתי לה על הזרוע. וידאתי שאין דופק ביד עם חוסם העורקים, ושהדימום עצר".
ואז הוא שמע יריות נוספות. "יחד עם שני אנשים נוספים שטיפלו בנערה, גררנו אותה לחדר אחורי, סגרנו את הדלת וחסמנו אותה עם חפץ כבד", אמר. "בחדר היו אנשים שנפצעו קל יותר, והתמקדתי בה. היא הייתה בהכרה לאורך כל הזמן".
"אחרי כמה דקות התחילו להגיע כוננים רפואים ושוטרים", תיאר. "מהר מאוד האזור התמלא בכוחות ביטחון ורפואה. עזרתי להוציא את הפצועה לאמבולנס שהגיע מחוץ לחנות, והאמבולנס לקח אותה לבית-חולים. אני כל כך מקווה שהיא שרדה, היא הייתה בהכרה כשהעלינו אותה לאמבולנס". בהמשך, עדכן כי הנערה אכן שרדה.
ברגע שהוא ואשתו שבו הביתה, הופעלה ההתרעות של פיקוד העורף עקב המתקפה האיראנית, וניסן נאלץ לצאת אל חדר המדרגות כשבגדיו עוד ספוגים בדמה של הנערה הפצועה. "אחרי כמה אזעקות סופסוף הייתי יכול להוריד את הבגדים עם הדם ולהתקלח", אמר.
פורסם לראשונה: 00:44, 02.10.24