גם היום (רביעי), החל מהשעה 10:00 בבוקר, אלפי תושבים מצפון הרצועה נענו לקריאות צה"ל ועושים את דרכם לדרום הרצועה, מדרום לנחל עזה, דרך כביש סלאח א-דין.
תיעוד מתנועת תושבי רצועת עזה דרומה בהוראת צה"ל
(צילום: דובר צה"ל)

האלפים עוזבים את בתיהם ומתקדמים רגלית, כשחלקם מנופפים בדגלים לבנים לאות כניעה - זהו היום השני ברציפות שזה קורה. אתמול, תושבים רבים משכונת זייתון בדרום העיר עזה תועדו נוטשים אותה. צה"ל השתלט על השכונה, ויותר ויותר תושבים בצפון הרצועה מבינים שלאור התקדמות חיילי צה"ל מוטב להם להתפנות לדרום - אפילו רגלית.
בחשבון ה-X (לשעבר טוויטר) של דובר צה"ל בערבית, נכתב: "תושבי עזה, בתגובה להיענות הגדולה משעות הבוקר, החלטנו להאריך את הפעלת המסדרון הבטוח בכביש סלאח א-דין לתנועת תושבים לדרום ואדי עזה לשעה נוספת! למען ביטחונכם, הצטרפו לאלפים הרבים שפנו לדרום ואדי עזה משעות הבוקר ונצלו את ההזדמנות עד השעה 15:00 אחר הצהריים כדי להגן על עצמכם ועל בני משפחותיכם".
הכותרת
לחסל את חמאס ולשמור על החוק. המלכוד המשפטי
22:35
2 צפייה בגלריה
פלסטינים עוזבים את העיר עזה מצפון הרצועה דרומה
פלסטינים עוזבים את העיר עזה מצפון הרצועה דרומה
פלסטינים עוזבים את העיר עזה מצפון הרצועה דרומה
(צילום: AP Photo/Mohammed Dahman)
המסדרון הבטוח שצה"ל פתח היום ובימים האחרונים נתן אפשרות לאלפי עזתיים מצפון הרצועה להמשיך לנהור לדרום הרצועה לשטחים הבטוחים. "בתגובה להיענות הגדולה משעות הבוקר, החלטנו להאריך את הפעלת המסדרון הבטוח בכביש סלאח א-דין לתנועת תושבים לדרום ואדי עזה לשעה נוספת", אמר אביחי אדרעי, דובר צה"ל בשפה הערבית.
סוכנות הסעד והעבודות של האו"ם לפליטים פלסטיניים (אונר"א) הקימה את המחנה הראשון למחסה לפליטים מהאזורים הצפוניים של רצועת עזה ועד חאן יונס בדרום, ורבים מהפליטים הללו סובלים ממחסור באספקת מים ומזון ומצרכים בסיסיים.
במתחם יש עשרות אוהלים, וההרגשה היא כמו "סצנה מהנכבה 1948", מספרים יושבי המקום. תושבת מחנה ג'באליה שהגיעה למחנה סיפרה: "פחדתי על הילדים והחלטתי לצאת דרומה, רק בחלומות שלי חלמתי לחיות כך".
גזל, ילדה שהגיעה לשם, הוסיפה: "אני מקווה שנחזור הביתה למשחקים שלי ולבית הספר". הפליטים כבר התרגלו לחיים החדשים באוהלים למרות כל הקשיים, אבל הם מספרים שכך לפחות הם מוגנים מפני התופת שמתרחשת בצפון הרצועה.
2 צפייה בגלריה
פלסטינים עוזבים את העיר עזה מצפון הרצועה דרומה
פלסטינים עוזבים את העיר עזה מצפון הרצועה דרומה
(צילום: AP Photo/Mohammed Dahman)
מחמוד אבו שרך מג'באליה אמר: "יצאנו לכאן באוטובוס. אמרו לנו שמוסדות אונר"א בטוחים. אנחנו כאן, אבל רוצים לחזור לבתים שלנו. לא רוצים עוד נכבה, מספיק. רוצים לחיות בביטחון".
לא כל התושבים שהתפנו מבתיהם מגיעים למתקנים של אונר"א - משפחות שיש להן קרובי משפחה בדרום הרצועה עוברים אליהם וכאלו ללא, עוברים למחנות הפליטים.
מקור בחמאס אמר לעיתון א-שרק אל-אווסט כי הצבא הישראלי הטיל מצור על העיר עזה, ומונע ממים, מזון ותרופות להגיע לתושבים, בניסיון לאלץ אותם לעזוב. הגורם הוסיף: "הם משתמשים במדיניות הרעב לאור הפצצה אלימה וחסרת תקדים, מכוונים למיכלי מים, מאפיות, בתי חולים ומקורות אנרגיה טבעיים, כדי לדחוף אנשים לעקירה. אולי הם מאמינים שבכך הם יסיתו אותם להתנגד".
המקור אישר כי הכוחות הישראלים מתמודדים עם החמושים בעזה בכל החזיתות, ואינם מסוגלים להתקדם לכיוון העיר עדיין.
מנתוני האו"ם עולה כי מתוך 2.4 מיליון תושבי עזה, יותר מ-1.5 מיליון עזבו את בתיהם בחודש החולף. לטענת אונר"א, סוכנות האו"ם לפליטים פלסטינים, יותר מחצי מיליון תופסים מחסה במתקנים של אונר"א בדרום הרצועה – ובאונר"א לא מסוגלים לקלוט מפונים חדשים.