ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בצהריים (חמישי) בפגישה עם שר החוץ של בריטניה דיוויד קמרון לעיכוב בעסקת החטופים, ונשמע זהיר יותר בהשוואה למסיבת העיתונאים אמש. "אנחנו מקווים שנוציא את החטופים שלנו, יש הרבה אתגרים בדרך", אמר, והוסיף: "אנחנו מקווים להוציא את הקבוצה הראשונה, ולאחר מכן אנחנו מחויבים להוציא את כולם".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום עם שר החוץ של בריטניה וראש הממשלה לשעבר דייוויד קמרון, בכנסת בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום עם שר החוץ של בריטניה וראש הממשלה לשעבר דייוויד קמרון, בכנסת בירושלים
"מקווים להוציא את החטופים", נתניהו נזהר בפגישה עם קמרון
(צילום: קובי גדעון / לע״מ)
הכותרת
או"ם-שמום: למה הארגונים הבינלאומיים נגדנו?
25:22
קמרון, שכיהן בעבר בתפקיד ראש ממשלת בריטניה, ונכנס לתפקידו לאחרונה בעקבות בקשה של ראש הממשלה הנוכחי רישי סונאק, ביקר מוקדם יותר היום בקיבוץ בארי עם שר החוץ אלי כהן.
קמרון התייחס אף הוא להתפתחויות האחרונות במלחמה ואמר כי "חשוב שנדבר על ההפוגה ההומניטרית האפשרית. אני חושב שזאת הזדמנות הכרחית כדי להוציא חטופים וכדי להכניס סיוע לעזה". לדבריו, "אי-אפשר אף פעם לתרץ לקיחת אנשים בשבי ויש לשחרר את כל החטופים. אני מקווה שכל מי שאחראי להסכם הזה ועומד מאחוריו יאפשר את זה כדי להקל על המשפחות הללו. אז הבה נקווה שאפשר יהיה לעשות את זה".
ראש הממשלה נפגש גם עם ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס וראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו, בלשכתו בכנסת. לאחר שהציג בפניהם חלקים מסרטון הזוועות של דו"צ, אמר להם דברים קשים: "אנחנו עומדים מול אויב ייחודי, אכזרי במיוחד ולא אנושי. הם חותרים לרצח עם ולא נלחמים למען שטח זה או אחר, הם נלחמים כדי להשמיד את המדינה היהודית. הם חלק מציר טרור של איראן, חיזבאללה, חמאס, החות'ים. הם אומרים: מוות לאמריקה, שהיא השטן הגדול, ישראל היא השטן הקטן. אני מקווה שאני לא מעליב אתכם – אתם שטן בגודל בינוני".
נתניהו הוסיף: "הם שונאים את הציוויליזציה החופשית שלנו ורוצים לקבור אותה. החמאס הם כת מוות משיחית שמתחבאת בבונקרים. הרוצחים האלה היו עושים בדיוק את מה שעשה היטלר אם הם היו יכולים". עוד הבהיר ראש הממשלה כי "יש ירידה במספר הנפגעים בקרב האוכלוסייה האזרחית בעזה", ואמר כי "ישראל בציות מלא לחוק הבינלאומי".
על רקע העיכוב ביישום ההסכם לשחרור החטופים, בתמורה לשחרור אסירים ביטחוניים והפוגה בלחימה, דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" על הקשיים מול חמאס. בדיווח נטען כי ארגון הטרור רוצה שהחטופים ייצאו מרצועת עזה באמצעות אמבולנסים מצריים, ולא בשיתוף ארגון הצלב האדום. כמו כן, דווח בכלי התקשורת האמריקני כי חמאס סירב לביקורים של הצלב האדום לחטופים שיישארו בשבי, בניגוד למתווה שאישרה ממשלת ישראל, ולהתחייבות של נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט במסיבת העיתונאים.
בנוסף, גורמים מצריים טענו בשיחה עם "וול סטריט ג'ורנל" כי קהיר קיבלה מחמאס את הרשימה של עשרת החטופים הראשונים שישוחררו מרצועת עזה - ויחזרו לישראל. עד כה אין אישור ישראלי רשמי לקיומה של רשימה שכזאת, למרות שאמש דווח כי ראש המוסד דדי ברנע קיבל רשימת שמות במהלך ביקורו בקטאר אתמול. מוקדם יותר, רשת BBC דיווחה מפי מקור ישראלי כי חמאס הציג דרישות נוספות בדרך לעסקה שתאפשר את שחרורם של לפחות 50 ילדים ונשים. לפי המקור, לא ברור באילו דרישות מדובר.
בינתיים, בצה"ל נערכים עם מפקדה מיוחדת שנפרסת בשטח, באזור המעברים כרם שלום וניצנה מול רצועת עזה וסיני, לקליטת החטופים שעשויה להתחיל מחר ב-7:00 בבוקר.
בישראל העריכו הבוקר שלמרות הדחייה בשחרור החטופים - ההסכם עם חמאס לא נמצא בסכנה. לפי ההערכות, מדובר בעניינים טכניים. עם זאת, בירושלים לא שללו היום את האפשרות שגם מחר לא ישוחררו חטופים. גורם פלסטיני אמר הבוקר לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי ההסכם נדחה בשל "דיונים של הרגע האחרון על שמות החטופים הישראלים שישוחררו - ותנאי העברתם".
3 צפייה בגלריה
מהצהרת נתניהו, גלנט וגנץ: "ניהלנו משא ומתן קשוח. הודתי לביידן"
מהצהרת נתניהו, גלנט וגנץ: "ניהלנו משא ומתן קשוח. הודתי לביידן"
נתניהו, אמש
לפי ההסכם שאושר על ידי הממשלה, חמאס ישחרר 50 ילדים, אימהות ונשים מבוגרות במהלך ארבעה ימי הפוגה בלחימה. בקבוצה זו ייכללו רוב הילדים והאימהות הישראלים המוחזקים בעזה, ובמהלך ימי ההפוגה אמור חמאס לנסות לאתר כמה אימהות וילדים נוספים שלטענתו הוא אינו יודע מי מחזיק בהם. ביום הרביעי יודיע אם מצא אותם, ואם כן יוכל להחזירם לישראל בתמורה ליום הפוגה נוסף.
בתמורה לשחרור 50 החטופים תשחרר ישראל 150 אסירים ביטחוניים - נערים ונשים שלא הורשעו ברצח. עבור כל חטוף נוסף שישוחרר מעבר ל-50 שעליהם סוכם, יקבל חמאס שלושה אסירים נוספים, ועבור כל 10 חטופים הוא יקבל יום הפוגה נוסף. לפי ההסכם עם חמאס, ישראל תקבל מדי ערב את רשימת המשוחררים של היום שאחרי, כשהצפי הוא שבימי ההפוגה הראשונים ישוחררו כ-12 חטופים מדי יום. במסגרת תהליך השחרור יועברו תחילה החטופים לצלב האדום, ואחר כך יקלטו אותם כוחות צה"ל, הנערכים לכך לוגיסטית ורפואית.