טקס החילופים במשרד השיכון. צילום: אלי מנדלבאום

ממשלת ישראל ה-37 יצאה לדרך ביום חמישי האחרון, אחרי השבעה סוערת בכנסת וישיבה חגיגית בירושלים. הבוקר, היום הראשון לשנת 2023, מתקיימים טקסי חילופי השרים המסורתיים במשרדים השונים - ועל רקע המתיחות הגדולה בין הקואליציה והאופוזיציה, שהובילה בשנתיים האחרונות לוויכוחים יצריים בכנסת ומחוצה לה, בחרו ראש הממשלה וכמה מהשרים שלא לקיים טקס מסודר.
5 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה ה-37 במליאת הכנסת
השבעת הממשלה ה-37 במליאת הכנסת
נתניהו עם כמה מהשרים החדשים בהשבעת הממשלה בכנסת
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
גדעון סער ויריב לוין
גדעון סער ויריב לוין
"פוליטיזציה של מערכת המשפט - סכנה". סער ולוין
(צילום: עמית שאבי, קובי קואנקס)
שר המשפטים הנכנס, יריב לוין, ביקש שלא לקיים טקס חילופים במשרד עם קודמו גדעון סער - אבל כן ביקש לקיים עמו פגישת חפיפה מסודרת לתפקיד הבוקר. השניים אמנם רואים עין בעין בכל הנוגע לצורך ברפורמה במערכת המשפט, אך לא מסכימים על הדרך שיש לבצע אותה. יומיים אחרי הבחירות, נזכיר, סער איחל הצלחה לממשלה הנבחרת - והבהיר כי "מערכת המשפט זקוקה אמנם לתיקונים, אבל לא לפוליטיזציה. פוליטיזציה היא סכנה גדולה למערכת המשפט שלנו". לפני שבועיים טען כי "כוונת השלטון החדש היא לאלף את הרשות השופטת, את מערכת אכיפת החוק ואת השירות הציבורי באמצעות הפחדה יומיומית".
לוין, מנגד, נחשב לאחד המבקרים הבולטים והניציים של מערכת המשפט, ומי שהתבטא לא אחת בצורה ניצית כלפי שופטי בית המשפט העליון. את תפקיד שר המשפטים קיבל אחרי הבטחה מראש הממשלה בנימין נתניהו לבצע את הרפורמות מרחיקות הלכת שאותן הוא מעוניין להעביר, ובהן ככל הנראה פסקת ההתגברות, שינוי שיטת בחירת השופטים, הפיכת משרות היועמ"שים למשרות אמון ועוד.
5 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' על אביגדור ליברמן
בצלאל סמוטריץ' על אביגדור ליברמן
סמוטריץ' נגד ליברמן, בעבר. יקיימו טקס חילופים למרות הכול
(מתוך טוויטר)
אבל, למרות הפערים האידיאולוגיים ביניהם, נראה כי הסיבה לאי קיום הטקס היא דווקא אישית. סער נחשב לשנוא נפשו של נתניהו, בעוד לוין נחשב לאחד ממקורביו הגדולים ביותר במערכת הפוליטית. טקסי חילופי השרים לרוב מתנהלים בנינוחות ובאווירה מחויכת, וייתכן כי לוין לא היה מעוניין להציג מערכת יחסים לבבית כלפי מי שבליכוד הקפידו להפוך למעין דמון.
טקס נוסף שלא יתקיים הוא במשרד התחבורה, בין השרה הנכנסת מירי רגב לשרה היוצאת מרב מיכאלי. מטעמה של רגב, שביקשה לא לקיים את הטקס, נמסר שתתקיים פגישת חפיפה מסודרת בין השתיים.
בעבר, כשרגב נכנסה למשרד במקום בצלאל סמוטריץ', טען האחרון כי רגב לא רצתה להיחפף על-ידו בצורה מסודרת. "כשנכנסתי למשרד התחבורה, ישראל כץ ביקש שאתחיל עוד ארבעה ימים כדי שיעשה לי חפיפה", אמר אז סמוטריץ', שהפך לאחד המבקרים החריפים ביותר של רגב בתקופת כהונתה במשרד. "אני אסיר תודה לו על כך. ארבעה ימים הוא השקיע בלחפוף אותי, הביא את כל הגורמים במשרד ואת כל חברות הביצוע, עשה דיוני סטטוס, העברת מקל הכי מסודרת בעולם. ככה מתנהל אדם שאכפת לו מהמשרד. כשרגב החליפה אותי הצעתי לה גם, והיא לא רצתה. היא אמרה לי בוא נשב חצי שעה אחרי הטקס של החילופים".
סמוטריץ' נגד רגב באוקטובר 2020
(צילום: ערוץ כנסת)

אריה דרעי וניצן הורוביץ, שמתחלפים במשרד הבריאות, קיימו אמנם טקס חילופים - אך האירוע נסגר לתקשורת, ולא הועבר בשידור ישיר.
לצד כל אלה, שאר השרים בחרו לקיים את הטקס באופן מסודר - והחילופים יתבצעו בין השעות 10:30 ל-14:30. בין היתר, שר השיכון הנכנס יצחק גולדקנופף יתחלף עם זאב אלקין; שר הפנים הנכנס אריה דרעי יתחלף עם איילת שקד; שר האוצר הנכנס בצלאל סמוטריץ' יתחלף עם אביגדור ליברמן; השר לביטחון לאומי הנכנס יתחלף עם עמר בר-לב; ושר הביטחון הנכנס יואב גלנט יתחלף עם בני גנץ, אחרי שהשניים כבר נועדו ביום שישי האחרון.
