שר החוץ אלי כהן אמר הערב (שני) בתדרוך לכתבים כי חלון הזמן המדיני שנותר לישראל עד שיופעל עליה לחץ בינלאומי משמעותי לעצירת הלחימה הוא שבועיים-שלושה. עם זאת, הוא ציין כי גם אם הלחץ יתגבר, ישראל נחושה להמשיך בלחימה עד להשגת יעדיה. "מבחינתנו אין שעון חול - לא נפסיק להילחם עד שנחסל את חמאס ונשיב את כל החטופים", צייץ בחשבון ה-X שלו (לשעבר טוויטר).
3 צפייה בגלריה
שר החוץ אלי כהן מסיבת עיתונאים ב מולדובה
שר החוץ אלי כהן מסיבת עיתונאים ב מולדובה
"החלק של ההזדהות מצטמצם". כהן
(צילום: EPA/DUMITRU DORU)
הכותרת
הזיגזג של עמנואל מקרון
21:35
לדבריו, ישראל "הצליחה למשוך" את סיקור הטבח, שלווה בפרסום התמונות הקשות מאירועי הזוועה, במשך יותר מחודש. "מתחילת הלחימה אנחנו רואים תמיכה בינלאומית חסרת תקדים שבאה לידי ביטוי בין היתר ברכבת אווירית של ביקורי הזדהות ותמיכה. עד כה הגיעו 45 ביקורים כאלה, בהם 30 שרי חוץ וראשי מדינות, בין היתר מארה"ב, מגרמניה, מבריטניה ומצרפת", אמר. "44 נציגויות ישראליות הקרינו עד כה את סרט הזוועות של חמאס, בחלק מהן יותר מפעם אחת. נציגויות נוספות יציגו אותו בימים הקרובים. אנחנו מציגים את הסרט לחברי פרלמנט, למקבלי החלטות ולמעצבי דעת קהל".
כהן ציין את ביקורה בארץ של שרת החוץ של יפן יוקו קמיקאווה, המסמן התחממות ביחסים ושינוי גישה של טוקיו כלפי ישראל והסכסוך, וכן את עמדת הודו, שבמשך שנים שמרה על יחסים חמים עם ירושלים - אך החזיקה בעמדה בעייתית בארגונים הבינלאומיים. כעת, לדבריו, המצב השתנה. "הסיבה לכך היא שמה שקרה בישראל מציף לעולם משבר גלובלי. זה כבר לא מוסלמים שרוצחים מוסלמים, אלא פגיעה במדינת עולם מערבי. זה מתחבר למסר שלנו The west is next", הסביר.
הוא הוסיף: "העולם מתעורר ומבין שמדובר באירוע מסוג אחר. 105 מדינות פרסמו הודעות תמיכה בישראל. קיימתי 75 שיחות עם שרי חוץ מרחבי העולם. דוגמה לתמיכה הבינלאומית היא תוצאות ההצבעה במועצת הביטחון - 10 מתוך 15 המדינות החברות הצביעו בעד ההחלטה, שהייתה עוברת אלמלא וטו סיני ורוסי".
ברקע התקיפות האוויריות האגרסיביות של ישראל בעזה, בימים האחרונים, כך לדברי כהן, התקשורת העולמית מציגה בעיקר תמונות מהרצועה. "מבחינה מדינית אנחנו מזהים שהתחיל לחץ על ישראל. הלחץ לא מאוד גבוה אבל הוא במגמת התגברות", הסביר כהן. "בשיחות שאני מקיים עם שרי חוץ, הם שמים דגש על הנושא ההומניטרי. החלק של ההזדהות והזעזוע מהטבח של 7 באוקטובר מצטמצם. יש גם כאלה המבקשים, לא באופן פומבי, חתירה להפסקת אש. אין לנו כרגע אינטרס לדון עם העולם על הנושא של היום שאחרי, זה יגביר את הלחץ על ישראל".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה הזמני של לבנון, נג'יב מיקאטי, מגיע לפסגת הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי
ראש הממשלה הזמני של לבנון, נג'יב מיקאטי, מגיע לפסגת הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי
לא התקבלו החלטות מהותיות נגד ישראל. הפסגה בריאד
(צילום: רויטרס/Saudi Press Agency/Handout)
התנהלותה של ישראל ברצועה, כך לפי כהן, גרמה בין היתר לנזקים מדיניים - ועד כה שמונה מדינות נקטו צעדים בנושא: בוליביה ניתקה את יחסיה עם ישראל, טורקיה, ירדן, קולומביה, הונדורס, צ'אד וצ'ילה החזירו את השגרירים שלהן, ודרום אפריקה החזירה את הדיפלומטים שלה. "אנחנו שואפים לצמצם עד כמה שניתן את כמות המדינות הנוקטות צעדים דיפלומטיים נגד ישראל", ציין כהן. "אנחנו פועלים כדי ששתיים-שלוש מהמדינות האלה יחזירו את השגרירים כבר בימים או בשבועות הקרובים".
