צה"ל ושב"כ פרסמו הערב (שלישי) הודעה חריגה שבה הדפו את הביקורת לפיה הסתירו את שיוכו הארגוני של מוחמד אבו עבדו, איש גדודי חללי אל-אקצא, שחוסל היום בטול כרם. "על פי כל המידע שעומד ברשותנו, הרשות הפלסטינית לא קשורה למחבלים שחוסלו", נמסר בהודעה. צפו בתיעוד מפעילות סיירת חרוב במבצע בטול כרם:
פעילות סיירת חרוב בטול כרם
(צילום: דובר צה"ל)

אבו עבדו חוסל לצד אשרף נאפע, מפקד הזרוע הצבאית של חמאס בטול כרם, בתקיפת כטב"ם. כוחות צה"ל עקבו אחר המחבלים במשך כמה זמן עד שיצאו ממקום מחבואם - ואז ניתן האות לתקיפה. מדובר בתקיפה האווירית הראשונה בפיקוד המרכז מאז שנכנס לתפקידו האלוף החדש, אבי בלוט. בחודש מאי האחרון, תקף צה"ל את ביתו של אשרף נאפע - אך הוא לא שהה בו באותו הזמן, ולא נפגע.
"הבוקר חוסלו על ידי כוחות צה"ל ושב"כ מחבלים שהיו חלק מהתארגנות טרור שהייתה אחראית למספר פיגועים לעבר אזרחי מדינת ישראל, בין היתר לירי לפני מספר שבועות לעבר היישוב בת חפר. הטענות כי צה"ל והשב"כ מסתירים את זהות המחבלים בטענות שזהותם ושיוכם הוא לרשות הפלסטינית, משוללות כל יסוד", נמסר בהודעה.
"המחבלים שחוסלו הם מפקד הזרוע הצבאית של חמאס בטולכרם, ופעיל בגדודי חללי אל-אקצא. מקור ההכוונה והמימון לגדודי אל-אקצא בשלוחים איראנים. הגדודים אינם משויכים ארגונית לתנועה אחת, חלקם משויכים לג׳יהאד האיסלמי, חיזבאללה, לחמאס וגם לפתח, וחלקם פועלים בצורה עצמאית".
2 צפייה בגלריה
אשרף נאפע ומוחמד אבו עבדו
אשרף נאפע ומוחמד אבו עבדו
אשרף נאפע ומוחמד אבו עבדו
תיעוד החיסול בטול כרם
(צילום: דובר צה"ל, תקשורת שב"כ)

