כלי תקשורת בבריטניה ובאיטליה מדווחים הערב (יום ד') כי משרידי היאכטה שטבעה שלשום לפנות בוקר מול חופי סיציליה חולצו גופותיהם של ארבעה מבין ששת הנעדרים מאז האסון. ב"גרדיאן" דווח בהמשך כי הצוללים איתרו במצולות גם את שתי הגופות הנותרות, ונערכים לחלצן.
לפי הדיווחים בין הגופות שחולצו עד עתה גם אלו של יזם ההייטק הבריטי הנודע מייק לינץ', ובתו בת ה-18 האנה. הגופות חולצו יותר מיומיים לאחר טביעת היאכטה היוקרתית Bayesian שנפגעה מסערה פתאומית, והעובדה שהיא מוטלת כעת על קרקעית הים בעומק של 49 מטרים, ושרהיטים חסמו את הכניסות לחדריה הפנימיים, הקשתה מאוד את עבודת הצוללים ועיכבה אותה.
היום אחר הצהריים, שעות אחרי שדווח על חידוש מאמצי החילוץ של הצוללים, דיווחו עיתונאים כי הבחינו בסירה אחת שמביאה לנמל פורטיצ'לו גופה אחת, ובהמשך דווח על חילוץ שלוש גופות נוספות. הרשויות לא אישרו רשמית את זהות הגופות שחולצו, אבל בכמה כלי תקשורת איטלקיים ובריטיים דווח כאמור כי הגופות של לינץ' ובתו הן בין הארבע שחולצו.
ב"לה רפובליקה" דיווחו כי ככל הנראה שתי גופות נוספות שחולצו הן של ג'ונתן בלומר, יו"ר חברת הפיננסים "מורגן סטנלי אינטרנשיונל", וכריס מורבילו, עורך דינו של לינץ'. אם נכון הדיווח של ה"גרדיאן", אזי גם גופותיהם של שתי נעדרות נוספות יחולצו בקרוב: ג'ודי, אשתו של בלומר; ונדא, אשתו של מורבילו. יחד עם השישה נספה אדם שביעי: השף של היאכטה, אזרח אנטיגואה רקלדו תומס, שגופתו אותרה כבר ביום שני.
החגיגה אחרי הזיכוי, והאסון בגלל "טורנדו ימי"
מבצע החילוץ מתנהל כאמור באיטיות רבה, משום שהעומק שבו שוכנת כעת היאכטה גדול בהרבה מזה שצוללים חובבים מורשים למשל לצלול אליו. עובדה זו חייבה נקיטת אמצעי זהירות מיוחדים, ולכל חבר בצוות הצוללים מותר לשהות רק 10 דקות במעמקי אתר הטביעה – ואז עליו לשוב אל מעל לפני המים.
אסון היאכטה אירע ביום שני ב-5:00 לפנות בוקר לפי השעון המקומי, כשהיו עליה 22 בני אדם. זמן מה אחרי שהיאכטה עגנה ליד נמל פורטיצ'לו, סמוך לפלרמו, היכה בה מזג אוויר סוער, ועדי ראייה סיפרו שהיא נעלמה במהירות מתחת לגלים. ככל הנראה היא התהפכה אחרי שעמוד מים, מעין "טורנדו ימי", פגע בה. 15 בני אדם הספיקו לברוח מהיאכטה ונמצאו בהמשך על סירת הצלה. עם הניצולים נמנים כל אנשי הצוות מלבד השף שנספה, וכן רעייתו של לינץ' אנג'לס בקרס ועורכת הדין איילה רונלד, בכירה בפירמת עורכי הדין שייצגה את לינץ'.
היאכטה שטבעה הייתה שייכת לאשתו של מייק לינץ' בן ה-59, אחד מיזמי ההייטק המפורסמים בבריטניה ומי שכונה "ביל גייטס הבריטי". הסירה הייתה בעיצומו של שיט תענוגות שנועד לחגוג את זיכויו של לינץ' במשפט הונאה שנערך לו לאחרונה בארה"ב, ורוב הנוסעים היו אנשים שעמדו לצד לינץ' והגנו עליו במהלך המאבק המשפטי, בהם בני משפחה, חברים ואנשי פירמת עורכי הדין "קליפורד צ'אנס" שייצגה אותו. איש מהם לא צפה ששיט-ההודיה יהפוך לסיוט.
מציאת הגופות היום מחסלת לחלוטין כל תקווה של בני המשפחות, שחלקם תהו ביומיים האחרונים אם ישנו סיכוי קלוש שקרוביהם הצליחו לשרוד בזכות "כיסי אוויר" שאולי נוצרו בתוך הסיפון – אבל המחלצים עצמם פעלו כאמור בזהירות ובאיטיות, באופן שהעיד כי לא מדובר במבצע הצלה, אלא של חילוץ גופות. לוקה קארי, דובר מטעם כוחות ההצלה, אמר שמבצע הצלילה איטי יותר אפילו מזה שבוצע בספינת הפאר קוסטה קונוקרדיה שהתהפכה מול חופי טוקסנה ב-2012: "אז היה הרבה יותר פשוט. כאן הכול צפוף".
