3 צפייה בגלריה
הבית ההרוס של משפחת בשיר
הבית ההרוס של משפחת בשיר
הריסות הבתים במזרח ירושלים, הבוקר. התושבים טוענים: "רוצים שנצא לגדה המערבית"
המבצע לזירוז ביצוע ההריסות שעליו הורה השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בתגובה לפיגועים ממשיך גם היום (שני), והבוקר הרסו דחפורי עיריית ירושלים שני בתים בשכונת ג'בל מוכבר שבמזרח העיר. במקום התפתחו הפרות סדר, ועל פי הסהר האדום הפלסטיני כ-30 תושבים נחנקו מגז מדמיע ונפגעו מירי כדורי גומי.
כתגובה להריסות הכריזו בג'בל מוכבר על שביתה מקיפה בכל תחומי החיים, וכן על התגייסות כללית ויציאה לרחובות. מספר תושבים אף שרפו משרדים השייכים לעירייה ונמצאים בשטח השכונה.
איברהים בשיר, שביתו שנבנה ללא היתר ב-2015 נהרס, אמר כי "אנחנו שרויים תחת מתקפה קשה מטעם הכיבוש". לדבריו, התושבים ניסו להגיע להסדר, אבל "בני ירושלים מסורבים בתוקף - רוצים שנצא לגדה המערבית, אבל אנחנו נשארים כאן למרות כל הקשיים".
בהצהרה שפרסם משרד החוץ הפלסטיני נאמר כי "ממשלת ישראל פותרת את המשברים הפנימיים, בהם משבר הרפורמה המשפטית, על חשבון האדמה הפלסטינית וזכויות העם הפלסטיני", וכי "ההריסות בירושלים הן חלק מתהליך טיהור אתני רחב היקף נגד הנוכחות הפלסטינית". עוד ציינו כי "פעולות טרור והתקפות מתנחלים נמשכות ברחבי הגדה המערבית הכבושה".
3 צפייה בגלריה
הבית ההרוס של משפחת בשיר
הבית ההרוס של משפחת בשיר
"ניסינו להגיע להסדר". הריסות בית משפחת בשיר
3 צפייה בגלריה
שריפת משרדי עיריית ירושלים בשכונת ג'בל מוכבר
שריפת משרדי עיריית ירושלים בשכונת ג'בל מוכבר
שריפת המשרדים בשכונה. העירייה: "הדבר מצוי בבדיקה"
אביב טטרסקי, חוקר בעמותת "עיר עמים" העוסקת על פי הגדרתה במורכבות החיים בירושלים בהקשר של הסכסוך הישראלי-פלסטיני, אמר כי "תכנית המתאר לשכונה לא עודכנה מאז שאושרה לפני 35 שנה. כשני שליש משטחה אסורים לבנייה ולתושבים אין ברירה אלא לבנות ללא היתר". הוא הוסיף כי "המצב דומה גם בשכונות פלסטיניות אחרות בעיר. הריסות הבתים הן אסון שהממשלה בוחרת להמיט על המשפחות בתואנה חסרת שחר של אכיפת החוק".
גם בעמותת "במקום - מתכננים למען זכויות תכנון" טענו כי תושבי ג'בל מוכבר בנו ללא היתר מחוסר ברירה: "הם יצאו להפגין בכיכר העירייה על מנת לדרוש פתרונות אמיתיים המתמקדים בהסדרה. הפתרונות אפשריים ועדיפים על מעגלי ההרס האינסופיים".
מלשכתו של בן גביר מסרו כי "המבצע להחזרת המשילות בשכונות מזרח ירושלים נמשך אחרי פעילות לאכיפת החוק בשכונת עיסאוויה ממנה יצא המחבל ביום שישי. הכוחות הגיעו לפנות בוקר לשכונת ג'בל מוכבר והרסו בית שנבנה ללא היתרים". השר הוסיף כי "אנחנו ממשיכים באכיפה בכל מקום בעיר. חייבים להחזיר את המשילות במדינת ישראל גם לשכונות מזרח ירושלים".
מעיריית ירושלים נמסר: "העירייה מבצעת צווי הריסת בתים בכלל שכונות העיר בהתאם להוראות הדין ובהתאם למועדי הסיוע שניתנים על ידי משטרת ישראל, וזאת באופן שגרתי. בנוגע לשריפה, הרי שמדובר במתקנים של חברת הגיחון והדבר מצוי בבדיקה".