בישראל בודקים האם מנהיג חמאס יחיא סינוואר נפגע או נהרג בתקיפות צה"ל ברצועת עזה, לאחר שהוגדר שוב כ"מנותק קשר". עם זאת, הודגש במערכת הביטחון כי אין מידע התומך בכך שנפגע או שאינו בין החיים. עוד מדגישים גורמים במערכת הביטחון כי כלל לא בוצעו לאחרונה תקיפות יזומות באזורים שבהם הייתה אינדיקציה לנוכחותו.
צה"ל מסר כי "אין בידינו מידע שמאשר או מפריך את העניין".
1 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
(צילומים: דובר צה"ל, AP)
בשבועות האחרונים פרסמו כלי תקשורת בעולם הערבי כי סינוואר שלח מברקי תודה לכמה מנהיגים שהביעו תנחומים לאחר חיסול ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה בטהרן ביולי. כך למשל, בשבוע שעבר פרסמו כלי תקשורת בלבנון כי סינוואר שלח מברק תודה למזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. כמה ימים לפני כן דווח כי סינוואר שלח ברכה דומה גם לנשיא אלג'יריה עבד אל-מג'יד תבון. זאת הייתה הפעם הראשונה שדווח על מסר מצידו של מנהיג חמאס מאז הטבח ב-7 באוקטובר.
העיתון "וול סטריט ג'ורנל" פרסם בשבוע שעבר כתבה נרחבת על דרכי התקשורת החשאיות של מנהיג חמאס סינוואר, שמצליח להערים על המודיעין הישראלי ולחמוק מצה"ל במצוד שמתנהל אחריו כבר יותר מ-11 חודשים – ולתקשר עם העולם החיצון מבלי לחשוף את המסתור שלו במנהרות ברצועת עזה. לפי הדיווח, את השיטות הללו פיתח סינוואר עוד בתקופת שהותו בכלא הישראלי, והן נסמכות על רשת סבוכה של מסרים מוצפנים שמועברים על-ידי שורה של שליחים, לעיתים גם אזרחים ולא רק פעילים בארגון הטרור.
פברואר 2024: דובר צה"ל מציג את התיעוד של סינוואר במנהרה
(צילום: דובר צה"ל )

ישראל, נזכיר, משקיעה בסיוע אמריקני משאבים אדירים כדי לאתר ולחסל את אדריכל מתקפת הטרור הרצחנית של 7 באוקטובר, אבל למרות השליטה המבצעית שהושגה במלחמה על שטחים נרחבים ברצועה, והקרבות הרבים שהתנהלו מתחת לקרקע, סינוואר מצליח להישאר כל העת צעד אחד לפני רודפיו. אף שבתחילת המלחמה הוא כן השתמש לפי דיווחים קודמים באמצעי תקשורת אלקטרוניים, כעת לפי גורמים שמתווכים במגעים לעסקה בין חמאס לישראל הוא נמנע מכך.
הגורמים המתווכים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי מסר "טיפוסי" כעת של סינוואר מועבר בכתב ומועבר תחילה באמצעות פעיל חמאס שסינוואר נותן בו אמון. מאותו פעיל מועבר המסר דרך שורה של שליחים, חלקם כאמור יכולים להיות אזרחים. המסרים הללו כתובים לעיתים קרובות בקודים – וההצפנה יכולה להשתנות בהתאם לגורם שאמור לקבל את המסר, לנסיבות סביב שליחתו או המועד. בסופו של דבר המסר יכול להגיע בכתב למתווכים הערבים שנכנסים לתוך הרצועה או לפעיל חמאס נוסף, שמשתמש בטלפון או בשיטה אחרת כדי להעביר אותו לחברי ארגון הטרור שנמצאים בחו"ל.