הרשויות באיטליה כבר פתחו בחקירה סביב האסון, והחוקרים יבדקו בין השאר אם צוות היאכטה נקט את כל האמצעים הדרושים לקראת האפשרות של סערה בהתחשב בכך שהתחזית צפתה מראש מזג אוויר גרוע לליל האסון – גם אם לא גרוע עד כדי כך. בריטניה שלחה לחופי סיציליה ארבעה חוקרים מטעמה, בשל העובדה שבריטים לא מעטים היו מעורבים באסון.
מומחים בענף הספנות מדגישים כי נדיר מאוד שסירות יוקרה בגודל של ה-Bayesian מתהפכות וטובעות בגלל אירועי מזג אוויר, ותוהים כיצד היא יכלה לשקוע מהר כל כך. מומחה בריטי אחד ששוחח עם סוכנות הידיעות רויטרס וביקש להישאר בעילום שם אמר כי כמות המים הנדרשת כדי להטביע יאכטה כמו ה-Bayesian היא עצומה, וכי רכיבים שונים ביאכטה תוכננו בדיוק כדי למנוע אסון כזה: "אני לא חושב שענף היאכטות התמודד אי פעם עם דבר כזה. זה סיפור זוועה".
גם העובדה שהתורן של היאכטה התנשא לגובה 75 מטרים, ולפי החברה שייצרה אותה הוא תורן האלומיניום הגבוה בעולם, מעוררת תהיות אם ייתכן שיש לכך קשר מסוים לאסון. ניקולה רומאנה, משפטן איטלקי שמתמחה בחוקי תחבורה ותיירות, אמר היום לעיתון "לה רפובליקה" כי ייתכן שהתורן הגבוה תרם אולי לאי-יציבות בספינה – ובכך הקל את התהפכותה במזג האוויר הסוער. רומאנה ציין כי ייתכן שבשל האסון יהיה צורך בשינוי הכללים בנוגע לאופן בניית תרנים גבוהים כל-כך, או לחלופין הימנעות מבנייתם מאלומיניום.
אתמול נחשף באיטליה סרטון אבטחה שבו נראית היאכטה מיטלטלת במהלך הסערה, ואז נעלמת בין הגלים. בסרטון, שאיכותו ירודה ושצולם במצלמת אבטחה של וילה השוכנת כ-200 מטר ממקום הטביעה, נראים אורות היאכטה מרחוק ונראה גם התורן שלה. אפשר להתרשם מהגשם הכבד ומהרוחות העזות, עד שלפתע היא אינה נראית עוד: "בתוך 60 שניות אפשר לראות אותה נעלמת", אמר הבעלים של הווילה, שסיפק את הסרטון.
מייק לינץ', מי שעמד במרכזו של שיט התענוגות ונספה באסון, היה כאמור אחד מיזמי ההייטק המפורסמים בבריטניה: הוא הקים את חברת התוכנה הגדולה ביותר בממלכה, "אוטונומי", על בסיס עבודת מחקר פורצת דרך שערך באוניברסיטת קיימברידג', ובשנת 2011 מכר את החברה ב-11 מיליארד דולר לחברת HP. שנה בלבד אחר כך טענה HP כי לינץ' ניפח את ערך החברה שלו, וכי בפועל היא הייתה שווה 8.8 מיליארד דולר בלבד.
יממה לפני האסון: הנאשם השני נהרג בתאונת דרכים
בארה"ב הוגש נגד לינץ' כתב אישום, ואת רוב העשור האחרון הוא העביר במאבקים משפטיים ובהגנה על שמו, עד שאשתקד הוסגר לידי האמריקנים. הוא כפר באישומים נגדו, ולפני חודשיים זוכה בעזרת הצוות המשפטי של "קליפורד צ'אנס" שאותו הובילו מורבילו ורונלד. גם בלומר התייצב למענו במשפט כעד אופי לטובתו. אחרי זיכויו אמר לינץ' שהוא מאושר, והאשים את HP בטרפוד המיזוג בין החברות. בצירוף מקרים משונה אירע אסון היאכטה שלשום בדיוק יום אחרי שסטיבן צ'מברליין, שותפו של לינץ' לכתב האישום בפרשת ההונאה-לכאורה, נהרג מפגיעת מכונית בקמברידג'שייר, בריטניה, בזמן שרץ בחוץ.
היאכטה Bayesian שהייתה כאמור בבעלות אשתו של לינץ' נבנתה על-ידי חברת הספנות האיטלקית "פריני" בשנת 2008, והשיפוץ האחרון שעברה היה בשנת 2020. אורכה של היאכטה היה 56 מטרים, ולפי החברה התורן שלה התנשא כאמור לגובה 75 מטרים והיה תורן האלומיניום הגבוה בעולם. היאכטה יכלה לארח בעת ובעונה אחת 12 אורחים בשש סוויטות, ונוסף עליהם להכיל עשרה אנשי צוות. במהלך השנים זכתה בשלל פרסים על עיצובה. עלות חכירתה הייתה 195 אלף אירו (215 אלף דולר) לשבוע.
שמה של היאכטה Bayesian קשור באופן הדוק ללינץ': היא נקראת על שם "חוק בייס" (Bayesian theory), תוצאה בתורת ההסתברות המאפשרת לחשב הסתברות מותנית של מאורע כאשר יודעים את ההסתברויות המותנות ההפוכות. על חוק זה ביסס לינץ' את עבודת הדוקטור שלו ואת חברת התוכנה שפיתח.