מפקד אוגדת עזה תת אלוף אבי רוזנפלד הודיע הערב (ראשון) לראשי הרשויות בעוטף על פרישתו מצה"ל. "ב-7 באוקטובר נכשלתי במשימת חיי להגן על העוטף", כתב, ואמר שעדכן את מפקדיו בהחלטתו.
למכתב המלא - לחצו כאן
במכתבו ציין כי "המלחמה פרצה בהפתעה" בבוקר שמחת תורה - והדגיש כי לא קיבל התרעה על מלחמה שעתידה לפרוץ. "במשך שעות ארוכות לא הצלחנו להגן על היישובים, על עשרות אלפי התושבים, על אלפי החוגגים במסיבה בחניון רעים ועל הכוחות במוצבים מול אלפי המחבלים שפלשו לשטחנו בעשרות נתיבים במתקפה כוללת של צבא הטרור חמאס", הודה בכאב.
הרמטכ"ל ללוחמים בגבול עזה, בשבוע שעבר: "לתת לתושבים ביטחון"
(צילום: דובר צה"ל )

2 צפייה בגלריה
קס הקמת יחידת ׳לוט״ר עוטף׳ (לוחמה בטרור) באוגדה 143
קס הקמת יחידת ׳לוט״ר עוטף׳ (לוחמה בטרור) באוגדה 143
פורש מצה"ל, בעקבות מחדל 7 באוקטובר. "המלחמה פרצה בהפתעה, ללא התרעה"
(צילום: דובר צה"ל)
הוא הוסיף כי את הכאב על המחיר הכבד הוא נושא עימו מאז, שמונה חודשיים ויומיים לאחר הטבח, מדי יום. "מתחילת המתקפה פעלנו באוגדה כל אחד במסגרת תפקידו לעשות הכול כדי לבלום ולהשמיד את האויב, להציל חיים ולהחזיר את השליטה בשטח. אני מלא הערכה לחטיבות, לגדודים, לכיתות הכוננות ולכל מי שלחם בגבורה, בתנאים הקשים ביותר מול אלפי מחבלים. אני כואב ונושא איתי יום יום את המחיר הכבד ששילמו האזרחים, חיילי וחיילות צה"ל וכוחות הביטחון ואת האובדן של חברים רבים".
תא"ל רוזנפלד הבהיר בצל פרישתו כי צה"ל ימשיך לחתור להשגת המטרות. "אין לי ספק שצה"ל לא יתעייף וימשיך להילחם עד להשגת מטרותיה ולשינוי יסודי במציאות הביטחונית כך שיותר לא יהיה צבא מחבלים חמוש על גבולנו", הבטיח לראשי הרשויות. לדבריו, "רק כך יוכלו היישובים לחזור לצמוח, לגדול ולשגשג. זה נשמע רחוק, זה יהיה ארוך וקשה - אבל זה יהיה הניצחון שלנו".
הוא נשא תפילה כי תושבי העוטף ישובו לבתיהם בהקדם, אך ציין כי עוד לפני כן צריך להשיב את האמון ביניהם לבין צה"ל. "אני מייחל ליום הזה, אבל אני יודע שכדי לחזור לחיות בחבל הארץ הזה אנחנו צריכים ביטחון חזק מאד בכך שמה שקרה לא יוכל לקרות שוב לעולם, כדי להשיב את האמון בין תושבי האזור לצה"ל, אמון שספג מכה קשה. זו מחויבותנו ואני בטוח שנעמוד בה".
2 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל בהערכת מצב עם לוחמי ומפקדי אוגדה 99
הרמטכ"ל בהערכת מצב עם לוחמי ומפקדי אוגדה 99
המחליף המיועד? הלוי וחירם
(צילום: דובר צה"ל)
עוד ציין מפקד האוגדה כי "אנחנו צריכים לעשות הכול כדי להביא לחזרת כל החטופים לביתם והנעדרים לקבר ישראל. זו משימה צבאית, אבל חשוב מכך - זוהי חובה מוסרית. תמיד נעמוד לצד המשפחות השכולות ונלווה את הפצועים בגוף ובנפש". הוא הבהיר כי הוא מתפטר כי הוא לוקח אחריות על חלקו במחדל, ושלח מסר לגורמים נוספים בדרג המדיני והצבאי: "כל אחד צריך לקחת אחריות על החלק שלו ואני האחראי באוגדה 143 (אוגדת עזה). במסגרת לקיחת אחריותי כמפקד החלטתי לסיים את תפקידי כמפקד האוגדה ואת שירותי בצה"ל לאחר 30 שנות שירות. אשאר כאן עד לכניסת מחליפי לתפקידו בצורה מסודרת בהתאם להנחיית מפקדיי".
רוזנפלד, נדגיש, לא עוזב את תפקידו באופן מיידי ואף לא מתפטר מתפקידו כמפקד אוגדת עזה, אלא ימשיך בתפקיד עד למועד החילופים המתוכנן בחודשים הקרובים. משמעות ההחלטה של רוזנפלד, מעשית, היא פרישתו מצה"ל, למרות שיועד לקבל תפקיד אלוף אחרי שורה של תפקידים שמילא, בהם מפקד יחידת העילית שלדג ומפקד החטיבה הצפונית באוגדת עזה.
ביולי 2023, טרם המלחמה, סוכם שמפד אוגדה 99, תת-אלוף ברק חירם, יקבל את הפיקוד על אוגדת עזה. נכון לשעה זו הוא עדיין המחליף המיועד של תא"ל רוזנפלד. הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, הורה לזרז את תחקיר התקרית בקיבוץ בארי שבה היה מעורב חירם. נזכיר כי תא"ל חירם הודה כי הוא זה שהורה על ירי הפגז לביתה של פסי כהן בקיבוץ, אירוע שהסתיים במותם של 12 בני ערובה ושל עשרות המחבלים שהתבצרו בבית.