הותר לפרסום כי במסגרת פעילות של שב"כ והיחידה הארצית לחקירות בינלאומיות (יאחב"ל) בלהב 433 נחשפה תשתית של גורמי מודיעין איראניים, אשר פעלה בחודשים האחרונים במסווה של גורמים זרים אל מול אזרחים ישראלים, לשם גיוסם והפעלתם לביצוע משימות מגוונות בישראל.
במסגרת זו, בחקירה משותפת של משטרת ישראל והשב"כ, בלשי יאחב"ל בלהב 433 עצרו לחקירה במהלך השבועיים האחרונים שלושה אזרחים ישראלים, בחשד כי ביצעו פעילות ביטחונית בישראל, בהנחיית גורמי מודיעין איראניים.
הגשת כתב האישום בפרשה

3 צפייה בגלריה
דוגמא למודעה שהמגויסים הישראלים התבקשו לתלות ברחובות על ידי גורמים איראניים
דוגמא למודעה שהמגויסים הישראלים התבקשו לתלות ברחובות על ידי גורמים איראניים
דוגמה למודעות שנתבקשו המגויסים לתלות ברחובות
החקירה העלתה כי אחד החשודים, אלימלך שטרן, תושב בית שמש בן 21 מחסידות ויז'ניץ, עמד בקשר באמצעות אפליקציית הטלגרם עם פרופיל בשם "אנה אלנה", תוך שהתבקש לבצע משימות שונות בישראל.
שטרן התבקש לתלות מודעות בתל אביב, להטמין כספים בנקודות שונות בירושלים ובתל אביב, להעביר חבילות בהן ראש חיה או בובה כרותים לצד סכין ומסר מאיים, במטרה להניחן בפתח ביתם של אזרחים ישראלים, לשרוף יער ועוד. מהחקירה עלה כי שטרן הסכים לבצע את המשימות, למעט רצח ושריפת יער.
לטובת תליית המודעות, הטמנת הכספים והעברת החבילות גייס שטרן שני אזרחים ישראלים נוספים, אשר ביצעו חלק מהמשימות עבור תמורה כספית. עבור ביצוע המשימות קיבל שטרן תשלום מאותה "אנה אלנה" במטבע קריפטו.
3 צפייה בגלריה
שב״כ והיחידה הארצית לחקירות בינלאומיות (יאחב"ל) בלהב 433, עצרו שלושה אזרחים ישראלים בחשד לביצוע פעילות ביטחונית בהנחיית גורמי מודיעין איראניים
שב״כ והיחידה הארצית לחקירות בינלאומיות (יאחב"ל) בלהב 433, עצרו שלושה אזרחים ישראלים בחשד לביצוע פעילות ביטחונית בהנחיית גורמי מודיעין איראניים
ההתכתבויות בין "אנה" לשטרן
אימו של שטרן היא אשת חינוך, אביו מקורב לאדמו"ר ומשפחתו בטוחה שמדובר בעלילה. חבריו אמרו כי כלל אין לו טלגרם, אלא טלפון כשר. היום הגישה פרקליטות מחוז ירושלים כתב אישום נגדו לבית המשפט המחוזי בירושלים, המייחס לו עבירה של מגע עם סוכן חוץ. שני האזרחים הנוספים שגויסו על ידו נחקרו ושוחררו ממעצר בסיום חקירתם עד להכרעה בעניינם.
בהתכתבויות בין "אנה" לשטרן נכתב בין היתר, בשגיאות כתיב: "אני אנה, אני גרה בלונדון. יש לי משימות בישראל, אני צריכה אנשים אמיצים. לא כל אחד יכול לבצע אותן. התמורה היא בין 100 דולר ל-100 אלף דולר. אני אבחן אותך במשימה פשוטה על 10 דולר. אם תעשה אותה טובה ותשלח לי סרטון ותמונה, ואני אוכל לבטוח אותך, אני אתן לך משימות עם תמורה יותר גדולה. אני יודעת שקשה לסמוך בפעם הראשונה, וכדי שתוכל לסמוך עליי אעביר לך 5 דולר בביטקוין".
"אנה" שלחה תמונות וכתבה כי "יש כרגע שתי משימות. אתה צריך לקנות שני גאלונים של 20 ליטר כמו בתמונה. אחרי שתקנה, שלח לי את התמונות ואת התמונה של האצבע שלך ככה. ואז לך לתחנת דלק ותקנה דלק. אחרי זה, אני אתן לך מיקום של יער שאליו תגיע ב-2:00 לפנות בוקר ותצית אש ב-7 מוקדים".
"יש לי מרגלים בתוך המשטרה, אז אל תדאג לגבי זה", טענה אותה "אנה" פיקטיבית. "אם הם יגלו, הם יעדכנו אותי ואני אגיד לך לעזוב את המקום. על כל נקודה שתצית תקבל 1,000 דולר. אם תעשה את המשימה הראשונה, נטמין סלולרי במקום מסוים ונודיע לך. מחר אני אתן את המיקום".
בשב"כ ובמשטרה אמרו כי "השימוש בשיטה שעניינה פנייה לאזרחים ישראלים באמצעות הרשתות החברתיות, תחת הצגת מצגי שווא ביחס לזהות הגורם הפונה, היא שיטת פעולה מוכרת של גופי המודיעין האיראנים. השימוש בשיטה זו כפלטפורמה לגיוס בשיטוי של הישראלים לטובת ביצוע משימות, גם הנחזות כתמימות לכאורה, מהווה פלטפורמה נוחה וזמינה לפגיעה ממשית בביטחון המדינה".
בשב"כ ובמשטרה ציינו כי בחודשים האחרונים אותרו ונוטרו פרופילים פיקטיביים רבים שבהם משתמשים גורמי הביטחון האיראנים, ונאסף מידע רב אודות הגורמים העומדים מאחורי הפעלתם. אותן פניות בוצעו באמצעות פלטפורמות חברתיות וכן באמצעות אתרים המציעים עבודות מזדמנות בתשלום, כאשר הפעילות מתנהלת בכלל הרשתות החברתיות. בפני הישראלים הוצג מצג שווא לטובת יצירת הקשר הראשוני והפנייה בוצעה בשפות שונות, בהן עברית ואנגלית.
בנוסף, אותרה שליחת מסרונים בתפוצה רחבה בכיסוי דומה, אשר כוללת קישור המוביל לערוץ טלגרם ובו הפניה לאתר הסוכנות הביטחונית הבינלאומית של איראן - "International Security Agency of Iran". חלק ניכר מהאזרחים הישראלים שקיבלו פניות חשודות אלו נמנעו מלהיענות להן ואף התריעו עליהן בפני גורמים רלוונטיים.
"נמשיך לפעול בשיתוף פעולה ובמאמצים לאיתור פעילות איראנית במרחבי ההשפעה והלוחמה הפסיכולוגית, שמטרתה פגיעה בחוסן הלאומי והמאמץ המלחמתי של ישראל, זריעת דמורליזציה וליבוי שסעים חברתיים", אמרו בשב"כ ובמשטרה.
גורם בכיר הוסיף: "בתקופה מורכבת זו, שבה מבוצע שימוש במרחב הדיגיטלי למטרות הפחדה, העברת מסרים או קידום פעילות טרור במסווה פעילות תמימה, אנו ממליצים לציבור לגלות ערנות ביחס לפניות מגורמים שאינם מוכרים, ולהימנע ממסירת פרטים אישיים ומפתיחת קישורים ממקורות שאינם מזוהים".