בזמן ששר הביטחון יואב גלנט בדרך לוושינגטון, לביקור שיש המגדירים אותו כ"טיסת פיוס", בארצות הברית כבר מביטים לעבר ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בארצות הברית - בעוד חודש.
גלנט, שמוגדר בארצות הברית כ"מבוגר האחראי" בישראל, יתקבל בחום רב בוושינגטון, אבל בבית הלבן מסתכלים בחשש על הביקור של נתניהו - הראשון שלו מחוץ לישראל מתחילת המלחמה - ובמיוחד על הנאום המתוכנן מול שני בתי הקונגרס.
נתניהו בישיבת הממשלה
(צילום: עומר מירון )

בקצרה:

  • ביקורו של שר הביטחון בארה"ב: גלנט ייפגש עם גורמים אמריקניים בכירים כדי לדון בנושאים ביטחוניים, כולל סוגיית החימושים והעיכוב במשלוח של פצצות כבדות.
  • חשש בבית הלבן מנאום נתניהו בקונגרס: גורמים אמריקניים חוששים שינצל את הנאום כדי למתוח ביקורת על הנשיא ביידן, במיוחד לאור הסרטון שפרסם נתניהו שבו תקף את הממשל האמריקני על עיכוב משלוח נשק.
  • הביקור של נתניהו בארה"ב: עד כה לא נשלחה לרה"מ הזמנה רשמית לפגישה עם ביידן, אך גורמים אמריקניים מעריכים שפגישה כזו תתקיים.
  • הסרטון של נתניהו עורר זעם בבית הלבן והוביל לביטול פורום הדיאלוג האסטרטגי בין ישראל לארה"ב - אולם רה"מ התייחס בישיבת הממשלה שוב למחלוקת ולא חזר בו.
  • ארה"ב עדיין מחויבת לביטחון ישראל: גורמים אמריקניים הדגישו שארה"ב היא בעלת הברית הקרובה ביותר של ישראל ותמשיך לעשות כל שביכולתה כדי לעזור להגן עליה.
ב"פוליטיקו" נכתב כי בבית הלבן חוששים מאותו נאום, ומעריכים כי נתניהו יכול להשתמש בפורום זה כדי למתוח ביקורת על נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן - בעת שזה נמצא בקמפיין ומתמודד על כהונה נוספת מול קודמו דונלד טראמפ.
"הסרטון השבוע לא עזר כלל, וזה יכול להיות גרוע בהרבה מול הקונגרס", אמר גורם בכיר כשהוא מתייחס לסרטון שבו נתניהו מתח ביקורת על האמריקנים בגין "מניעת נשק ותחמושת", והוביל לזעם אמריקני. גורם אחר היה אף בוטה יותר: "איש לא יודע מה הוא הולך לומר".
היום, בישיבת הממשלה, התייחס נתניהו לאותה מחלוקת, ולא חזר בו: "לפני כארבעה חודשים חלה ירידה דרמטית באספקת החימושים שהגיעו מארה"ב לישראל. במשך שבועות ארוכים פנינו לידידינו האמריקנים בבקשה להאיץ את המשלוחים. עשינו זאת פעם אחר פעם. עשינו זאת בדרגים הגבוהים, ובכל הדרגים, ואני רוצה להדגיש - עשינו זאת בחדרי חדרים. קיבלנו כל מיני הסברים, אבל דבר אחד לא קיבלנו: המצב הבסיסי לא השתנה. פריטים מסוימים הגיעו בטפטוף, אבל המסה הגדולה של החימושים נשארה מאחור".
גלנט לפני ההמראה לוושינגטון. "המבוגר האחראי"
(צילום: שחר יורמן)

