בית הדין הארצי לעבודה דחה הערב (שלישי) את בקשת שר החינוך יואב קיש להוצאת צווים שיורו לארגון המורים למסור לתלמידים את ציוני המגן שלהם באנגלית, מתמטיקה ולשון - כדי שהם יוכלו להחליט אם לגשת למועדי ב' במקצועות אלו.
( צילום: ירון ברנר)

בעתירה שהוגשה בהנחיית שר החינוך, יואב קיש, נטען כי "בנסיבות בהן לא הועברו ציוני המגן, מנוע משרד החינוך מלחשוף בפני התלמידים גם את ציון הבגרות שלהם. זאת בשל החשש לפגיעה בטוהר הבחינות, שעלול להוביל לפגיעה בתוקף תעודת הבגרות במוסדות אקדמיים".
בתגובה לעתירה, ארגון המורים טען כי חלה על משרד החינוך חובה אבסולוטית לפרסם לכלל התלמידים בישראל את ציוני הבגרות של מועד א' ללא דיחוי. לטענתם, ארגון המורים אינו מעכב את פרסום ציוני הבגרות, ואלה כלל לא מוחזרים על ידו. עוד טענו כי פרסום ציוני הבגרות אינו מותנה בפרסום ציוני המגן, וכי ציוני מבחני הבגרות אינם תלויים בציוני המגן. "התלמידים יודעים מה ציון המגן שלהם, אך לא יודעים מה ציון בחינת הבגרות ורק מסיבה זו אינם יכולים לדעת האם לגשת למועדי ב'", נמסר.
בית הדין קיבל את כל הטענות של ארגון המורים ודחה את הבקשות שהגישו המדינה ומרכז השלטון המקומי. בית הדין מתח ביקורת קשה ונוקבת על המדינה בעקבות השיהוי הניכר בהגשת הבקשות, על התנהלות המדינה במשא ומתן עם ארגון המורים - ועל ההחלטה "הפוגענית" כלשונו של משרד החינוך לא למסור את ציוני הבגרות לתלמידים.
1 צפייה בגלריה
 שר החינוך ויו"ר ארגון המורים. לתלמידים עדיין אין ציונים
 שר החינוך ויו"ר ארגון המורים. לתלמידים עדיין אין ציונים
שר החינוך ויו"ר ארגון המורים. לתלמידים עדיין אין ציונים
(צילום: הדר יואביאן, שלו שלום)
יו״ר ארגון המורים, רן ארז, בירך על ההחלטה. "יש שופטים בירושלים. אני קורא לשר החינוך לפרסם לאלתר את ציוני הבגרות כדי למנוע פגיעה בתלמידים", הוא אמר. עורכי הדין סיגל פעיל וזוהר גיפס ייצגו את ארגון המורים.
ממרכז השלטון המקומי נמסר: "התבשרנו כעת שבית הדין לעבודה לא קיבל את העתירה שהגשנו נגד המדינה בדרישה להורות לארגון המורים להזין את ציוני המגן של התלמידים. החלטת בית הדין התקבלה מתוך רצונו למצות את הליך המשא ומתן בין הצדדים, אך לא שם לצערנו את טובת התלמידים במרכז.
"ביום חמישי יתקיים דיון נוסף שיזמנו בבג״ץ באותו הנושא. אנחנו מקווים שההחלטה תהיה שונה והתלמידים יזכו לקבל את מה שמובן מאליו - רגע לפני שהם מתגייסים לצה׳׳ל. השלטון המקומי יעשה כל מה שניתן כדי שהתלמידים יפסיקו להיות בני ערובה במאבק בין ארגון המורים למדינה".
מחר יתקיים מועד ב' של בחינת הבגרות באנגלית, יום לאחר מכן צפויה להתקיים הבחינה בלשון וביום שני הבא הבחינה במתמטיקה. בשבוע שעבר קיבלו את ציוני בחינות הבגרות 50 אחוז מהתלמידים, שמוריהם הפרו עיצומים ודיווחו למשרד החינוך את ציוני המגן שלהם.
על רקע הלחץ הציבורי והתסכול של התלמידים שמוריהם פעלו בהתאם לעיצומים, אפשר משרד החינוך באופן חריג למורים שעד כה לא הפרו עיצומים להתחשב בתלמידיהם ולדווח לאגף הבחינות את ציוני המגן. ואכן, אלפי מורים העבירו יותר מ-30 אלף ציוני מגן, דבר שאיפשר לעוד 15 אחוז מהתלמידים לקבל את הציון הסופי. נכון לעכשיו, 65 אחוז מהתלמידים קיבלו ציונים ו-35 אחוז לא קיבלו.