"נתניהו עיכב את היכולת להתקדם לעסקאות החטופים באופן סדרתי". יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ וח"כ גדי איזנקוט ערכו הערב (שלישי) בכפר המכביה ברמת גן מסיבת עיתונאים, שבה הם התייחסו לטיעוניו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בדבר הצורך של השארת צה"ל בציר פילדלפי בגבול עזה-מצרים וכן למתווה להשבת החטופים. גנץ ואיזנקוט נמנו עם קבינט ניהול המלחמה מיד לאחר טבח 7 באוקטובר ועד פרישתם ביוני. ynet העביר את מסיבת העיתונאים בשידור ישיר.
דברי גנץ ואיזנקוט
(צילום: קונטקט)

"התייצבנו כאן היום כדי לשים סוף למחול השקרים וההפחדות", אמר גנץ בפתח דבריו. "ראש הממשלה הציג מספר טיעונים, חלקם כבדי משקל וחלקם חסרי שחר. אבל ראש הממשלה לא הישיר מבט לציבור ואמר את האמת: שהוא לא יביא את החטופים בחיים. שהוא לא יגן באמת על הסוגר הדרומי, שהוא לא ישיב את תושבי הצפון לבתיהם. שהוא לא ימנע מאיראן נשק גרעיני".
גנץ אמר עוד: "אותי זה לא הפתיע, משום שבמשך התקופה שישבנו בקבינט המלחמה, נתניהו עיכב את היכולת להתקדם לעסקאות החטופים באופן סדרתי, כולל במתווה הראשון. זה לא מפתיע אותי משום שכבר בתחילת המלחמה, כשביקשנו להרחיב את הלחץ הצבאי לחאן יונס ולאחר מכן לרפיח, נתניהו היסס ובלם. גם כשרצינו לבנות פרוזדור בציר מורג, כדי לטפל באופן מהיר בגזרה הדרומית, בלי האתגרים המדיניים של ציר פילדלפי, נתניהו סירב.
1 צפייה בגלריה
בני גנץ וגדי איזנקוט
בני גנץ וגדי איזנקוט
גנץ ואינזקוט, הערב
(צילום: שאול גולן)
"אנחנו עומדים כאן מולכם כדי להגיד את האמת שלנו: השליטה בציר פילדלפי חשובה נגד הברחות והתעצמות. אבל נתניהו יודע שמגדלי תצפית לבדם הם מטווח ברווזים ללוחמינו ולא בולמים מנהרות. נתניהו יודע שיש תוכנית שקידמה מערכת הביטחון לחסימה תת-קרקעית של המנהרות שהיא הפתרון האמיתי לציר, כולל מעורבות ישראלית - אבל נתניהו לא מקדם אותה ביטחונית ומדינית, ולא נפגש עם נשיא מצרים סיסי. נתניהו לא מעצב פתרון למעבר רפיח - המקום שבו עוברים חומרים דו-שימושיים".
גנץ הוסיף: "רק לפני כמה חודשים נתניהו אמר שאחרי השמדת הגדודים ברפיח נגיע לניצחון המוחלט. מסתבר שהמציאות היא לא סיסמאות קמפיין. הסיפור הוא לא פילדלפי - אלא היעדר קבלת הכרעות אסטרטגיות באמת. מי שחושב שסינוואר ירים ידיים וילך להסדרה ארוכת שנים - עדיין ישן ב-6 באוקטובר. אני אומר כאן לכם אזרחי ישראל את האמת: כמו שנכנסנו לעזה לתמרון כשהוא היסס, כמו שהלכנו על המתווה להשבת החטופים שהוא ניסה למסמס.
"כמו שחזרנו להילחם כשצריך היה לאחר המתווה הקודם, בדיוק כך - אנחנו נחזור לפילדלפי אם וכאשר נידרש. כמו שנחזור לפעול בזייתון ובחאן יונס ובכל מקום אחר. ואם נתניהו לא מבין שאחרי 7 באוקטובר הכול השתנה, אם יש לו ספק שסינוואר יחוסל, שנגיע לאן שצריך תמיד, אם הוא לא מספיק חזק לעמוד בלחץ הבינלאומי - שיניח את המפתחות וילך הביתה. עלינו להתחיל בניית מכשול תת-קרקעי לאורך פילדלפי ולהפנים שנידרש לשחרר רוצחים ארורים".
ח"כ איזנקוט, ששכל במלחמה את בנו רב-סמל ראשון במיל' גל איזנקוט, אמר: "צפיתי בנאום ההפחדה של נתניהו. אני לא מקל ראש באיום, אני מכיר אותו היטב. אני סומך על צה"ל על התוכניות שהוא הציג. הבעיה היא בדה-לגיטימציה שהוא עושה לשר הביטחון ולמפקדי צה"ל, וזה מטריד, וגם הדוגמאות ההיסטוריות לגבי ההתנתקות שהוא תמך בה. מדינת ישראל נמצאת בנקודת השפל החמורה ביותר מאז כינונה, טרם השגנו אף אחת ממטרות המלחמה שהוגדרו.
"אחרי המחדל הגדול ביותר, השבת החטופים הייתה ועודנה משימה בקדימות עליונה. לוחמים עזי נפש שילמו מחיר בחייהם להשיבם לארץ. ראינו את השותפים מאיימים עליך, מצבה האסטרטגי של ישראל לא יקום וייפול על פילדלפי. אם לא נעמוד במשימת השבת החטופים, זה יהיה גזר דין מוות עבורם. אנחנו רואים כמה שילמו בחייהם בגלל העיכובים".
מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה לדברי גנץ: "המציאות מדברת בעד עצמה. מאז שגנץ ומפלגתו פרשו מהממשלה, ישראל חיסלה את רמטכ"ל חמאס ואת רמטכ"ל חיזבאללה, תקפה את החות'ים, כבשה את ציר פילדלפי - צינור ההתחמשות של החמאס - וביצעה התקפת מנע נגד חיזבאללה שסיכלה את תוכניתו הזדונית והשמידה אלפי רקטות שכוונו לגליל. מי שלא תורם לניצחון ולהשבת חטופינו, מוטב שלא יפריע".
שר התקשורת שלמה קרעי מהליכוד אמר: "שני המתרפסים הגדולים ביותר מול הטרור ומול הלחצים הבינלאומיים, מעזים להטיף לראש ממשלת ישראל על עמידה בלחצים? אין בושה. מי שנכנע ללחצים של טרוריסטים שטבחו בנו ומוכן לתת פרס לטרור, לא יהיה מסוגל לעמוד בלחצים בינלאומיים בהמשך. ובכלל, מי שמציע לסמוך על מצרים שתשמור על בטחון ישראל, כנראה לא למד כלום מ-7 באוקטובר.
"חוץ מזה, מי שחתם על הסכם כניעה מול חיזבאללה בגלל עיסוי בינלאומי עדין איך אפשר לצפות ממנו שיעמוד בלחצים? ההצהרה שלכם, צוות ג.ג.ג, על אף שלא נכחה הצלע השלישית, לא הייתה דיון ענייני אלא הצהרה פוליטית ריקה מתוכן. הפרעתם מספיק בקבינט המלחמה. תפסיקו להחליש את רוח לוחמינו הגיבורים והעם הנפלא שלנו".

