הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס הערב (חמישי) בקריה, בצל אי-הוודאות השוררת סביב פסגה אפשרית שתיערך בקהיר. במהלך הלילה עמלו בישראל על כך שהפסגה תצא לפועל, לאחר שיחתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, במהלכה לפי דיווח ב"וושינגטון פוסט" הציע רה"מ "כמה ויתורים".
עומרי שתיוי, אחיו של עידן שחטוף בעזה, בריאיון ל-ynet
( צילום: ירון ברנר)

2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יחיא סינוואר
בנימין נתניהו, יחיא סינוואר
נתניהו וסינוואר. "
(צילום: יונתן זינדל, דובר צה"ל)
גורם ישראלי אמר ל-ynet כי נראה שבינתיים תיערך פסגה, שתחל בשבת או בראשון. "הכל דינמי, זה ייסגר במהלך היום", ציין. נבהיר כי בהודעה בשם "גורם מדיני" התייחסו בישראל לדיווח ב"וושינגטון פוסט", לא שללו כי הציע ויתורים, אך הדגישו כי לא מדובר בכאלה הקשורים לסוגיית השליטה בציר פילדלפי.
"ראש הממשלה נתניהו לא שינה את עמדתו על הצורך בשליטה ונוכחות ישראלית בציר פילדלפי", נטען, שעות לאחר פרסום הדיווח ב"וושינגטון פוסט". גורמים שבקיאים במשא ומתן לעסקת חטופים אמרו כי צוות המו"מ עובד מסביב לשעון כדי "לצמצם את כל הפערים", כולל מול המצרים על מעבר רפיח וציר פילדלפי. עם זאת הם מדגישים כי ניתן לצמצם פערים ולהתגמש רק במו"מ - ורק אם ארגון הטרור יצטרף לשיחות: "חמאס עוד לא הגיע לשולחן, פערים אפשר לסגור רק במו"מ. להתגמש אפשר רק במו"מ. צריך להגיע ולשבת ולדבר".
בינתיים, העסקה לשחרור חטופים והפסקת אש נמצאת על סף קריסה - ואין מתווה חלופי מיידי ברור שניתן להעלות במקומה. כך דווח אתמול "פוליטיקו" מפי שני בכירים אמריקנים ושני ישראלים. לפי הדיווח ב"וושינגטון פוסט" בארה"ב ממתינים כבר במשך ארבעה ימים לקבל תשובות על שאלות בסיסיות מחמאס על המשא ומתן לעסקת חטופים.
2 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה האמריקני אנטוני בלינקן בוחדא, קטאר
מזכיר המדינה האמריקני אנטוני בלינקן בוחדא, קטאר
סיים עוד סבב שיחות בלי פריצת דרך של ממש. בלינקן
(צילום: REUTERS/Kevin Mohatt/Poo)
עם זאת, למרות המאמצים, חמאס מסרב להשתתף בשיחות, לא משתף פעולה ובארגון הטרור בעיקר שותקים אל מול המגעים שמתנהלים בדוחא ובקהיר. העיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" דיווח הבוקר כי במסגרת ביקור מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן במצרים, הוא הציע ללחוץ על ישראל לקבל נסיגה ממסדרון נצרים ומציר פילדלפי בתמורה לכניסת כוחות שמירת שלום לרצועת עזה, שאליהם קהיר עשויה הייתה להצטרף.
ההצעה האמריקנית ייעדה לישראל תפקיד פיקוח על הכוחות הבינלאומיים בצירים, אך הצד המצרי, כך נכתב בעיתון, סירב לקבל שינוי של המציאות שהייתה טרום התמרון הקרקעי של צה"ל ברצועה.
בוושינגטון פוסט דווח כי האמריקנים מאמינים שמנהיג חמאס יחיא סינוואר, שהפך גם לראש הלשכה המדינית של הארגון לאחר חיסולו של איסמעיל הנייה בטהרן, מעוניין בעסקה, אך משחק "משחק המתנה", כנראה בתקווה שאיראן או חיזבאללה יתקפו את ישראל ויהפכו את המלחמה לאזורית. עם זאת, לפי הדיווח, נראה שלפחות טהרן תאכזב את סינוואר.

"צריך לשנות כיוון"

עומרי שתיוי, אחיו של עידן שחטוף בעזה, התייחס למו"מ לעסקת חטופים, ואמר בריאיון ל-ynet הבוקר כי "אף אחד לא באמת יודע מה קורה". לדבריו, "גם אנשים בממשלה לא יודעים. רק מקבל ההחלטות יודע. צריך לשנות כיוון - לפחות מבחינתנו". הוא הוסיף: "יש לנו פעולות שיושבות בקנה, ואין שום ציפייה מהצד של חמאס וסינוואר. הציפייה היא מרה"מ, מצוות המו"מ ומהשרים בממשלה - שיתעוררו".
אורה, דודתו של החטוף בר קופרשטיין, בריאיון ל-ynet
( צילום: ירון ברנר)

הוא התייחס לטקס הממלכתי לציון שנה לטבח 7 באוקטובר, שאותו תארגן שרת התחבורה מירי רגב, ואמר: "הפופוליזם חוגג. זו התרבות, זה הנרטיב. צריך לחזור לאמת ולערכים שלנו - מי שצריך לנהל את הטקסים זה האנשים שנפגעו".
אורה רובינשטיין, דודתו של בר קופרשטיין שחטוף בעזה 321 ימים, התייחסה דווקא לטקס החלפת ראש אמ"ן ולפרישתו של אלוף אהרון חליוה, ואמרה ל-ynet כי "זה מאוד כואב". לדבריה, "הם אומרים שיעשו תחקירים - אז איפה הם? חשוב לי לדעת למה הם הפקירו ולמה זה קרה. זה אבסורד שלא היה אמור לקרות".
על המו"מ לעסקת חטופים אמרה: "רה"מ טוען שהוא רוצה עסקה, אבל כל פעם אומר ההיפך. הוא מפקיר אותנו מדי יום ביומו. גם אם אתה חושב דברים מסוימים - עדיף היה שתשתוק. עד עכשיו הייתי מאוד ממלכתית".
פורסם לראשונה: 11:58, 22.08.24