רוטמן: חוק הנבצרות? בוודאי שתומך
(צילום: אלכס גמבורג, ירון ברנר)

פרסום ראשון: היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה מסרה הבוקר (ראשון) את חוות דעתה בנוגע לחוק הנבצרות של הקואליציה, שלפיו ראש הממשלה יוכל לצאת לנבצרות רק אם 90 ח"כים יצביעו על כך - ורק במקרה של אי-מסוגלות נפשית או פיזית למלא את תפקידו. לפי עמדת היועמ"שית, ההצעה לא מתייחסת לאפשרויות נוספות שבהן נבצר מראש הממשלה לכהן בתפקידו - כאלה שכבר ניתנה עליהן הדעת בעבר - ולכן עלולים להיווצר "מצבי קיצון שבהם לא יהיה מענה חוקי הולם", לשון חוות הדעת.
ועדת השרים לענייני חקיקה, מנגד, התעלמה מחוות דעתה של בהרב-מיארה - ואישרה את החוק לקריאה טרומית במליאה כבר ביום רביעי הקרוב. הקואליציה, נזכיר, מנסה להעביר את החוק במהירות כדי להסדיר את מנגנון הנבצרות עוד לפני הדיון בעוד שבועיים בבג"ץ בשאלת הוצאתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לנבצרות. למעשה, את החוק שלפי בהרב-מיארה עוד זקוק להשלמות תכננה הקואליציה להעביר בקריאה טרומית במליאת הכנסת כבר ביום רביעי.
לקריאת חוות הדעת המלאה - לחצו כאן
2 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה ובנימין נתניהו
גלי בהרב מיארה ובנימין נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ', אלעד גרשגורן)
בעמדת היועמ"שית, שחוברה על ידי המשנה שלה עו"ד גיל לימון, צוין כי "הידרשות המחוקק להשלמת הסדר הנבצרות יכולה לתרום להבהרת עמימות המונח 'נבצרות', ולהתוויית המנגנון המתאים לקביעת נבצרות. ואולם, ההסדר המוצע סובל מחסרונות וקשיים שמחייבים לטעמנו בחינה נוספת והשלמות".
הצעת החוק, שהוגשה על ידי יו"ר הקואליציה אופיר כץ, מבקשת לקבוע כי רק הממשלה והכנסת יוכלו לקבוע נבצרות שלא בהסכמת ראש הממשלה ובאילו תנאים. ההצעה מגדירה כי נבצרות ראש ממשלה משמעה אך ורק אי-מסוגלות פיזית או נפשית של ראש הממשלה למלא את תפקידו. ההכרזה על נבצרות, לפי ההצעה, תוכל להתבצע על ידי ראש הממשלה, או הממשלה ברוב של 75% מהרכבה. "במקרה נדיר שבו ההכרזה על נבצרות תהיה בניגוד לדעת ראש הממשלה, יו"ר הכנסת יעביר לאישור מליאת הכנסת את ההחלטה, וזאת תוכל לאשר את ההכרזה ברוב של 90 חברי כנסת", מוצע בחוק של הקואליציה.
בהצעה נכתב כי "משמעותה של ההכרזה על נבצרות, כאשר הדבר מנוגד לדעת ראש הממשלה, וכאשר הוא כשיר פיזית ומנטלית, היא הדחה של ראש ממשלה מכהן שנבחר על ידי העם, ובפועל מעשה ביטול של תוצאות הבחירות וההליך הדמוקרטי. היא צריכה להילקח לכן בשני תנאים בלבד: הראשון, כשמדובר במצב מובהק של אי מסוגלות, והשני, כשנציגי העם מאשרים זאת".
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
יו"ר הקואליציה אופיר כץ. התוכנית - להעביר את החוק בטרומית כבר ביום ד'
(צילום: יואב דודקביץ)
בחוות הדעת מטעם היועמ"שית נכתב כי "יש מקום לשקול האם אכן ראוי ומוצדק להגביל את הנבצרות אך ורק לטעמים של אי מסוגלות פיזית-בריאותית או נפשית, תוך הוצאת מצבים נוספים בהם ראש הממשלה איננו מסוגל למלא את תפקידו מגדרו של החוק. במצב המשפטי הקיים, הוכרה האפשרות התיאורטית לקיום נבצרות בשל מצבים נוספים, וזאת בנסיבות חריגות וקיצוניות ביותר ועל בסיס תשתית ראייתית כבדת משקל. ביטולה של אפשרות זו בחקיקה, ללא הצגת מנגנון חלופי למצבים מעין אלו, עלולה להוביל למצבי קיצון בהם לא יהיה מענה חוקי הולם".
"שנית, יש לשקול את התאמת שיעור השרים וחברי הכנסת הדרושים לאישור הכרזת נבצרות, בין היתר, בשים לב להסדרים הנוגעים לסיום כהונת הממשלה בדרכים אחרות. שלישית, אנו סבורים כי יש להתנגד להוראת אי-השפיטות המוצעת, אשר יוצרת 'חור שחור' משפטי שאינו נתון לביקורת שיפוטית, וכי יש להסתפק בהקשר זה בהלכות הנוהגות בדבר מתחם ההתערבות השיפוטי הצר בהחלטות כגון דא.
"ולבסוף, אנו סבורים כי השילוב בין מרכיבי ההצעה בהצטברם יכול להוביל למצבים אבסורדיים, בהם ראש הממשלה ימשיך לכהן בתפקידו, על אף העדר מסוגלות לכך, למשל מטעמים בריאותיים, מבלי שניתן יהיה להביא להוצאתו לנבצרות מטעמים פוליטיים, ומבלי שתהיה סמכות לבית המשפט לתת סעד מתאים. לפיכך, עמדתנו היא כי מעבר לקשיים הקונקרטיים שתוארו לעיל, יש להתנגד להצעה בכללותה בנוסחה הנוכחי, וחלף זאת, לבחון את האפשרות לעצב מתווה מאוזן, שייתן ביטוי לתכליות השונות בנוגע לשאלת הנבצרות של ראש הממשלה".
העתירה לבג"ץ נגד נתניהו, שהוגשה על-ידי התנועה לאיכות השלטון, גורסת כי ראש הממשלה מפר את ניגוד העניינים שנערך לו בכך שהוא מתערב במהפכה המשפטית - ועל כן עליו לצאת לנבצרות. בקואליציה תקפו את המהלך וטענו כי מדובר ב"ניסיון הדחה לא חוקי", והגיבו בקידום מהיר של חוק הנבצרות במטרה למנוע אפשרות - גם אם בסבירות נמוכה - שבג"ץ יפסוק שעל נתניהו לצאת לנבצרות.
פורסם לראשונה: 12:24, 26.02.23