2 צפייה בגלריה
עימותים באום אל פחם
עימותים באום אל פחם
הפרות סדר השבוע באום אל פחם
במערכת הביטחון מוטרדים מהאפשרות שהמתיחות בהר הבית תגלוש לתוך ערי ישראל. במקביל לעימותים בירושלים, להפרות הסדר בגדה ולהסלמה בגזרת עזה, קיים חשש כי השטח שמבעבע הוא בעל פוטנציאל נפיץ להבעיר גם את החברה הערבית בישראל כפי שקרה לפני שנה באירועי "שומר החומות". בדיון הערכת מצב שנערך אמש (רביעי) דיווח נציג המשטרה כי 57 ערבים ישראלים נעצרו בימים האחרונים.
לפי הנתונים שדווחו בהערכת המצב, מרבית העצורים בגין הפרות סדר, חסימות כבישים ויידויי אבנים הם תושבי ואדי ערה, נצרת, אום אל פחם ופורדיס. כל גורמי הביטחון הביעו דאגה מכך שניצוץ אחד עלול לגרום לתבערה דומה לזאת שהתרחשה בשנה שעברה, גם אם לא תוכננה מראש.
הרשתות החברתיות מלאות באדי דלק של הסתה שלה אחראים אנשי חמאס בעזה וגם נציגי הארגון בחו"ל. לדברי גורמים במשטרה, אף על פי שרוב העצורים הישראלים שוחררו - עיקר המקרים תועדו ולכן יוגשו כתבי אישום נגד המעורבים בהתאם לראיות שיוצגו.
חשש שהמתיחות בהר הבית תזלוג גם לערים הערביות: ריאיון עם ראשי הערים רהט וטירה
(צילום: נויל האריס)

ראש העיר רהט פאיז אבו סהיבאן הזהיר אתמול בריאיון לאולפן ynet כי המהומות בין הפלסטינים לכוחות הביטחון באזור מסגד אל-אקצא עלולות להשפיע על יישובים בצפון ובדרום ישראל. לדבריו, "העניין נפיץ מאוד, הכול תלוי במה שמתרחש במסגד אל-אקצא. זה ישליך על כולם, לכן אני חושב שצריך להפסיק את כל הפעילות של משטרת ישראל בחודש הרמדאן, לתאם את הדברים מול הווקף ולפתור את כל הסוגיות".
ראש העיר הוסיף: "המשטרה צריכה פשוט מאוד להכיר את הנרטיב של המוסלמים במסגד אל-אקצא. כנראה שהיא לא למדה מהעבר. עברו הרבה שנים ועדיין המשטרה לא למדה. אל-אקצא בשבילי הוא מקום קדוש. אם אני רואה מישהו מחלל את קדושתו אז זה פשוט מציק לי וזה נותן לי לגיטימציה לתגובה מסוימת, הפגנה או משהו".
עו"ד סאמח עיראקי, ממלא-מקום ראש העיר טייבה, אמר בהתייחסו לנושא: "חלק מהמתפללים באל-אקצא נאלצים להכין דברים מראש כדי שבעת התקיפה יגנו על עצמם ועל הילדים. בשבועיים האחרונים ראינו מחזות של ילדים קטנים שמקבלים מכות, הורים שנפגעים על ידי השוטרים מול הבנים שלהם".
"הדבר הטבעי הוא שהמתפלל המוסלמי יהיה באל-אקצא. השאלה הגדולה היא מה עושה החייל בתוך אל-אקצא. כשמתחילים לחפש מי האשם הראשון מאבדים את העיקר. כדי להגיע לפתרון אמיתי, שלום ורגיעה, צריך להוציא את כוחות הביטחון ואת הצבא שאני רואה בתמונות שהם בתוך מסגד אל-אקצא".
המתיחות בהר הבית: צעירים יורים זיקוקים מתוך מסגד אל אקצא לעבר כוחות הביטחון
(צילום: דוברות המשטרה)

אחרי לילה מתוח בדרום, שכלל שורת אזעקות, יירוט ותקיפה נרחבת של חיל האוויר ברצועת עזה, גם הבוקר נרשמו עימותים בהר הבית. צעירים פלסטינים התבצרו במסגד אל-אקצא וירו זיקוקים לעבר כוחות הביטחון ומבקרים יהודים שעלו להר.
במשטרה אמרו כי בדומה לימים האחרונים, גם הבוקר עם סיום תפילת הבוקר החלו "עשרות פורעי חוק ורעולי פנים להפר את הסדר תוך אלימות קשה". לפי המשטרה, המתפרעים נכנסו למסגד לפנות בוקר, סגרו את הדלתות, החלו ליידות אבנים והתבצרו במבנה.
"בעוד השוטרים מאפשרים לציבור את חופש הפולחן כל העת, הבוקר אותם פורעי חוק שוב יידו מתוכו זיקוקים בנוסף לאבנים, כולל מתוך המסגד", אמרו במשטרה וציינו כי ברשתות החברתיות הופצו פרסומים כוזבים, מסיתים ומטעים על ההתרחשויות בהר הבית כדי להסלים את המצב עוד יותר.
2 צפייה בגלריה
 צעירים יורים זיקוקים מתוך מסגד אל אקצא לעבר כוחות הביטחון
 צעירים יורים זיקוקים מתוך מסגד אל אקצא לעבר כוחות הביטחון
ירי זיקוקים מתוך מסגד אל-אקצא
(צילום: אלקסטל)
בתוך כך, מנהיג חמאס איסמעיל הנייה אותת הבוקר על הצבת משוואה חדשה של חמאס מול ישראל בכל הנוגע למסגד. לדבריו, חמאס יראה מעתה גם בכניסה של יהודים למתחם ההר כעילה להסלמה.
"אני אומר לישראל שאם היא חושבת שהפריצה לאל-אקצא תשנה את זהותו האיסלאמית היא הוזה", אמר הנייה. "מה שהמתנחלים עושים במסגד ידחוף בכל המישורים לסכסוך, לעימות. כמו שגרמנו לתבוסה בנוגע למה שמכונה 'צעדת הדגלים', כך נביס את מדיניות הפריצות. אנחנו עדיין בתחילת המערכה".