"לאחר חודשים של היעדר שינוי במצב זה, החלטתי לתת לכך ביטוי פומבי", הוסיף נתניהו. "עשיתי זאת מתוך ניסיון של שנים, וידיעה שצעד זה חיוני לחלץ את הפקק. צפיתי שזה יהיה כרוך בהתקפות אישיות נגדי מבית ומבחוץ, כפי שקרה כשיצאתי נגד הסכם הגרעין עם איראן, כפי שקרה וקורה כשהתנגדתי פעם אחר פעם להקמת מדינת טרור פלסטינית, וכפי שקורה עכשיו כשאני מתנגד לסיום המלחמה תוך השארת החמאס על כנו. אבל אני מוכן לספוג התקפות אישיות למען ביטחון ישראל".
"כראש ממשלת ישראל, תפקידי הוא לעשות הכל כדי להבטיח שללוחמים הגיבורים שלנו יהיו מיטב אמצעי הלחימה", אמר. "לאור מה ששמעתי ביממה האחרונה, אני מקווה ומאמין שהנושא הזה יגיע לפתרון בזמן הקרוב. אבל אני מבקש להדגיש, ואמרתי זאת גם לידידינו האמריקנים - אמצעי אחד יש לנו והוא תמיד הכריע את הכף: הגבורה והנחישות של הלוחמים שלנו - ועם הנשק הזה אנחנו ננצח".
שלושה גורמים אמרו ל"פוליטיקו" כי עד כה, הבית הלבן לא שלח הזמנה רשמית לנתניהו לפגישה עם ביידן בעת ביקורו המתוכנן בוושינגטון. עם זאת, אותם גורמים אמרו כי הזמנה שכזו תישלח ככל הנראה, וציינו כי זאת תהיה "סטירת לחי של ממש", אם השניים לא ייפגשו, ואין בכוונת ביידן לבצע מהלך שכזה. כמה מחוקקים דמוקרטים, ובהם אליזבט וורן, כבר הודיעו כי לא יגיעו לנאום.
הסרטון שהוביל לסערה
(צילום: דוברות רה"מ)

1 צפייה בגלריה
נתניהו וביידן. בצל הסרטון, בבית הלבן חוששים מנוסח נאום רה"מ בקונגרס
נתניהו וביידן. בצל הסרטון, בבית הלבן חוששים מנוסח נאום רה"מ בקונגרס
נתניהו וביידן. בצל הסרטון, בבית הלבן חוששים מנוסח נאום רה"מ בקונגרס
(צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein, AP/Debbie Hill)
אחד הנושאים המרכזיים שיעלו בדיונים בוושינגטון בין גלנט לאמריקנים הוא סוגיית החימושים והעיכוב במשלוח של פצצות כבדות. בימים האחרונים מתקיים שיח אינטנסיבי בין שתי המדינות במטרה לנסות להגיע לפתרון בסוגיה זו. בשבוע שעבר, כאמור, פרסם נתניהו סרטון באנגלית שבו מתח ביקורת על הממשל האמריקני, יממה לאחר הדיווח לפיו מזכיר המדינה אנתוני בלינקן התחייב בפניו כי ארצות הברית תסיר את המגבלות על אספקת נשק לישראל "בימים הקרובים".
דוברת הבית הלבן קארין ז'אן פייר, שנשאלה על כך באותו היום אמרה בתדרוך היומי: "אנחנו לא יודעים על מה הוא מדבר. יש רק משלוח אחד שעוכב". הזעם האמריקני על הסרטון הוביל לכך שהבית הלבן ביטל את פורום הדיאלוג האסטרטגי, שתוכנן להיערך ביום חמישי בהשתתפות ראש המל"ל צחי הנגבי והשר רון דרמר.
גורמים בכירים בממשל ביידן אמרו יום לאחר פרסום הסרטון: "יש לנו זעם אדיר על הסרטון של ביבי. אנחנו מבינים שהוא עשה את זה רק בגלל שהברית עם הפוליטיקאים החרדים קורסת, והוא היה צריך לשנות את הנושא. ביידן עשה כל כך הרבה עבור נתניהו ושילם מחיר פוליטי אדיר, ומה הוא מקבל בתמורה מביבי? עלבונות ויריקות בפנים". ביום חמישי, שוב ביקרו בבית הלבן בחריפות את רה"מ. "הסרטון של נתניהו היה תמוה, בלשון המעטה", אמר בתדרוך עיתונאים דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי.
"לא ידענו שהסרטון הזה יתפרסם, וההצהרות שנאמרו בו מטרידות ומאכזבות את ארה"ב, במיוחד בהתחשב בכך שאף מדינה אחרת לא עושה יותר מאיתנו כדי לעזור לישראל להגן על עצמה מפני האיום של חמאס. האמירות של נתניהו על אספקת הנשק היו לא נכונות. ישראל לא תיפגע מסדר העדיפויות החדש שלנו", אמר קירבי.
פורסם לראשונה: 09:26, 23.06.24