2 צפייה בגלריה
 בית הדין הצבאי ביפו: הארכת מעצרם של לוחמים מנצח יהודה החשודים בהתעללות בפלסטינים
 בית הדין הצבאי ביפו: הארכת מעצרם של לוחמים מנצח יהודה החשודים בהתעללות בפלסטינים
ארכיון. אחד המעורבים בהארכת מעצר בבית הדין הצבאי ביפו
(צילום: נדב אבס)
פרשת ההתעללות בעציר פלסטיני שמיוחסת לשלושה לוחמים מגדוד נצח יהודה קיבלה לאחרונה תפנית דרמטית: סמל ש"ע, הלוחם שהודה במעשה והורשע במסגרת עסקת טיעון, חזר בו כשנדרש להעיד נגד חבריו בבית הדין הצבאי ביפו. לפיכך הכריזו עליו השופטים "עד עוין". משמעות הדבר היא שהתביעה הצבאית יכולה לבקש מבית הדין לקבל את הגרסה המוקדמת שמסר בהליך שבו הודה והורשע.
על ש"ע נגזרו 4.5 חודשי מאסר בפועל לאחר שהיה הראשון להודות בהתעללות אלימה במחבל חמאס שנעצר לפני כשלושה חודשים ליד רמאללה. בפרקליטות הצבאית ציפו שהוא יפרט את גרסתו גם בשלב ההוכחות במשפט של חבריו ליחידה, שסירבו לעסקת טיעון והכחישו את המיוחס להם. אלא שכאשר עלה ש"ע לדוכן העדים במשפטו של רב"ט ח"א, הוא טען שאינו זוכר דברים שאמר רק לפני שלושה חודשים, כגון: "המג"ד שלי חשב שאני עושה הרבה בעיות ולכן גם הפיל עליי את התיק הזה".
בניגוד למסמכי החקירה שעליהם חתם, ובהם הזכיר שמות של מעורבים בהתעללות, הפעם הוא טען: "לא הזכרתי שום שם. אולי אתם הוספתם את זה. כן, חתמתי על עדותי אבל לא הזכרתי שמות... חברים שלי מכירים אותי בתור אחד שמנפח דברים".
2 צפייה בגלריה
הארכת מעצר ללוחם מנצח יהודה אשר חשוד בהתעללות בפלסטינים
הארכת מעצר ללוחם מנצח יהודה אשר חשוד בהתעללות בפלסטינים
ארכיון. אחד החשודים מובא לבית הדין
(צילום: יריב כץ)
בחודש שעבר: הארכת מעצרם של הלוחמים החשודים
(צילום: נדב אבס)

לשופטי ההרכב הוא אמר: "הודיתי במשהו שלא היה, רק כי לא היה לי כוח למשפטים ולחקירות. הודיתי בבית הדין לפי דברים שקריים. הודיתי שהיכיתי את העצור ברגליו ובמכות אגרוף ובכאפות ועם קת הנשק כי לא היה לי כוח להמשיך עם זה. לא עשיתי את הדברים האלה".
בהמשך, במסגרת החקירה הנגדית שנערכה לו, התייחס ש"ע לאלימות כלפי העציר: "יש בעולם שלנו צירופי מקרים. לא יודע, אם אתה רוצה שאודה בעוד כמה דברים אין לי בעיה".
התביעה הצבאית הציגה לו עדות מצד לוחם אחר שנאשם בתיק, ולפיה ראה את ש"ע מכה את העציר הפלסטיני. בתגובה אמר ש"ע: "אולי הוא התבלבל עם מישהו אחר".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "ב-21 בנובמבר הורשע סמל ש"ע, על פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון, בעבירות התעללות בנסיבות מחמירות בצוותא, שיבוש והתנהגות שאינה הולמת, בגין אלימות כלפי עצור פלסטיני שהיה אזוק, כפות ומכוסה עיניים, לרבות באמצעות קת הנשק. פסק הדין בעניינו חלוט והוא מרצה את עונש המאסר שנגזר עליו".
במקביל פנה הנאשם ח"א לפרקליטות הצבאית בבקשה לבטל את כתב האישום נגדו בשל סדרה של ליקויים בחקירת מצ"ח. במכתב ששלח באמצעות עורכי דינו מהסנגוריה הצבאית, אל"מ (מיל') שלמה ציפורי וסרן אריאל חברון, הוא טוען שבבדיקה פוליגרף שביצע מטעם עצמו יצא דובר אמת באשר לגרסת ההכחשה שלו, אבל במצ"ח סרבו לערוך בדיקה כזו (יצוין כי בדיקת פוליגרף אינה קבילה במשפט הפלילי".
"בתיק יש קשיים ראייתיים רבים ומשמעותיים", נטען בפנייה, "תוך הישענות על גרסת מחבל חמאס מורשע. הלוחם הסכים לכל עימות שלא נערך לו".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "פנייתו תיענה כמקובל. נזכיר כי החייל נעצר בהחלטה של בית הדין הצבאי המחוזי, תוך שנקבע כי קיימת תשתית ראייתית המבססת את כתב האישום בעניינו. ערעור לבית הדין הצבאי לערעורים על החלטה זו נדחה".
גורם צבאי הוסיף: "בדיקת פוליגרף כלל אינה קבילה בהליך פלילי. גם הטענה שלפיה גורמי החקירה סירבו לבצע לחייל בדיקת פוליגרף אינה נכונה".