בית הדין הצבאי בבית ליד קיבל הלילה (בין שלישי לרביעי) את בקשת התביעה הצבאית והאריך עד יום ראשון הקרוב את מעצרם של שמונה מתוך תשעת חיילי המילואים שחשודים בהתעללות מינית במחבל נוחבה במחנה שדה תימן. דובר צה"ל מסר כי "בהחלטתו, קבע בית הדין כי הוצגו בפניו ראיות אשר מבססות חשד סביר כי הפגיעה בעצור התרחשה מידי העצורים".
דובר צה"ל הוסיף כי "עוד נקבע בהחלטה כי חל איסור לפגוע שלא לצורך בעצורים, תהיה חומרת פשעיהם גדולה כפי שתהא, כך מחייב החוק וכך מחייבים ערכי צה"ל".
אחות של אחד החשודים מדברת מחוץ לבית המשפט הצבאי בבית ליד
(צילום: קובי קואנקס, מיקי שמידט)

בית הדין הצבאי שחרר אמש ללא תנאים מגבילים את חייל המילואים התשיעי שנעצר במסגרת החקירה. לפי צה"ל, בדיון בעניינו של החייל עלה שבעקבות מידע שהתגלה בפעולת חקירה שנערכה במקביל, התביעה הצבאית הודיעה כי לא תעמוד על המשך מעצרו.
החשדות נגד חיילי המילואים כוללים מעשה סדום בנסיבות אינוס, חבלה בכוונה מחמירה בצוותא, התעללות בנסיבות מחמירות בצוותא והתנהגות שאינה הולמת. לכמה מהחיילים יוחס גם החשד לתקיפה והפרעה לעובד ציבור בצוותא.
בית הדין הצבאי קיבל את בקשת הסנגוריה הצבאית והורה לאסור על פרסום פרטי החשודים בפרשה, על מנת לשמור על ביטחונם. להגנתם טענו החשודים בחקירתם במצ"ח כי המחבל שהתלונן, שהיה מפקד פלוגת נוחבה ג'באליה, התנגד בצורה פרועה לחיפוש על גופו ובשל כך הם נאלצו להפעיל עליו כוח.
1 צפייה בגלריה
הפגנה ליד בית ליד נגד מעצרם של המילואימניקים
הפגנה ליד בית ליד נגד מעצרם של המילואימניקים
הפגנה סמוך לבית הדין הצבאי בבית ליד
(צילום: שאול גולן )
בידי חוקרי מצ"ח (משטרה צבאית חוקרת) כמה ראיות שמחזקות את החשד שלפיו מדריכי הכליאה בשירות מילואים ביצעו מעשה סדום במחבל. בין היתר מסתמכים החוקרים על דוח רפואי שמעיד כי המחבל אושפז כתוצאה מחבלות קשות בישבנו. לפי הממצאים הרפואיים, המחבל גם דימם מישבנו לנוכח הפגיעה החמורה שנעשתה לפי החשד באמצעות חפץ.
הסערה בעקבות עיכובם של תשעת חיילי המילואים הובילה להתפרעויות ולפריצה של אזרחים וחברי כנסת מהימין למחנה שדה תימן ולבסיס בית ליד שאליו הם הובאו. גם אתמול התייצבו מול בית הדין הצבאי בבית ליד עשרות מפגינים, וחלקם איימו על צוותי התקשורת במקום כי "דמם בראשם" אם יצלמו לוחמים. המפגינים גם קראו קריאות נגד הפרקליטה הצבאית הראשית: "עם הנצח לא מפחד מפצ"רית ארורה, הפצ"רית במשרד הלוחמים לבד", וקראו עוד: "שוטר, שוטר על מי אתה מגן".
במהלך דיון חסוי אתמול בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, הודה ראש מטה אכ"א תא"ל יורם כנפו כי הגעת שוטרי מצ"ח לצורך עיכובם לחקירה של החשודים כשהם עוטים ברדס על פניהם הייתה טעות. הוא ציין שראש אכ"א אלוף יניב עשור הנחה שהמקרה לא יישנה. יחד עם זאת, נציגי צה"ל הסבירו שכיסוי פני שוטרי מצ"ח הוא צורך חקירתי. בהתייחס לפריצות לשני הבסיסים, ציינו נציגי הצבא כי מדובר ב"קו נורא שנחצה". נציג מצ"ח ציין בדיון כי המפקדים מנסים להגן על החוקרים שמותקפים ללא הרף.