בעוד בעולם נדהמים מההישגים האחרונים של ישראל בזירת הלחימה העזתית והלבנונית, בהם חיסול צמרות הפיקוד של חמאס וחיזבאללה ומתקפת הביפרים בלבנון, דיפלומטים ברחבי העולם קוראים לנצל את המצב ולקדם הסכמים דיפלומטיים - ואף מוטרדים מהתוכניות הישראליות להמשך. למרות זאת, גורם ישראלי הדגיש: "בשלב זה - דיפלומטיה לא מספיקה".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה אחרי חיסול יחיא סינוואר
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה אחרי חיסול יחיא סינוואר
שר החוץ לשעבר של ירדן: "נתניהו לא יעצור את המלחמה לפני הבחירות בארה"ב"
(צילום: יציק שחר/ לע״מ)
כמה דיפלומטים טענו כי ראש הממשלה בנימין נתניהו לוקח בחשבון גם את ההשפעה של הפסקת אש על הבחירות בארה"ב. לדבריהם, כל פריצת דרך במגעים תסייע למועמדת הדמוקרטית לנשיאות קמלה האריס, אך נתניהו מעדיף להתנהל מול המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ.
"אין שום סיבה שנתניהו יעצור את מלחמותיו לפני הבחירות האמריקניות", אמר מרואן אל-מואשר, שר החוץ לשעבר של ירדן. "הוא לא מתכוון לתת להאריס שום קרדיט או מתנה לפני הבחירות". בתוך כך, הנשיא האמריקני ג'ו ביידן אמר הערב כי ניתן להגיע להפסקת אש בלבנון, אך בעזה יהיה קשה יותר.
דיפלומט מערבי בכיר טען כי לאחר שישראל "הצליחה להוציא את חיזבאללה משיווי משקל ולהפתיע אותו ואת העולם כולו" - עליה "לתפוס את ההזדמנות בידיים וללכת להסדר בלבנון". לדבריו, "נדהמנו מההישגים של ישראל בלבנון. זה הישגים מודיעיניים וצבאיים אדירים".
אך למרות זאת, בשיחה עם אותו דיפלומט בכיר, כמו בשיחות עם מקבילים אחרים שלו, מצטיירת תמונה מדאיגה מאוד - של חוסר אמון בתוכניות של ישראל בלבנון. בהתאם לכך, ניתן להבין את ההתנגדות העזה של יוניפי"ל להיענות לדרישת צה"ל להתפנות 5 ק"מ צפונה.
הקריאה של נתניהו לפנות את חיילי יוניפי"ל בדרום לבנון
(צילום: עומר מירון, לע"מ)

2 צפייה בגלריה
כוחות יוניפיל בדרום לבנון
כוחות יוניפיל בדרום לבנון
"ישראל לא מדברת עם אף אחד, לכן יוניפי"ל מסרבים להתפנות"
(צילום: REUTERS/Thaier Al-Sudani)
"יש חשש גדול בקהילה הבינלאומית שהפעולה הקרקעית של ישראל תעמיק ותגרום לנפגעים בקרב אזרחים לבנונים וגם בקרב כוח יוניפי"ל", הסביר הדיפלומט הבכיר. בנוסף, אמר, "יש חשש גדול מפני הסתבכות בלבנון. ישראל דיברה על פעולה שתימשך כמה ימים - והיא נמשכת כבר יותר משבועיים והולכת ומעמיקה. אנחנו חוששים שנתעורר בעוד חצי שנה ונראה אתכם עדיין יושבים בלבנון ונלחמים".
הדיפלומט הוסיף כי "יש נכונות בקהילה הבינלאומית להרחבת המנדט של יוניפי"ל, אבל בשביל זה צריך לשבת למו"מ. כל כיבוש של לבנון יהיה טעות גדולה, וייתן הצדקה לחיזבאללה להמשיך לפעול". הוא הביע אכזבה מאופן הפעולה של ישראל, ואמר: "לצערנו הם לא מדברים עם אף אחד, ולכן יוניפי"ל מסרב להתפנות, זה מנוגד למנדט שלו מחד ופינוי עבורו יהיה השפלה מאידך".
הדיפלומט הדגיש כי למרות המכות הקשות שחיזבאללה ספג, יש לארגון הטרור מנהיגות שיכולה לקבל החלטות במידת הצורך. "יש הבנה בקהילה הבינלאומית לגבי חומרת האיום מחיזבאללה. אנחנו בסכנה של הסתבכות, ופעולה שהייתה אמורה להימשך כמה ימים עלולה להיגרר חודשים. אנחנו מבינים היום שהמנדט של יוניפי"ל היה שגוי, וצריך לבחון הרחבה שלו או מנדט אחר", אמר. "יש נכונות לכך בקהילה הבינלאומית. ברור לכולם שנדרש פתרון אחר לדרום לבנון - כי אסור להרשות לבעיה לחזור. המערב צריך לבחון איך יתרום לפתרון. מו"מ יעשה את זה".
עוד הוסיף כי "לבנונים רבים היו רוצים לראות את חיזבאללה נעלם. אבל כיבוש ישראלי בלבנון יהיה טעות, כי הוא ייתן הצדקה לחיזבאללה לפעול. אל תתנו לחיזבאללה תירוצים. ישראל צריכה מנגנון שיפקח ויאכוף עסקה. זה יחייב כוחות בשטח". הוא הדגיש פעם נוספת כי "זה שישראל לא מדברת עם אף אחד זאת טעות", וטען: "ישראל לא תשיג את כל יעדיה בלבנון. הייתה לה הצלחה מול חיזבאללה, וצריך להשתמש בזה כמנוף להגיע להסכם".