מנהרה בגובה שלושה מטרים, שמאפשרת מעבר של כלי רכב, אותרה בשבוע שעבר על ציר פילדלפי שבדרום רצועת עזה. כך פרסם היום (ראשון) דובר צה"ל, שהוסיף כי "בתקופה האחרונה כוחות אוגדה 162 וכוחות יחידת יהל"ם פועלים לאיתור והשמדת תוואי תת-קרקע במרחב פילדלפי, עד כה איתרו והשמידו הכוחות עשרות תוואים".
2 צפייה בגלריה
תוואי תת-קרקע בגובה שלושה מטרים שאותר על ציר פילדלפי
תוואי תת-קרקע בגובה שלושה מטרים שאותר על ציר פילדלפי
תיעוד מהמנהרה בציר פילדלפי
(צילום: דובר צה"ל)
2 צפייה בגלריה
תוואי תת-קרקע בגובה שלושה מטרים שאותר על ציר פילדלפי
תוואי תת-קרקע בגובה שלושה מטרים שאותר על ציר פילדלפי
כוחות צה"ל במנהרה
(צילום: דובר צה"ל)
בנוגע למנהרה שאותרה, ציין דובר צה"ל כי "הכוחות ממשיכים בחקר ונטרול של התוואי התת-קרקע שאותר וכן על תוואים נוספים רחבי היקף שנמצאו. צה"ל ישמיד באופן יסודי את כל תשתיות התת-קרקע בציר פילדלפי ויפעל בנחישות למניעת היווצרותן בעתיד".
לפני כחודשיים הודיע צה"ל כי השיג שליטה מבצעית על ציר פילדלפי וכי איתר 200 פירי מנהרות ו-35 תוואים, שחלקם אף חוצים למצרים. עם זאת, כשבועיים לאחר מכן הבהיר גורם צבאי בכיר בשיחה עם ה"וושינגטון פוסט" כי לפי ההערכות נותרו במרחב עוד כ-20 מנהרות שלא אותרו.
(צילום: יואב זיתון, דו"צ | עריכת תוכן ווידאו: קורל קוט)

זו אינה הפעם הראשונה שבה צה"ל מאתר מנהרה שמאפשרת מעבר של כלי רכב, וכבר בחודש דצמבר האחרון הודיע כי נחשף מתחם מנהור גדול, שמתחיל מתחת למחנה הפליטים של ג'באליה ונמשך לאורך כארבעה קילומטרים עד לקרבת הגבול עם ישראל בצפון הרצועה.
אותה מנהרה כללה אולמות תת-קרקעיים לשהייה ממושכת של חודשים ארוכים באופן מוגן, היא הגיעה לעומקים של כ-70-60 מטרים מתחת לאדמה, יכלה להכיל מאות עד אלפי לוחמי נוחבה ופתחיה הסמוכים לשטח הישראלי הוסתרו באופן יעיל מבלי שעין צה"לית הבחינה בהם.
על המגה-פרויקט היה אמון בסודיות לאורך שנים מוחמד סינוואר, בכיר חמאס ואחיו של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר. מוחמד סינוואר עמד מאחורי חטיפת גלעד שליט שהובילה לשחרורו של אחיו. צה"ל מצא חומרים מודיעיניים בשטח המנהרה, שכללו סרטונים יוצאי דופן שבהם תועד בשנים האחרונות מוחמד סינוואר נוסע בג'יפ שלו עם שומרי ראשו לאורך גזע המנהרה וענפיה, כחלק מסקירה שקיבל מצוות המהנדסים והחופרים המיוחדים שהובאו במיוחד מחאן יונס לטובת הפרויקט.