5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר מתעמת עם השר עמר בר־לב בזירת הפיגוע בחדרה
איתמר בן גביר מתעמת עם השר עמר בר־לב בזירת הפיגוע בחדרה
העימות בין בן גביר לבר-לב אחרי הפיגוע בחדרה
(צילום: מתוך חדשות כאן 11)
אחד הטקסים המעניינים ביותר צפוי להיות בין בר-לב לבן גביר, שמתכנן לשנות את שמו של המשרד לביטחון הפנים למשרד לביטחון לאומי. העניין בטקס מגיע על רקע מערכת היחסים העכורה בין השניים, שידעה בעיקר מורדות. בתקופת גל הטרור נהג בן גביר להגיע לזירות פיגוע, ובזירה בחדרה - שם נרצחו לוחמי משמר הגבול יזן פלאח ושיראל אבוקרט - הוא ובר-לב התעמתו מול המצלמות, בוויכוח שכמעט גלש לאלימות פיזית.
על רקע רצונו לקבל את תפקידו של בר-לב, בן גביר הפך למבקר חריף שלו מאז מונה - ומנגד בר-לב הזהיר מכך שבן גביר מחמם את השטח שלא לצורך, ומסלים את המתיחות. גם בוועדה שבה דנו ב"חוק בן גביר" שהעביר סמכויות מהמפכ"ל לשר הנכנס התעמתו השניים. בהמשך טען בן גביר שבר-לב הקריא מסמך מסווג במהלך הדיון - בעוד בר-לב הראה כיצד בן גביר עצמו הקריא מאותו מסמך יום קודם. בחודש שעבר הזהיר בר-לב כי "הרוח והצלצולים של בן גביר יביאו לאינתיפאדה שלישית".
טקס מעניין נוסף יהיה במשרד האוצר, שם יתחלפו כאמור סמוטריץ' וליברמן. שר האוצר הנכנס ביקר לא אחת את המדיניות הכלכלית של הממשלה היוצאת, כשמנגד גם ליברמן לא חסך ביקורת מהממשלה הנכנסת - והתבטא כהרגלו בצורה חריפה נגד השרים וראש הממשלה.
5 צפייה בגלריה
יואב גלנט שר הביטחון הנכנס בפגישה עם בני גנץ שר הביטחון היוצא
יואב גלנט שר הביטחון הנכנס בפגישה עם בני גנץ שר הביטחון היוצא
הקפידו לשדר שהכול תקין. גלנט וגנץ ביום שישי
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
אחד המהלכים הראשונים של השר הנכנס צפוי להיות ביטול העלאת המיסים על השתייה המתוקה והכלים החד-פעמיים, עניין שכשלעצמו הוביל לוויכוחים בין הקואליציה לאופוזיציה. בעבר הוקלט סמוטריץ' אומר כי "צריך להרוג את איווט", כשהכוונה לכך שיש להוציאו מהזירה הפוליטית. בעבר כינה סמוטריץ' את ליברמן "פוליטיקאי ציני ומסוכן, חסר אידיאולוגיה ועכבות, זגזגן עם אפס הישגים בשלושים שנה".
עם זאת, בכל הנוגע לאידיאולוגיה כלכלית אין שוני גדול בין השרים: שניהם מאמינים בשוק חופשי וקפיטליזם, וכמו ליברמן גם סמוטריץ' צפוי לקדם רפורמות כלכליות אנטי-סוציאליסטיות.
במשרד הביטחון הקפידו השר הנכנס והיוצא לשדר מערכת יחסים חמימה. השר היוצא גנץ החמיא לגלנט ואיחל לו הצלחה, וגם השר הנכנס לא חסך שבחים מקודמו. השניים נועדו ביום שישי האחרון והפיצו תמונה מהפגישה, זמן קצר אחרי שהשתתפו יחד באזכרה של אמנון ליפקין-שחק. עם זאת, גנץ ציין ביום שישי כי "יש חשש אמיתי לביטחון ישראל, שתלוי כעת בגחמות של קיצוניים חסרי ניסיון". בעבר פנה לגלנט ואמר כי יהיה "שר ביטחון סוג ב'", וייאלץ לשאת באחריות.
בהודעה מטעם גלנט על פגישת חפיפה עם גנץ נמסר כי "השניים שוחחו על הנושאים הביטחוניים והמדיניים שעל הפרק. בנוסף, דנו בסוגיות מבצעיות, בנושאי בניין והפעלת הכוח והתיאום הנדרש מול כלל גופי הביטחון". גלנט הודה לגנץ על "תרומתו רבת השנים למען ביטחון מדינת ישראל", והוסיף כי "שמעתי בקשב את תפיסתו לגבי האתגרים הביטחוניים המורכבים העומדים לפתחה של מדינת ישראל. ביטחון ישראל עומד מעל לכל מחלוקת, סיכמתי עם גנץ שנעמוד בקשר גם בהמשך הדרך".
במשרד הכלכלה, שאליו ייכנס ניר ברקת, התקיימה הבוקר פגישה בין ברקת לשרה היוצאת אורנה ברביבאי.