בהודעת צה״ל והשב״כ על החיסולים בטול כרם שפורסמה מוקדם יותר, יש לציין, לא נכתב כי המחוסלים שייכים לפתח, וגם גדודי חללי אל-אקצא לא הוזכרו בה. באותה הודעה נכתב כי "הכוחות פגעו במספר מחבלים חמושים בחילופי אש והשמידו מטענים שהוטמנו מתחת לצירים. במהלך המבצע, כלי טיס מאויש מרחוק תקף מחבלים מארגוני הטרור במרחב, בהם מבוקשים שקידמו והוציאו לפועל פעולות טרור נגד כוחות צה״ל ומדינת ישראל ממרחב מחנה טול כרם.
"בין המחבלים שחוסלו, אשרף נאפע, ראש התארגנות הטרור של חמאס במרחב מחנה בטול כרם. במסגרת פעילותו היה אחראי על ייצור והטמנת מטענים נגד כוחות צה״ל וכן על גיוס פעילי טרור לחמאס. בנוסף, לקח חלק במספר פיגועים נגד כוחות צה״ל באיו״ש ועמד בקשר עם גורמי חמאס מהחוץ אשר מקדמים פעילות טרור במרחב איו"ש. בנוסף חוסל המחבל מוחמד אבו עבדו, מחבל בהתארגנות הטרור במחנה טול כרם, אשר ביצע פיגועי ירי לעבר כוחות צה״ל. בנוסף, גייס כספי טרור רבים להנעת פעילות טרור במרחב ועסק ברכישת ציוד ואמל״ח לפעילות בגדוד״.
בתוך כך, דובר צה״ל פרסם תיעוד של תקיפת דירת המסתור של נאפע, שבה התחבאו המחבלים. "במהלך המבצע, הכוחות פוצצו את דירת המסתור של ראש תשתית הטרור של חמאס בטול כרם אשר הייתה ממולכדת במטענים והיוותה איום על כוחותינו במרחב. המחבלים שחוסלו במהלך המבצע קידמו והוציאו לפועל בחודשים האחרונים מתווי טרור ופיגועי ירי לעבר בת חפר והיישובים הסמוכים בחטיבת מנשה", נמסר.
2 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: בדיע, אבו עבדו ונאפע
מימין לשמאל: בדיע, אבו עבדו ונאפע
מימין לשמאל: בדיע, אבו עבדו ונאפע
נאפע ואבו עבדו היו על הכוונת של צה"ל כבר זמן רב, ולצידם חוסל מחבל נוסף בשם מוחמד אבו בדיע, שהיה חולה בסרטן, ומחבלת שנצפתה בזירה כשהיא מחופשת לפרמדיקית וחמושה. בצה"ל אומרים כי נהרגו לפחות שבעה מחבלים. בתיעוד מהזירה נראים המחבלים מריעים וצוהלים בעודם מניפים את כלי הנשק שבידיהם - זמן קצר לפני שחוסלו.
את המבצע הובילה סיירת חרוב מחטיבת כפיר יחד עם מג"ב ושב"כ. מאז 7 באוקטובר מנצל צה"ל את חופש הפעולה שנוצר במחנות הפליטים בשומרון, שהפכו למעוזי מחבלים. במהלך הפעולה הבוקר, שהייתה עוד חוליה בשרשרת הזו, ביצעו הכוחות הטעיות ותחבולות שגרמו למחבלים לחשוף את עצמם בשוגג - ולאחר מכן הם הותקפו באוויר.
בתיעוד שצולם ככל הנראה רגעים לפני התקיפה, נראית יחד עם המחבלים אישה במדי רפואה - הנושאת רובה M16. בצה"ל אומרים שמדובר במחבלת שהתחפשה לפרמדיקית, וחוסלה גם היא בתקיפה. "זה נחשב לחריג, למרות שראינו דברים דומים בעבר", ציינו. גופותיהם של המחבלים פונו מהזירה באמצעות דחפור. בסהר האדום אמרו בהמשך כי המחבלת שלבשה את הווסט "הזיקה לכל הצוותים הרפואיים, כי ישראל תראה לכל העולם שיש לנו אשת צוות שנושאת נשק. אבל מדובר באישה שלא מייצגת אותנו".
תיעוד המחבלים - רגע לפני החיסול

דחפור מפנה את גופות המחבלים

גדודי חללי אל-אקצא נחשבו לזרוע הצבאית של ארגון הפתח, עד שהודיעו על ניתוק מהארגון ב-2007, בתגובה להוצאת צו האוסר על קיומן של מיליציות חמושות. עם זאת, במשך השנים נשמר קשר מסוים בין שני הגופים, אך באוקטובר 2023 התנערה הזרוע הצבאית מפתח בראשות אבו מאזן - והודיעה על תמיכה בחמאס, והשתתפות בטבח שבוצע בעוטף עזה.
בחודשים האחרונים צה"ל כבר תקף יותר מ-50 פעמים מהאוויר במחנות הפליטים בשומרון. במבצע הבוקר צה"ל לא רק חיסל את המחבלים הבכירים בעיר, אלא הגיע גם למעבדות לייצור מטעני חבלה ומטענים שנפרסו בצירים במרחב. בצה"ל אומרים כי "אנו רואים לאחרונה את חיזוק הקשר בין חמאס והג'יהאד האיסלאמי בעזה למקביליהם באיו"ש, ולכן אנו מגבירים את קצב המבצעים במחנות הפליטים בשומרון. חמאס מנסה להסלים באיו"ש דרך עזה, ומעביר ידע לגבי הוצאת פעולת טרור באיו"ש ומגביר את הלחץ על חוליות חמאס באזור לפגע".
מפרוץ המלחמה חוסלו כ-450 מחבלים ברחבי אוגדת יהודה ושומרון. מתוכם, 270 חוסלו בגזרת מנשה לבדה.