שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' התייחס הערב (חמישי) לחטופים המוחזקים בשבי חמאס ברצועת עזה, וקרא להבהיר למנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר ש"החטופים שבידיו הם ממש לא קלף יקר".
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ', יחיא סינוואר
בצלאל סמוטריץ', יחיא סינוואר
"החטופים אינם קלף ששווה לו להחזיק". סמוטריץ' וסינוואר
(צילום: אלכס קולומויסקי, EPA)
סמוטריץ' ציין כי "אני מקפיד להדגיש בכל מפגש שהמטרה שלי היא להחזיר את החטופים ולאו דווקא לומר את מה שהמשפחות רוצות לשמוע ולמצוא חן. ולא פעם זה סותר. אני באמת מאמין שמי שחוזר שוב ושוב מעל כל במה על מחויבותו להחזרת החטופים 'עכשיו' ו'בכל מחיר' גורם אולי לתחושה טובה למשפחות, אבל פוגע אנושות בסיכוי להחזיר את החטופים".
לאחר מכן הוא הסביר כי "אני יודע שהסיכוי היחיד להחזיר אותם הביתה הוא בהמשך הלחץ הצבאי עד להשמדת חמאס ובעמדה קשוחה שמסרבת להיכנע ומבהירה לסינוואר שהחטופים שבידיו הם ממש לא קלף יקר ששווה לו להמשיך ולהחזיק בו כדי למקסם הישגים, אלא משהו שיפתח עליו ועל אנשיו את שערי הגיהינום ויגבה מהם מחיר שהם לא חלמו".
בהמשך, טען סמוטריץ' בפוסט בחשבון הפייסבוק שלו כי הוא "משוכנע שאם כל ראשי המדינה ומערכת הביטחון היו נושאים את השדר הזה, מנתקים מגע, מסרבים לנהל משא ומתן ומדברים רק באש וגופרית, הרוב המוחלט של החטופים כבר היו מזמן בבית בריאים ושלמים. אפשר כמובן להתווכח איתי על קריאת המפה ולחשוב אחרת, אבל אי-אפשר לסתום לי ולרוב העם את הפה ואי-אפשר לשקר ולהציג אותנו כמי שפוגעים במשפחות, מתעלמים ממצוקתן ומוותרים על השבת החטופים הביתה כחלק מהניצחון במלחמה".
2 צפייה בגלריה
עצרת למען החטופים בתל אביב
עצרת למען החטופים בתל אביב
"הסיכוי היחיד להחזירם הביתה - לחץ צבאי". עצרת למען החטופים בתל אביב
(צילום: Amir Levy/Getty Images)
לסיכום, כתב סמוטריץ' כי "אנחנו מחויבים לניצחון, להשמדת חמאס, להסרת האיום הנשקף מרצועת עזה לעבר ישראל, להשבת הביטחון לתושבי הדרום, להשבת הכבוד הלאומי והגאווה הלאומית ולהחזרת ההתרעה הישראלית מול אויבינו, ומשוכנעים שזו גם הדרך היחידה להשבת החטופים".
ביום שלישי הצהיר סמוטריץ' כי החזרת החטופים זה "לא הדבר הכי חשוב". בריאיון בכאן רשת ב' הוא נשאל האם החזרת החטופים זה הדבר הכי חשוב - והשיב: "לא, זה לא הדבר הכי חשוב. למה לעשות תחרות? מה זה חשוב עכשיו? צריך להשמיד את חמאס".
השר התייחס למסרים שעולים במחאת משפחות החטופים ואמר: "זה חשוב מאוד, אבל גם אתה מבין שהאמירה 'בכל מחיר' היא בעיה. צריך להחזיר את החטופים, צריך להפעיל לחץ על חמאס". דבריו של סמוטריץ' עוררו סערה, ובהמשך הוא אמר: "נשאלתי בריאיון אם החזרת החטופים זה לא הדבר הכי חשוב לפני השמדת חמאס והניצחון במלחמה. תשובתי ברורה: רק על ידי השמדת החמאס והניצחון במלחמה נחזיר את כל החטופים. מי שקורא לעסקה בכל מחיר, יביא לתבוסת ישראל במלחמה וגם ירחיק את הסיכוי להחזיר את החטופים הביתה".