הודעות קוליות, ופתקים בתוך לחם

סינוואר, כך לפי הדיווח, הקשיח את שיטות התקשורת שלו בצל החיסולים של בכירים בחמאס ובחיזבאללה מאז פרוץ המלחמה, וב"וול סטריט ג'ורנל" מציינים כי נקודת המפנה מבחינתו הייתה חיסולו של בכיר חמאס סאלח אל-עארורי בביירות ב-2 בינואר. המתווכים הערבים ששוחחו עם העיתון אמרו כי בעקבות חיסולו של אל-עארורי, סינוואר עבר להסתמך כמעט לחלוטין על מסרים כתובים או מסרים מילוליים – ולעיתים גם הפיץ דרך מעגלי מקורבים מצומצמים הודעות קוליות.
שיטות התקשורת המסוות הללו, כך נטען, נסמכות על מערכת שפותחה במהלך שהותו של סינוואר בכלא הישראלי – ממנו שוחרר בעסקת שליט ב-2011. לפני שנעצר ב-1988 ובהמשך נכלא, הקים סינוואר את יחידת המודיעין הפנימי בחמאס, מאג'ד, שרצחה חשודים בשיתוף פעולה עם ישראל – ופעלה גם בתוך הכלא. לפי מסעב חסן יוסף, בנו של בכיר בחמאס שהפך לסוכן שב"כ ומוכר בכינוי "הנסיך הירוק", יחידת "מאג'ד" גייסה אסירים שכונו "סוואעד" (הכינוי בערבית לאמת היד), כדי להפיץ מסרים כתובים בין אגפים שונים בבתי הכלא. אותם פעילים נהגו לעטוף את הפתקים בתוך חתיכות לחם, לגלגל אותם לכדורים, לתת להם להתייבש ולהתקשות – ואז לזרוק אותם בין אגף אחד לאגף אחר תוך שהם קוראים "דואר מלוחמי החופש!".
למרות ההסתמכות של סינוואר על שיטות תקשורת לא אלקטרוניות שמסייעות לו לחמוק מהמודיעין הישראלי – אך גם מאיטות את זמן התשובה שלו – ב"וול סטריט ג'ורנל" מדגישים כי מנהיג ארגון הטרור ממשיך לשמור על יכולת לתקשר עם העולם החיצון במהירות, לעיתים אף בזמן אמת. כך למשל עשה לפי הדיווח במהלך שיחות משא ומתן שנערכו בדוחא בחודש יוני האחרון. לפי המתווכים הערבים ששוחחו עם העיתון, ראש ה-CIA וויליאם ברנס נפגש אז עם ראש ממשלת קטאר מוחמד אל-ת'אני וראש המודיעין המצרי עבאס כאמל, ולאחר מכן השניים נועדו עם איסמעיל הנייה וניסו ללחוץ על ארגון הטרור לקבל עסקת חטופים – תחת איום בסנקציות ובמעצרים.
דברי שר הביטחון גלנט בהתייחס לסינוואר
(צילום: אלעד מלכה)

אלא שלפי הדיווח, סינוואר העביר באותה פגישה מסרים בזמן אמת, וחמאס סירב לקבל עסקה – אלא אם ישראל תתחייב בכתב להפסקת אש מוחלטת. ב"וול סטריט ג'ורנל" מציינים כי לא ברור כיצד העביר את המסרים הללו. דוגמה נוספת שמובאת בדיווח היא מכתב תנחומים ששלח סינוואר להנייה אחרי חיסול שלושה מבניו ברצועה בחודש אפריל (כמה חודשים לפני שהנייה עצמו חוסל בסוף יולי, וסינוואר החליף אותו כראש הלשכה המדינית). לפי העיתון האמריקני אותו מכתב הועבר להנייה בתוך שעות מרגע חיסול בניו.
ועדיין, במקרים אחרים, גם בנקודות קריטיות במשא ומתן, לא ניתן היה ליצור קשר עם סינוואר. לפי הדיווח, לא ברור אם מדובר בטקטיקה מכוונת שלו במסגרת המו"מ, או בעיכובים אמיתיים שנוצרים בשל דרכי התקשורת הסבוכות שלו.
ב"וול סטריט ג'ורנל" מזכירים גם את רשת הטלפון הקווית שהקים חמאס בעיר המנהרות התחתית שבנה ברצועה, אבל בכתבה לא נכתב במפורש אם הוא ממשיך לתקשר בשיטה זו או לא. כך או כך, נכתב כי סינוואר ארגן לעיתים שיחות טלפון עם המתווכות באמצעות אותה רשת קווית – תוך שימוש במילות קוד ובשמות בדויים על מנת לקבוע את הזמן המדויק שבו ייערכו השיחות. לעיתים השתמש סינוואר בשמות של אנשים שאותם הכיר בכלא הישראלי כדי להסוות את זהותו.
פורסם לראשונה: 22:41, 22.09.24