הטיעונים של נתניהו

ראש הממשלה נתניהו דיבר במסיבת העיתונאים שערך אמש במשך כ-15 דקות על חשיבות ציר פילדלפי וניסה לשכנע בעמדתו. נתניהו טען כי כבר לפני 20 שנה, בזמן ההתנתקות, הדגיש בפני ראש הממשלה דאז אריאל שרון כי על ישראל לשלוט בכל המעברים לרצועה כדי למנוע את התעצמות הטרור, ותקף את שר הביטחון יואב גלנט על כך שהוא אומר שיש להפוך את ההחלטה.
"היה ברור שאם אין לנו את הציר, תקום מפלצת. ציר הרשע צריך את ציר פילדלפי ומאותה סיבה אנחנו חייבים לשלוט בו. חמאס מתעקש ומהסיבה הזו אני מתעקש שכן נהיה שם", אמר נתניהו, ותקף את מבקריו: "אומרים 'תצא ל-42 יום ותחזור. היינו בסרט הזה. אמרו כשיצאנו מהרצועה 'ברקטה הראשונה נכנסים'. 20 שנה עברו ולא נכנסנו. זה לא קל לעשות, זו לא שאלה טקטית צבאית. אם אנחנו יוצאים לא נחזור. יהיה לנו קשה להתגבר על הלחץ הבינלאומי".
ראש הממשלה ציין כי אחרי שהתקבלה ההחלטה בקבינט ואחרי שנודע על הירצחם של ששת החטופים בשבי הוא "נדהם" מהגורמים שאומרים שיש לוותר על הנוכחות בציר פילדלפי. "איזה מסר נוראי זה שולח לחמאס? כל שר חייב להביע את דעתו, אני מעודד את כולם להגיד את דעתם, אבל מהרגע שהתקבלה החלטה היא מחייבת", אמר נתניהו. "החברות בקבינט היא לא תוכנית כבקשתך. המסר שאנחנו נשנה החלטה אסטרטגית חיונית, שאנחנו משנים החלטות תחת לחץ של טבח של חטופינו זה תמריץ לטרור, לכן זה פשוט לא יקרה".
נתניהו מציג מפה: זו החשיבות של ציר פילדלפי
(צילום: לע"מ)

מטה משפחות החטופים תקף אמש בחריפות את נתניהו. "נאום מלא שקרים וספינים. ראש הממשלה בחר במורשת ההפקרה במקום בהצלת חיים והחזרת החטופים", אמרה במטה והצהירו: "המאבק להשבת החטופים יוחרף ויוגבר עד שאחרון החטופים יחזור הביתה - החיים לשיקום והנרצחים והחללים לקבורה ראויה".
משפחות החטופים הדגישו כי "נתניהו הוכיח שהוא לא מתכוון להחזיר את החטופים. זו המשמעות האמיתית של דבריו מבעד לכל השקרים והספינים ששמענו הערב. עם ישראל, שברובו תומך בהשבת החטופים, לא ייתן יותר יד להפקרה הפושעת הזו".