לדבריו, "הלחץ של הצד השני על מדינות נוספות להחזיר שגרירים או לנתק יחסים ילך ויגבר כי המהלך הצבאי לא נמצא בשלבי הסיום. לצורך כך הכנו רשימה של כ-14 מדינות מתנדנדות שאיתן אנחנו בקשר הדוק כדי למנוע פגיעה ביחסים". יש לציין כי בפסגת חירום של הליגה הערבית והארגון לשיתוף פעולה איסלאמי שהתקיימה בריאד ביום שבת בהשתתפות מנהיגים משורת מדינות במזרח התיכון, בהן גם איראן, לא התקבלו החלטות מהותיות נגד ישראל.
באשר לסוגיה ההומניטרית, המהווה כאמור נושא מרכזי בלחץ על ישראל, אמר כהן כי משרד החוץ פועל מול מדינות ידידות באירופה כדי להקים מסדרון הומניטרי ימי לעזה שיוכל להעביר ציוד, לאחר בדיקה ישראלית, בדרך הים לרצועה. מדובר במהלך שיכול להתחיל בזמן הקרוב ולהימשך גם "ביום שאחרי".
לדברי כהן, "בימים אלה מוקם בית חולים אמירתי ברפיח ברצועה, הוקם בית חולים שדה מצרי בשטח רפיח המצרית, צפויה להגיע ספינת בית חולים מצרפת והצלב האדום מקים בית חולים שדה. אנחנו פונים למדינות נוספות לבדוק לגבי ספינות בית חולים. בשיחות שקיימתי הם אומרים שלא קיימות להן ספינות כאלה, אבל הן בודקות אופציה להסבה. מדינות שלישיות מציעות לקלוט אליהן חולים מעזה".
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט ובני גנץ
מסיבת עיתונאים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט ובני גנץ
"שום לחץ בינלאומי לא ישנה את האמונה בצדקת דרכנו". נתניהו
(צילום: מארק ישראל סלם)
שר התרבות והספורט מיקי זוהר (הליכוד) התייחס לאמירותיו של כהן, וכתב בציוץ ב-X: "המשימה שלנו היא למחוק את החמאס. עם כל הכבוד ללחצים מדיניים, המחויבות שלנו היא קודם כל לתושבי הדרום ואזרחי ישראל ששילמו מחירים כבדים ונוראיים. אנחנו חייבים לנצח במלחמה הזו ולהשיב את החטופים הביתה. ייקח כמה זמן שייקח". שר החינוך יואב קיש (הליכוד) הוסיף: "יש לנו שתי משימות במלחמה הזו, חיסול החמאס והחזרת החטופים. לא עוצרים עד שהמשימות הללו יושלמו".
לפני כיומיים התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לטענות על לחץ בינלאומי להפסקת אש. "מעת לעת מתעוררות אי הסכמות כי בחלק מהמדינות יש אנשים שלוחצים על המנהיגים. אני אומר להם 'אל תיכנעו ללחץ. המלחמה שלנו היא גם המלחמה שלכם. אנו חייבים לנצח למעננו וגם למענכם'", הבהיר. "שום לחץ בינלאומי ושום הטחות שקריות בחיילי צה"ל ובמדינתנו לא ישנו את האמונה שלנו בצדקת דרכנו ובזכותנו וחובתנו להגן על עצמנו".